"הסחורה הטובה ביותר" // אופיר סובול

לאחר ארבעים ותשעה ימי הספירה, איך מתכוננים לחג השבועות המיוחל, ובעיקר, לקבלת התורה? המנצח והמעבד אופיר סובול בטורו השבועי לכבוד חג השבועות (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יעקב אלברשטיין)

מחר בלילה נחוג אי"ה את חג השבועות – חג מתן תורתנו.

מבין שמות החג, חג מתן תורה - הוא שם שאינו מופיע בתורה, וקבעו אותו חז"ל בעקבות המסורת אשר על פיה, ביום זה נערך מעמד הר סיני.

נוסף על הסימוכין מתוך פסוקים בתורה לקשר בין שבועות למתן תורה, נמצא מקור ברור יותר למסורת המצויה בפינו, בסדר עולם רבה, פרק ה׳: "נסעו מרפידים לבוא להם למדבר סיני ומצאו עליו ענני כבוד. כל חמשה הימים היה משה עולה לראש ההר ויורד ומגיד לעם את דברי המקום ומשיב דבריהם לפני המקום בשלישי. בששה לחודש נתנו להם עשרת הדברות, ויום השבת היה".

לאחר ארבעים ותשעה ימי הספירה, איך מתכוננים לחג השבועות המיוחל, ובעיקר, לקבלת התורה?
תורה היא באמת המצרך הטוב ביותר, כפי שמלמד אותנו שלמה המלך: "כִּי טוֹבֿ סַחְרָהּ מִסְּחַר כָּסֶף" (משלי ג'). משמע: "כי טוב סחורתה ממוצרי כסף".

ה"בני יששכר" (ניסן פסוק י״ב) מוסיף: ארבעים ותשעה ימי ספירת העומר הם בגימטריה ל"ב טו"ב. 32 יום עד ל"ג בעומר, ו-17 יום עד יום-טוב.

איך סוג הסחורה הוא לב טוב? רש"י נותן לנו להבין בפירושו לפסוק במשלי: "כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר כָּסֶף":

"כל חליפֿין שאָדם מחליף בסחורה, זה נוטל זה וזה נוטל זה, אבל האומר לחבֿיֿרו שנה לי פּרקך ואני אשנה לך פּרקי, נמצאו שניהם ביד כּל אחד ואחד".

עם לב טוב לא תפסיד לעולם, אך יהיו לך נוסף על כך גם יתרונות רבים.

על שיר הערש העתיק: "תורה, די בעסטע סחורה" גדלו דורות של יהודים.

מסופר, כי בחב"ד העלה הרבי על נס בכמה הזדמנויות את מה שהיה נהוג אצל אמהות בישראל, שהיו בוחרות להרדים את תינוקם עם שיר ערש, שתוכנו שהתורה היא הסחורה הטובה ביותר: "כי טוב סחרה מכל סחורה".

בפתגם: "תּורה איז די בעסטע סחורה" השתמשו מחברים רבים, ואף היו כמה אופרטות ביידיש, שהוצגו בארה"ב, בעשורים הראשון והשני של המאה הקודמת ושילבו בתוכן שירים כאלה.

החזן מרדכי הרשמן, שחדר ללב ההמונים בקולו הלירי המיוחד, ובביצועים מתוקים מדבש לפרקי החזנות שביצע, ביקש להגדיל אף יותר את קהל היעד שלו, ולכן החל לבצע גם שירים עממיים. דוגמה לכך היא "תורה", שהלחין במיוחד בעבורו, בשנת 1927, המלחין שלום סקונדה. ובאמת, כאשר מאזינים לביצועו הנוטף מתיקות של הרשמן, קשה שלא להאמין לו, שהתורה היא אכן המצרך הטוב ביותר.

בקונצרט "נסיך החזנות", לזכרו של הרשמן, שקיימנו בהיכל, בשנת 2010, ביצענו מיגוון מיצירותיו, שכלל יצירות חזנות וגם שירים עממיים באידיש, ו "תורה" ביניהם. לראשונה, השיר בוצע כדואט - שני החזנים משה שולהוף וישראל רנד הראו בביצועם ל"תורה" גם דוגמה לאחוות חזנים. חזנים, המציגים בשירתם החיננית ובלב שלם - מהי "הסחורה הטובה ביותר".

שבת שלום, חג שמח

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר