פסימיים? יש לכם סיכוי לחיים ארוכים

אומרים שחיוך מאריך חיים. אבל המדע כרגיל הורס לנו את כל החגיגה עם העובדות. מבחינה סטטיסטית אנשים אופטימיים חיים פחות ודווקא הפסימיות המרגיזה מאריכה חיים (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אנחנו חיים בחברה בה מקובל להיות אופטימי. נהוג לחשוב שזו הדרך הנכונה ביותר לחיות: לחייך, לחשוב בצורה חיובית, לצפות לטוב. הפסיכולוגים ומאמנים אישים עסוקים בהסברה על טובת הגישה החיובית והאופטימיות. הם טוענים אפילו כי האופטימיות משפרת את הבריאות הפיזית והנפשית. מדי חודש נולדות שיטות חדשות ללימוד והטמעת הגישה החיובית.

אך ג'ולי נורם, הפרופסור לפסיכולוגיה ממכללת וולסלי טוען שלאופטימיות יש הרבה מאוד נזקים שאנחנו מתעלמים מהם. כך למשל, תרבות האופטימיות הגורפת פוגעת בהליכי קבלת החלטות, במיוחד כשמדובר בקבלת החלטות קבוצתית. אף אחד לא רוצה להיראות בעיני עמיתיו כבן אדם פסימי ובעל גישה שלילית, לכן אנשים מעדיפים להצטרף להחלטה המבוססת על ניתוח אופטימי מדי של המצב, מאשר להתעקש על ראיה פסימית שלעיתים היא גם יותר אובייקטיבית.

מחקר אירופאי רחב היקף הוכיח שלגישה פסימית יש יתרונות נוספים מלבד קבלת החלטה שקולה יותר. במחקר השתתפו 11 אלף אנשים והוכח שאנשים מבוגרים בעלי גישה פסימית חיו יותר מאשר בני גילם האופטימיים. אין מאחורי זה גורמים מיסטיים כלשהם, אלא הסברים סטטיסטים יבשים, המתמקדים בשלושה תחומים: ציפיות, אורח חיים והתמודדות עם מצבי לחץ.

האנשים בעלי גישה פסימית וראיה שלילית של העתיד נוטים יותר להשקיע בהכנה לקראת תרחישים גרועים, לכן כשהדברים האלה קורים הם מתגלים כמוכנים יותר. כך לדוגמה פסימיסטים קונים יותר ביטוחים רפואיים מורחבים מאשר אופטימיסטים, לכן במקרה של מחלה קשה הם מקבלים טיפול רפואי טוב יותר, ובכך משפרים את תוחלת החיים שלהם. האופטימיסטים מעדיפים לא לחשוב על תרחישים כאלה ולהתעלם מהאפשרויות של ההכנה לקראתם.

במחקר זה ובמחקרים אחרים שבדקו נושאים דומים הוכח גם שאנשים פסימיים מנהלים אורח חיים בריא וזהיר יותר. וזאת בשונה מהאנשים שבטוחים ש"להם זה לא יקרה". מבחינה סטטיסטית הסתבר שתחביבים מסוכנים ואורח חיים שמח אך מזיק אופייניים יותר לאנשים אופטימיים, על כל ההשלכות המתבקשות של הדבר. כמו כן, הוכח שאנשים שנוטים לחשוב על עתידם בצורה חיובית מדי גם מתקשים יותר להתמודד עם מצבי לחץ, היות ואלה מפתיעים אותם בצורה קשה. הם נפגעים קשה יותר מהמכות הרגשיות, וחווים את המשברים של החיים בצורה חדה יותר.

כל זה לא אומר כמובן שעלינו להיות פסימיים ולחכות לגרוע מכל. פסימיות יתר לא תורמת לאיכות החיים, גורמת לדיכאון ומקשה על התחלות חדשות. המסקנה של המדענים היא לא לוותר לגמרי על הגישה האופטימית, אך להיות מודעים היטב גם לנזקיה. אופטימיות טוטאלית עלולה להביא יותר נזק מאשר תועלת, לכן לדעת המדענים, האיזון האופטימאלי בין האופטימיות לפסימיות בחיים עומד על כ-70% אופטימיות ו-30% פסימיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר