מפלס המתח בעלייה? כל השיטות להתמודדות יעילה

לחץ ומתח הם אויבים ידועים של הבריאות הפיזית לא פחות מהבריאות הנפשית והתוצאות עלולות להפוך לאסון • כל השיטות להתמודדות יעילה כאשר מד המתח נמצא בעלייה (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
(shutterstock)

הלחץ הנפשי לא מיטיב לא עם הבריאות הפיזית ולא עם הבריאות הנפשית. כל השיטות להתמודדות כאשר מפלס המתח מטפס.

השיטה הפסיכולוגית

במצבים הלחוצים ביותר, כשממש אין לנו זמן, והבעיות נערמות אחת על גבי השנייה, הראש מתמלא במחשבות מיותרות לחלוטין: "מה יהיה אם...", "חבל שלא אמרתי להם...". המחשבות האלה לא רק מיותרות, הרי אין בכוחן להשפיע על המציאות, הן גם גוזלות את הכוחות האחרונים שלנו שעוד יכולנו לנצל לטובת שיפור אותה מציאות בעייתית. במקום להתמודד עם המציאות המוח שלנו מכריח אותנו להתחיל להצטער על העבר ולדאוג לגבי העתיד.

אז איך אפשר לעצור את הרתיחה המחשבתית המיותרת הזאת? פשוט לתת למוח פקודה חד-משמעית: "להפסיק!" כשאנחנו קוטעים את ההרהורים באמצע בלי לנסות להגיע לתשובה או לסיים לחשוב את המחשבה עד הסוף, קורה דבר מפתיע: המוח מפסיק, לפחות לזמן מה, להטריד אותנו בתהיות שווא.

השיטה הפיזית

לפעמים כל מה שמתחשק לנו הוא פשוט לברוח. לברוח מהעייפות, מהדיכאון, מהבעיות ומהעצב. ובמקרים רבים זה באמת הפתרון הטוב ביותר: פשוט לברוח. לצאת מהבית או מהמשרד ולנסוע למקום מרוחק לפחות לכמה שעות.

התנאי ההכרחי הוא שלנסיעה הזאת לא צריכה להיות שום מטרה. גם מנוחה זו מטרה. ובמקרה הזה אתם צריכים לנסוע רק בשביל לנסוע, לעצור רק בשביל להביט בנוף שמסביב, לשבת על הספסל רק כדי לנשום אוויר צח. ולהרגיש כיצד ביניכם לבין הבעיות שלכם צומח קיר ענק בגודל של העולם כולו.

השיטה היצירתית

אתם זוכרים כמה טוב הרגשנו בילדות כשיצא לנו לעשות משהו יצירתי: לצייר, לבנות או להדביק משהו? אפשר ורצוי לשחזר את ההרגשה הזאת. היזכרו בדבר שאתם הכי אוהבים או דבר שתמיד רציתם ללמוד, והקדישו לו כמה שעות.

צרו משהו במו ידיכם, שנו לגמרי את טיב העבודה היום-יומית, ותרגישו כיצד תחושה רעננה ממלאת את הגוף והנפש בכוחות חדשים.

השיטה הספורטיבית

צאו לעשות ספורט. וכמה מתיש ככה טוב. תנו ללחצים, לבעיות ולדאגות לצאת החוצה עם הזיעה. הקדישו את מלוא תשומת הלב לקצב הנשימה והוראות המדריך. הספורט, גם אם מדובר בסדנא חד-פעמית, עוזר מאוד לשחרר את המתח ולחזור לשגרה בכוחות המחודשים.

אימון כושר שגרתי עוזר להתמודד עם הלחצים היום-יומיים ביעילות גבוהה הרבה יותר, וגם מספק מקום מבטחים בו ניתן לפחות לשעה-שעתיים לשכוח מכל מה שמטריד אותנו במשך 22-23 שעות אחרות ביום.

אם הכושר הפיזי לא מאפשר פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, ניתן להתחיל בפעילות מתונה יותר דוגמת יוגה או פילאטיס. כך יקבל המוח את שעת המנוחה המיוחלת ויתכונן בהדרגה לפעילות ספורטיבית מאומצת בהמשך.

השיטה המשפחתית

היעזרו בבני משפחה, האנשים הקרובים לכם ביותר, בחיפוש אחר נקודת מבט שונה. לצורך העניין, תשכחו לרגע מהמחויבויות שלכם כלפיהם ופשוט התעניינו במה שממלא את חייהם, גם אם במבט ראשון זה נראה לכם משעמם.

נסו להתעמק בנושא שלא התעניינתם בו אף פעם, הסתכלו על העולם בעיניים שלהם, תיהנו יחד אתם ממה שמהנה אותם.

במילים אחרות, נצלו את הקרובים כדי להתנתק קצת מהמסלול המוכר. גם אם מדובר רק בתחביב, יתכן מאוד שכעבור מספר שעות תגלו ששינוי זווית מאפשר לכם לראות באור אחר את הבעיה שמטרידה אתכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר