שובו של נגיף הפוליו; הוכרז מצב חירום בינלאומי

בעקבות התפרצות הפוליו בחודשים האחרונים באסיה, אפריקה ובמזרח התיכון. הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי. "זהו מצב יוצא דופן", נאמר בהודעת הארגון (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
חיסון נגד פוליו (צילום: shutterstock)

שובו של הפוליו: ארגון הבריאות העולמי הכריז היום (שני) על מצב חירום רפואי עולמיף וזאת בשל התפשטות נגיף הפוליו והתפרצות המחלה באסיה, אפריקה והמזרח התיכון. בהודעת הארגון נאמר כי מדובר במצב יוצא דופן לו נדרשת תגובה מתואמת. הבעיה העיקרית היא בטיפול בנגיף בקרב אזרחי מדינות בהן מתחוללת מלחמת אזרחים.

מחלת הפוליו (Poliomyelitis), היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף (וירוס) הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם והוא חודר לגוף דרך הפה, ומופרש בצואה. רוב מקרי ההדבקה באדם הם ללא תסמינים - הנדבקים אינם מפתחים סימני מחלה או מפתחים סימנים קלים.

מחלת הפוליו פגעה בילדים רבים בישראל במהלך שנות החמישים והשישים. הנגיף גרם להיווצרות חום, כאבי ראש, כאבי גרון והקאות, אולם בעת התדרדרות במצב הרפואי החלו הילדים שחלו במחלה לסבול מכאבים בצוואר, בידיים וברגליים, וגרמו אצל חלק מהנפגעים לפגיעה בעצבי גזע המוח.

באתה עת המדינה החלה במבצע חיסונים נרחב לאחר שרכשה חיסון בשם "הזן המומת" אשר ייועד למגר את הנגיף. החיסונים החלו בפועל בשנת 1957 אך מסתבר שהחיסון גרם דווקא להתפרצות גדולה של המחלה כתוצאה מחוסר יעילותו, ורק בשנת 1961 החלו להשתמש בחיסון מהזן המוחלש שהיה יעיל יותר.

כתוצא מכך רבים מאותם ילדים של שנות החמישים שלא נתרפאו מהנגיף סבלו וסובלים מנכויות מסוימות המתבטאות בעיקר בריפיון שרירים ובעיות מוטוריות קשות.

בשנה שעברה (2013) הוחלט להשיב את החיסון החי-מוחלש נגד הפוליו לשגרת החיסונים, זאת לאור התפשטותו של נגיף הפוליו בחודשים האחרונים. על פי הודעת משרד הבריאות אז, יש לחסן את כלל הילדים בישראל בחיסון החי מוחלש המגיע בטיפות, זאת בנוסף לחיסון המומת הניתן באמצעות זריקה. יצויין, כי במהלך 8 השנים הקודמות קיבלו ילדי ישראל רק את החיסון המומת (זריקה) שביכולתו למנוע תחלואה בפוליו, אך לא מונע את העברתו של הנגיף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר