מה עושים עם אכילה כפייתית? כל הפתרונות לאכילה נבונה

כולנו רוצים להיראות טוב, וכולנו יודעים שהרגלי האכילה שלנו קובעים את המראה שלנו. אז איך קורה שאף על פי שכולנו חכמים וכולנו למדנו את כל כללי הדיאטה, אנחנו שוב ושוב מוצאים את עצמנו מחסלים את כל תוכן המקרר? (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אף שיש כמובן סיבות בריאותיות להשמנה, בכל זאת עלינו להכיר בכך שרוב הקילוגרמים המיותרים שהאנושות סוחבת על עצמה נגרמים מאכילת יתר. אם נשלול אותם אנשים בודדים שמשום מה עוד לא שמעו על כללי התזונה הבריאה, נצטרך להודות שרוב האנשים פשוט לא מצליחים לגבור על הרגלי האכילה הלקויים שלהם. ובכן, אילו הרגלים גורמים לנו להשמין?

שיטת המקל והגזר

אחרי ביקור אצל רופא או עליה על המשקל אנחנו מקבלים החלטה נחושה לשמור על הדיאטה, בוחרים את הדיאטה הכי אכזרית שאנחנו מוצאים באינטרנט, שומרים עליה בקפדנות במשך שבוע ו... וכמובן, מפצים את עצמנו על הסבל שעברנו. שינויים קיצוניים בתפריט, שנעים בין קיצוצים אכזריים לזללנות בלתי מוגבלת, פוגעים במערכת חילוף החומרים ובסופו של דבר גורמים לכך שהסמפר הממוצע של הקלוריות שמגיע לגוף עולה בהרבה על הסף המומלץ.

צמצום מספר הארוחות ולא היקפן

ישנם לא מעט אנשים שבמקום לאכול ארוחה קטנה מעדיפים לוותר עליה לגמרי. הרבה פעמים זה גם נוח להם בגלל הלחץ בעבודה, העדר תנאים סבירים לארוחת צהריים ועוד סיבות רבות ומגוונות, שלא נדבר על התחושה הטובה של "ויתור על האוכל" שיוצר אשליה של הרזיה. אך היות ועוד לא נמצא אדם שמסוגל להסתדר בלי אוכל, האנשים האלה מפצים את עצמם בארוחות כבדות 1-2 פעמים ביום, ברוב המקרים בערב ובלילה. הארוחות הללו לרוב כבדות, כוללות אוכל עתיר שומן וקלוריות. ובגלל פגיעה כללית במערכת חילוף החומרים שלא מיועדת לתיפקוד של פעם ביממה בלבד, גם רוב השומן מהארוחות האלה עובר ישירות לבטן ולירכיים.

אכילה לא מודעת

בצורה בלתי מוסברת אנשים רבים סבורים שהם חייבים להקפיד על טיב וכמות האוכל שנכנס להם לפה רק כשהם יושבים לאכול ארוחה מסודרת בבית. קשה למצוא לכך הסבר הגיוני, אבל אנשים רבים, גם אלה שמקפידים על תזונה בריאה ודיאטות שונות, כלל לא מודעים לכמות וטיב האוכל שהם מחסלים תוך כדי קריאה וגלישה באינטרנט. תופעה מעניינת לא פחות היא שאנשים שאוכלים בחברה של אנשים אחרים גם כן מוותרים בקלות על הרגלי האכילה הבריאים שלהם לטובת סעודה דשנה בחברה טובה. כלומר, גם אנשים שרגילים לאכול למשל סלט בצהריים, בהגיעם למסעדה עם חברים ירגישו בנוח לאכול ארוחה של שלוש מנות ענקיות וקינוח, בלי לשים לב בכלל שעברו בקלות את מכסה הקלוריות השבועית שלהם בארוחה אחת.

אוכל כפיצוי

אנשים רבים מייד אחרי חוויה לא נעימה כלשהי מרגישים התקף תיאבון. ההרגל להשתיק את הפחדים, התסכול והשעמום באוכל אופייני למספר גדול של אנשים. במקרים האלה הסיבה לאכילה היא לא רעב, אלא תחושה לא נעימה. לצערנו הרב, השיטה הזאת עובדת, ואנשים רבים מרגישים טוב יותר אחרי שהם אוכלים, מה שרק מחזק את ההרגל הבעייתי שגורם לכ-60% מקרי ההשמנה בעולם!

אכילה כפייתית

מדובר במקרה די קיצוני, אך גם די נפוץ של הרגלי אכילה לקויים על גבול הפרעת אכילה. אכילה כפייתית מתאפיינת בהתקפי רעב בלתי מוסברים. בשונה מהמקרים בהם אנחנו אוכלים כדי לפצות את עצמנו, במקרים של אכילה כפייתית הבן אדם לרוב לא מצליח להסביר מה גורם לו להתנפל על המקרר בחצות הלילהבמקרים האלה מדובר באכילה מהירה של כמויות גדולות של אוכל, כשבן אדם עצמו מרגיש שהוא פשוט לא מצליח לעצור.

ההתקפים האלה קצרים בזמן ואחריהם בן אדם תמיד מרגיש אכזבה, כעס ושנאה כלפי עצמו, כי בן אדם מתייסר ומתחרט על מה שעשה. בדרך כלל האנשים מתבודדים כדי לאכול כי הם מתביישים מהתנהגותם, ולעיתים בואו של בן אדם אחר גורמת להפסקת האכילה הכפייתית. אם אף אחד לא בא להספיק את התקף הזללנות, בן אדם מפסיק לאכול רק כשהוא כבר חש כאבי בטן או בחילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר