"מבחן לחזנים" / דודו פישר בקטע הומוריסטי

אם גם אתם שומעים מידי פעם קולות הטוענים שהחזנות כבדה מידי ויש 'להקליל' אותה עבור הציבור, אתם יכולים להירגע, לא מדובר בתופעה חדשה ומרעישה • צפו (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: 'יובל')

אם גם אתם שומעים מידי פעם קולות הטוענים שהחזנות כבדה מידי ויש 'להקליל' אותה עבור הציבור, אתם יכולים להירגע, לא מדובר בתופעה חדשה ומרעישה. כבר לפני למעלה מ-90 שנה נשמעו קולות דומים ואף נכתב שיר במיוחד בשל כך.

"חזנים אויף פרובע" – שיר הומוריסטי באידיש שנכתב ע"י שלום סקונדה והוקלט לראשונה ע"י החזן מרדכי הרשמן בשנת 1928, מספר על שלושה חזנים שהגיעו ל"אודישן" – מבחן קבלה לחזן לימים הנוראים.

בשנת 1931 הגדיל המפיק והבמאי האמריקאי סידני גולדין וצילם סרט קצר בן 10 דקות בהשתתפותו של החזן לייבל'ה ולדמן. ולדמן משחק את שלושת החזנים כאשר וועדת הקבלה ואמרגנו מאחוריו. את חלקו של הסרט, עם המשחק הנפלא של ולדמן והשחקנים, ניתן למצוא ביוטיוב.

השיר המקורי מדבר על חזן מבוגר, חזן אופראי מוינה וזמר ג'אז ואת תגובתם של הגבאים לכל אחד ואחד מהם. מסגרת השיר נשמרה עד ימינו אנו, אך במהלך השנים בחרו המבצעים לערוך שינויים משלהם.

אחד מהם הוא דודו פישר שהרבה לבצע את השיר בדרכו שלו בהופעותיו הרבות בארץ ובעולם. בשנת 2005 קיימנו את קונצרט הגאלה "עם קול הנשמה". שני הענקים – יצחק מאיר הלפגוט ודודו פישר, הופיעו יחד על במה אחת באירוע היסטורי שלא ישכח. "חזנים אויף פרובע" בביצועו הפנומנלי של דודו, היה לאחד הלהיטים בערב.

כפי שציינו בהרחבה בתכנית "יובלייב" לר"ח אדר, ברפרטואר התפילה החזני, נדיר למצוא יצירה המתאימה לימי הפורים, שירים באידיש רבים נכתבו בין השאר כדי לצחוק על כך. "חזנים אויף פרובע" נחשב לאחד המפורסמים שבהם.

שעה קלה לפני סעודת פורים, אתם מוזמנים לצחוק יחד עם הקהל באולם ומעניין יהיה לדעת באיזה חזן הייתם בוחרים אתם...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר