כל מה שרציתם לדעת על פסוריאזיס

"הרפואה המודרנית עדיין לא יודעת להצביע על הגורם המרכזי להתפרצות הפסוריאזיס" ראיון עם ד"ר מרקו הררי מבכירי המומחים בעולם בתחום, על פסוריאזיס ולחצים נפשיים (בריאות)

ד"ר מרקו הררי (צילום: יח"צ)
לא ידועה הסיבה, אך מחקרים מראים כי בקרב הציבור החרדי מחלת הפסוריאזיס נפוצה יותר משאר האוכלוסיה, הבעיה הקשה יכולה להפתר על ידי שלל תכשירים. אך השוק המוצף בתכשירים שאינם יעילים (או אפילו מזיקים) הביאו אותנו לבדוק את פשרה של המחלה ואתה הטיפולים האפשריים והיעילים לה.
ד"ר מרקו הררי יהודי חרדי שומר מצוות, הוא אחד המומחים הגדולים בתחום מחלות העור, הוא מהצוות הבכיר בבית החולים הדסה עין כרם, במקביל הוא מרצה באוניברסיטיאות נחשבות. ישבנו איתו לראיון מיוחד על פסוריאזיס ועל דרכי הטיפול.
ראיון מקיף ראשון מסוגו העוסק אך ורק בפסוריאזיס.
"פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית שהמאפיינים הבולטים שלה הם שטחים אדומים המופיעים על גבי העור, מלווים בקשקשת בדרגות חומרה שמשתנות בין מטופל למטופל. ברוב המקרים, מופיעים התסמינים באזורי המפרקים: מרפקים וברכיים או על עור הקרקפת" פותח הררי, ונותן במחלה סימינים "ישנם חולים שאצלם התסמינים מופיעים דווקא בכפות הידיים או הרגליים, בבית השחי או באזור המפשעה".
האם ידוע על גורם או גורמים המביאים להתפרצות הסימפטומים?
"הרפואה המודרנית עדיין לא יודעת להצביע על גורם כזה או אחר שבהכרח הוא זה שגורם להתפרצות המחלה. מה שכן ידוע לנו, הוא שמדובר במחלה בעלת רקע גנטי משום ש-1/3 מהחולים בקרוב, מדווחים על קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל אף הוא מפסוריאזיס.
"אנו יודעים שקיים קשר בין כשל במערכת החיסונית לבין התפרצות התסמינים. מסיבה שלא ידועה לנו עדיין, תאי מערכת החיסון מסוג T אצל חולי פסוריאזיס, מזהים את תאי העור הבריאים כאויב ותוקפים אותם, מה שגורם לקיצור מחזור החיים של אותם תאי עור מארבעה שבועות לפחות משבוע. התהליך הזה מתרחש במקביל לייצור מואץ של תאי עור עודפים שמתרחש ככל הנראה כתוצאה מליקוי במערכת העיכול, ובאופן יותר ממוקד - ליכוי ברירית המעי שבגללו חלבונים אינם מתפרקים כראוי לאבני היסוד.
חיידקים מזיקים משגשגים ויוצרים פוליאמינים, אשר גורמים לגדילת יתר של תאים. קצב ייצור התאים המואץ לא מדביק את קצב איבוד התאים והדבר מתבטא בקשקשת חמורה על גבי שכבת העור החיצונית.
האם קיימים תנאים חיצוניים הגורמים להחרפה בתסמיני פסוריאזיס?
"בגלל שפסוריאזיס היא למעשה סוג של מחלה אוטואימיונית ונגרמת מכשל במערכת החיסונית, ישנם גורמים רבים שמשפיעים על סימפטומים של פסוריאזיס ועל איכות החיים של הסובלים ממנה".
"ידוע היום כי צריכת אלכוהול מוגזמת ועישון עלולים להביא להחמרה בסימפטומים, נטילת תרופות מסוימות כמו ליתיום, תרופות אנטי דלקתיות שאינן מכילות סטרואידים ( כמו איבופרפן) , חוסמי בטא ( לטיפול במחלות לב) או מעכבי ACE ( לטיפול ביתר לחץ דם) גורמים אף הם להחמרה. פסוריאזיס יכול להתפתח גם במקומות בהם העור העור נחבל או נשרט, לאחר כווית שמש קשה או עקיצת חרק".
"אצל צעירים למשל, הוכח קשר בין דלקת גרון הנגרמת מחיידק (סטרפטוקוק) לבין התפרצות אחד הסוגים של פסוריאזיס. גם לשינויי עונות השנה יש השפעה על חומרת התסמינים. בחורף למשל אנו נתקלים במקרים קשים יותר של המחלה מאשר בחודשי הקיץ, מייחסים זאת למידת החשיפה המועטה לקרני UV בחודשי החורף".

הקשר בין לחץ נפשי למחלות עור

מה ידוע לנו על הקשר בין לחץ נפשי לבין התפרצות תסמיני פסוריאזיס?
ד"ר מרקו הררי: "היום ישנם מחקרים שמראים קשר מאוד חזק בין מתח נפשי לבין התפרצות והחרפה בתסמינים. למעשה, בין 40-70 אחוז מהמטופלים מדווחים על מתח נפשי כסיבה לפריצת המחלה. כמובן שהסיבות להתפרצות הן רבות ומורכבות, אבל אין ספק ש-stress ולחץ נפשי מהווים קטליזטור מרכזי."
מה ידוע לנו על אחוז הסובלים מפסוריאזיס היום בישראל? האם ידוע כיום על גידול במספר הסובלים מפסוריאזיס ביחס לשנים קודמות?
"אחוז הסובלים מפסוריאזיס בישראל בשנת 2012 נאמד בכ-3% שהם למעלה מ-100,000 ישראלי הסובלים מהמחלה. נתון זה שומר על יציבות בשני העשורים האחרונים".
האם אדם הסובל מפסוריאזיס יכול לשלוט בתדירות התפרצות התסמינים ובחומרתם ע"י נקיטת צעדי מנע כלשהם כמו שינוי באורח החיים או בתזונה?
"פסוריאזיס היא מחלה כרונית וכיום לא ידוע על אמצעי שיכול להביא למיגור התופעה לחלוטין. עם זאת, ניתן במקרים מסוימים למזער את חומרת הסימפטומים ולהפחית את תדירות הופעתם ע"י אימוץ אורח חיים בריא: הפסקת עישון, הפסקת צריכת אלכוהול, הקפדה על תזונה מאוזנת וכן ע"י הימנעות ממצבי לחץ".
מהן השיטות המקובלות כיום לטיפול בפסוריאזיס?
"זאת שאלה מאוד רחבה ומורכבת, משום שאופי המחלה הוא מאוד אישי, כל חולה מביע גורם אחר של המחלה, צורת אפיון שונה ותגובה אחרת לטיפול.
"עם זאת קיימות היום דרכים רבות להקלה בסימפטומים ולשיפור אורח החיים של הסובלים".
"בחלק מן המקרים הפשוטים, טיפול באמצעות משחות או קרמים המכילים חומצה סליצילית מסייע בקילוף הקשקשת או לחלופין משחות שמאטות את קצב חלוקת התאים בעור".
"שיטת טיפול יעילה להתמודדות עם מקרים קשים יותר של פסוריאזיס מפושטת היא פוטותרפיה – חשיפה לשמש באזור ים המלח במהלכו נחשף המטופל לקרני UVB למשך מספר דקות בכל טיפול – סה"כ שהיה בשמש של מספר שעות בכל יום במהלך תקופת טיפול בת חודש ימים".
"ישנם טיפולים ביולוגיים אשר אושרו לשימוש בישראל בשנים האחרונות, המתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: האחת משנה את פעילות תאי ה-T – לימפוציטים המפרישים ציטוקינים מעודדי דלקת המשתתפים ביצירת הרבדים הפסוריאטיים על גבי העור. השנייה נוגדת פעילות של Tumor necrosis factor alpha שהוא ציטוקין מרכזי בסוגים שונים של פסוריאזיס.
שיטת טיפול נוספת היא סוג חדש של משחה המבוססת על וויטמין D המכונה קלציפוטריול ( בישראל היא מכונה Daivonex) - על פי מחקרים שנערכו בבריטניה היא הביאה להטבה בקרב החולים וללא תופעות לוואי. היא מתאימה לטיפול בעיקר במקרים קלים – בינוניים".
"לאחרונה יצאה לשוק שיטת טיפול נוספת שמעוררת הרבה תקוות בקרב קהילת הפסוריאזיס בשם T.M.S.T - Trio Mineral System Treatment. השיטה פותחה ע"י צוות מו"פ של מעבדות חברת "MineralMor" הישראלית ומשלבת קרם, קפסולות המורכבות ממינונים מדויקים של ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא וחומצות אמינו והדרכה לשילוב תזונה מותאמת ואורח חיים נכון לסובלים מפסוריאזיס".
"ערכנו מחקר קליני תצפיתי שבחן את השפעות הטיפול על נבדקים לאורך תקופה של ארבעה שבועות. המחקר העלה כי למעלה מ-75% מהנבדקים הראו שיפור ניכר בתסמיני הפסוריאזיס כבר לאחר ארבעה שבועות טיפול. יתרה מזאת, בבדיקה נוספת שהתבצעה שבוע לאחר סיום נטילת הטיפול מצאנו כי השפעות הריפוי נשארו ותסמיני הפסוריאזיס לא חזרו. מדובר בשיטת טיפול ללא תופעות לוואי שאפקט הריפוי שלה נמשך לאורך זמן גם לאחר הפסקת הטיפול עצמו.
תרופה נוספת, המבוססת על הרכב כימי הקרוב לויטמין A נקראת Tigason".
"היא מתאימה בעיקר לטיפול במקרים קשים ביותר של פסוריאזיס בהם טיפול במשחות או פוטותרפיה לא הביא להקלה בתסמינים. היא אסורה לשימוש שנתיים לפני הריון צפוי משום שעלולה לגרום למומים בעובר, לנטילת התרופה מתלווות תופעות לוואי כגון עלייה ברמות השומנים בדם, פגיעה בתפקודי כבד וקילוף העור סביב השפתיים והציפורניים, עם זאת היא יעילה מאוד במצבים קשים".
מה ידוע לנו על התפלגות המחלה בקרב האוכלוסייה בישראל?
"באופן כללי בעולם יש שכיחות גבוהה יותר של דיווחים על פסוריאזיס במדינות אירופה מאשר במדינות אסיה ואפריקה. גם בישראל, רואים שכיחות גבוהה יותר של המחלה בקרב יוצאי אירופה. בנוסף, עולה כי שיעור הסובלים מפסוריאזיס במגזר החרדי גבוה יותר משיעורם בכלל האוכלוסייה".
מה ההבדל בין פסוריאזיס למחלות עור אחרות כמו אטופיק דרמטיטיס לדוגמא?
"ההבדל העיקרי בין פסוריאזיס לבין אטופיק דרמטיטיס, מחלת עור שמתבטאת בפריחה אדומה על העור, הוא שבעוד ידוע כי אטופיק דרמטיטיס נגרמת כתגובה אלרגית לגורם חיצוני כלשהו, פסוריאזיס, שהרפואה טרם מצאה את הגורם להתפרצותה, נחשבת למחלה הנגרמת כתוצאה מליקוי במערכת החיסון הפנימית של הגוף. לרוב ניתן למנוע התפרצות של אטופיק דרמטיטיס ע"י הימנעות מהגורמים האלרגניים שגורמים לה ( לדוג': אבקת כביסה מסוג מסוים)".
מה טווח הגילאים של התפרצות התסמינים?
הררי: "זה מאוד משתנה וחשוב להדגיש כי מדובר במחלה שיכולה לפרוץ בכל גיל, אולם מבחינה סטטיסטית במרבית המקרים מדווחת הופעה ראשונה של סימפטומים בגילאי 10-30".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר