לראשונה בישראל

פריצת דרך: טיפול בריפלוקס ללא ניתוח או כדורים

בביה"ח שערי צדק, החלו לטפל בריפלוקס (צרבות) באמצעות טיפול שמייתר את הצורך בניתוח או בנטילת כדורים • כ-10-20 אחוז מהעולם המערבי סובלים מריפלוקס (חדשות בריאות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
ביצוע ההליך החדש (צילום: דוברת שערי צדק)

מומחי המערך הגסטרו-כירורגי בבית החולים 'שערי צדק' ביצעו אתמול לראשונה בישראל פעולה אנדוסקופית חדשנית שנועדה לטפל בצרבות. הטיפול נועד לייצר את הצורך בניתוח, ואף מייתר את הצורך בנטילת כדורים לכל החיים - כפי שנוהגים מטופלים רבים הלוקים בריפלוקס.

ריפלוקס, היא מחלה הנמנית בין המחלות השכיחות ביותר בעולם המערבי ואף בישראל, והתסמין העיקרי הינו צרבת.

הריפלוקס נגרם לרוב כתוצאה מהשמנה עישון ואף צריכת אלכוהול מוגברת. במהלך 15 מחקרים אפידמיולוגיים שנערכו, עלה כי השכיחות של מחלת ריפלוקס היא כ-10-20 אחוז מהאוכלוסייה בעולם המערבי, כשבישראל מדובר על עשרות אחוזים של מטופלים הסובלים מתופעה זו לפחות פעם בשנה.

הטיפול שקיבל את אישור ה-FDA האמריקני, ומומחי הגסטרו ממרכזי הרפואה הגדולים בישראל צפו ב-American College of Gastroenterology שהדגימו את הפרוצדורה לעיני קבוצת מומחים, כשלראשונה בישראל ביצעו מומחי המערך הגסטרוכירורגי בשערי צדק, בראשות פרופ' ערן גולדין את הפרוצדורה האנדוסקופית החדשנית.

הפעולה האנדוסקופית נקראת בשם TIF, והיא צפויה להחליף את הניתוח שכרוך בהחלמה ממושכת ותאפשר חזרה מהירה לשגרה ללא חתכים בתוך 24 שעות. את הפעולה ביצע ד"ר דן ליבובסקי, מנהל השירות לנוירוגסטרואנטרולוגיה בשערי צדק בתמיכה של חברת EndogastricSolutions שפיתחה את הטיפול החדשני, וחברת מדהוט היבואן בישראל.

ד״ר ליבובסקי שביצע את ההליך לראשונה, אמר כי ״ריפלוקס הוא מצב של כשל בסוגר הוושטי שגורם לעלייה של תוכן מהקיבה לוושט. התוכן חומצי, גורם לתסמינים שונים ובהם הצרבת הנפוצה ביותר. תסמינים נוספים הם התמודדות עם עליה של מזון עד הגרון, כאבים בחזה בין היתר. במקרים מסוימים ריפלוקס עלול להוביל לסיבוכים קשים שכוללים דלקת בוושט, היצרות, שינויים טרום ממאירים וגם ממאירות של הוושט".

כיום בישראל מוצעים שני סוגי טיפולים בריפלוקס - הראשון הוא הטיפול התרופתי הנפוץ נגד צרבת, שמפחית את רמת החומציות של הנוזל שעולה מהקיבה לוושט, לעיתים תרופות אלו כרוכות בתופעות לוואי שונות שעלולות לפגוע בתפקוד היומיומי. בנוסף, ממשיך לעלות נוזל מהקיבה לוושט (אומנם לא חומצי) שיכול לגרום לתסמינים ופוגע באיכות החיים.

הטיפול השני הוא ניתוח מורכב שבו המנתח עושה שימוש בחלק העליון של הקיבה סביב הוושט כדי לשחזר את השסתום שאינו עובד באופן תקין, ותיקון הבקע בסרעפת אם יש. בין שני הטיפולים הללו יש קבוצה של אנשים שלא מספיק חולים כדי להצדיק ניתוח מצד אחד ושהטיפול התרופתי אינו נותן מענה מספק או שאינם מעוניינים בנטילת תרופות למשל כל חייהם.

כך, ממשיכים אנשים אלה לסבול מסימפטומים ותופעות לוואי מתמשכות. בעולם החלו בניסיונות שונים לפיתוח טיפולים אנדוסקופיים חדשניים ומגוונים. הטיפול המוביל כיום בעולם שנכנס לאחרונה לקווים המנחים לטיפול ב על ידי American College of Gastroenterology הוא טיפול שנקרא (TIF) שנמצא יעיל ובטיחותי ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר