זהירות בולענים!

בבטן של הילדים: פיסטוק, מטבע וסוללה

בתוך משמרת אחת בהדסה הר הצופים, שלושה מקרי בליעת חפצים מסכני חיים על ידי ילדים קטנים. הפיסטוק, המטבע והסוללה – אותרו מיידית ונשלפו החוצה בהצלחה (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המטבע בגרונו של הילד (צילום: דוברות הדסה)

משמרת עסוקה ומאתגרת בהחלט בחדר מיון ילדים בהדסה הר הצופים: שלושה מקרי בליעת חפצים מסוכנים אשר הביאו למצוקה וקוצר נשימה בילדים בני שנה עד ארבע, שהסתיימו למרבה המזל באיתור מהיר של החפצים ושל טיפול מיידי בהתאם.

ד"ר יוגב דותן, מתמחה ברפואת ילדים, התחיל את המשמרת באופן מבטיח. הכל היה רגוע ודבר לא העיד על שלשה מקרים של בליעת חפצים מסכני חיים. הילד הראשון שהגיע בדחיפות עם הורים מבוהלים, כבן שנתיים, נראה כמנסה להקיא שוב ושוב , אך ללא הצלחה.

ד"ר יוגב מתאר: "הפעוט הפעיל רפלקס הקאה ועוויתות אך מבלי להקיא. ברגע שהתחלתי את הבדיקה הוא הצליח להקיא עלי, אך רפלקס ההקאה לא נרגע. היה ברור שמשהו מפריע לילד וההורים לא ידעו לתאר מה התיישב בגופו".

סדרת בדיקות ובכללן בדיקת רנטגן הבהירו ללא כל צל של ספק כי חפץ עגול ושטוח היה נעוץ בוושט של הפעוט. ד"ר מרדכי סליי, רופא גסטרו ילדים בכיר הוזעק בדחיפות למיון ילדים והחל בפעולות חילוץ מידיות של החפץ אשר עלול היה לגרום לסיבוכים ניכרים עד כדי התערבות ניתוחית ואף לסיכון חייו של הילד.

"היה ברור כי הילד במצוקה" אמר ד"ר סליי. "על מנת לבצע את הפרוצדורה, היה צורך להרדימו. החפץ גלש לקיבה ומשם שלפנו אותו בזהירות רבה. אז התברר כי הפעוט בלע מטבע של עשר אגורות, כאשר אף אחד לא שם לב".

בעוד מטפלים בילד והמטבע, הובהל לאותו חדר מיון בהדסה הר הצופים תינוק בן כשנה, אשר נצפה ע"י אחותו הגדולה כאשר הוא בולע קליפה של פיסטוק חלבי. זו הזעיקה את האב והוא החיש אותו – גם הפעם - היישר לידיו של ד"ר יוגב. "הילד הזה הגיע עם התקפי שיעול שנשמעו בבירור לא שיעול רגיל, אלא כתוצאה מגורם זר. ביצענו ברוכונסקופיה - בדיקת דרכי נשימה באמצעות החדרת צינור, ראינו שהריאות נקיות, אך הקצה של הקליפה השבורה של פיסטוק ננעצו בדופן הושט ופצע אותו.

אל המיון הוזעקה ד"ר פרי מילמן, אף היא רופאה בכירה בנערך הגסטרו ילדים של הדסה הר הצופים, והיא חילצה את הקליפה ללא פגע לאחר שהורדם התינוק כדי לעבור גסטרוסקופיה – כדי לאתר את החלק שפגע בוושט, ואז נשלף באמצעות מכשור עדין. "החשש במקרה כזה הוא מיצירת חור משמעותי בוושט – מצב מסוכן ביותר שהיה מביא לדליפת מזון לאזור החזה", מדגישה ד"ר מילמן, "הספקנו לתקן את הפציעה בוושט בזמן".

המקרה השלישי לא אחר לבוא. עוד באותה משמרת הגיע ילד בן ארבע למיון, אשר בלע סוללת כפתור. המידות הקטנות של הסוללה, בסיוע החלקלקות של העצם הזר הזה - שיחקו לטובת הילד והסוללה התקדמה לכיוון היציאה הטבעית מקיבתו של הילד, זאת תחת מעקב הצוות אשר חשש מהרעלה מסוכנת אשר יכולה להיגרם כתוצאה מבליעתה.

"היו לי הרבה משמרות מוזרות, אבל זו הייתה מיוחדת. מעבר לכך שמתי לב כי כל שלושת ה"בולענים" הקטנים היו בנים. כנראה שהם באמת שובבים או מאתגרים יותר", ציין בחיוך ד"ר יוגב.

פרופ' יעקב ברקון – מנהל מחלקת ילדים בהדסה הר הצופים סיכם: "מעבר לגאווה הברורה שלי בצוות המצוין של המיון, אנו חייבים להפציר בכולם, הרחיקו פעוטות ותינוקות מחפצים קטנים הניתנים לבליעה, זה מסוכן מאד. עוד יותר במקרים של תרופות הנמצאות בהישג ידם ללא השגחה, אירועים שקרו רבות בשנה האחרונה ונאלצנו לטפל בילדים מעורפלים עם השפעות לא נעימות ומסוכנות כתוצאה מכך. יותר מידי פעמים הסוף של אירועים כאלו הוא טראגי, ואיש אינו חפץ בכך. מניעה וזהירות יתרה היא הטיפול המוצלח ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר