נהפכו למכורים

נתונים מדאיגים: עליה בשימוש ב'משככי כאבים' ממכרים

לפי נתוני 'רופאים לזכויות אדם' - קיימת עלייה מדאיגה בשיעור הישראלים שמכורים למשככי כאבים ממכרים, ולמרות הכללים שנועדו להסדיר את השימוש - מגמת העלייה נמשכת (בריאות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם תבקרו במחלקות הקשות של בית החולים תוכלו לפגוש בתופעה שתזעזע אתכם: אנשים שחולים במחלות סופניות כשלטענת הרופאים נותר להם זמן קצר לחיות - אולם במקום לראות אותם בוכים על מר גורלם, תופעו לגלות אותם צוחקים ללא הפסקה עם מצב רוח משופר בהרבה משלכם. אם ראיתם חולה כזה - כנראה שהוא תחת השפעת משכך כאבים.

משככי הכאבים משפיעים על מצב הרוח, ויכולים לגרום לתחושות של אופוריה ועליצות. הכדורים האלו אומנם ניתנים לאנשים שחולים במחלות קשות, אולם לא מעט אנשים קלטו את הפוטנציאל והם נוטלים את משכך הכאבים בכדי לזכות למצב הרוח המשופר. מדובר כמובן בהתמכרות שאינה שונה מכל סם אחר.

בעשורים האחרונים התופעה הלכה וצברה תאוצה בארצות הברית - כשחולים מדמים כאב ומשכנעים את הרופא לתת להם משכך כאבים, כשבפועל הם בריאים לחלוטין מבחינה פיזית, אך מכורים למשכך הכאבים.

כעת, על פי הדו"ח של "רופאים לזכויות אדם", מתברר שגם בישראל התופעה הולכת ומתרחבת והשימוש במשככי כאבים ממכרים נמצא במגמת עלייה.

על פי תחקיר 'ynet' למרות שמשרד הבריאות נקבעו כללים ברורים שיסדירו את השימוש במשככי כאבים - בארגון רופאים לזכויות אדם מצביעים על שורה ארוכה של ליקויים, כשאף נשמעים טענות על לחצים שמפעילות חברות התרופות שמעדיפות למכור כמה שיותר תרופות מתוצרתן, ולטענתם הדבר מעורר חשד.

בתגובה לתחקיר ynet הודיעו במשרד הבריאות כי "המשרד רואה חשיבות רבה בשימוש מושכל ונכון באופיואידים. לשם כך, הקים המשרד צוות ייעודי שבדק את הנושא לעומק, לצד פרסום חוזר מנכ"ל שמטרתו קביעת תהליכים לקידום ולמיטוב הטיפול באופיואידים והעמקת הבקרה והניטור על רישום תרופות מרשם לתכשירים אלו. במהלך עבודת הוועדה נבנתה, בשיתוף קופות החולים, תשתית נתונים מהימנה, הנוגעת להיקפי השימוש בתרופות מרשם אופיואידיות. טיוטת עבודת הוועדה תועבר בקרוב להתייחסות חבריה, ולאחר מכן גם תפורסם לציבור.

"מטבע הדברים, באחריות הרופא המטפל להסביר למטופלים על הליך רפואי, ובכלל זה גם על שימוש באופיואידים. לכן חוזר המנכ"ל מנחה כי יש להציע רענונים מקצועים בנושא מתוך מטרה שהטיפול יינתן באופן בטוח למטופלים. עם זאת, לא ברור מהיכן ומדוע הגיעה הטענה על הצורך בביקור חצי שנתי אצל רופא נוירלוג כתנאי לחידוש מרשמים למשככי כאבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר