5 מיתוסים על המוח: אנחנו משתמשים רק בעשירית?

האם המוח מתכווץ ומתנוון? הגודל באמת אחראי לרמת האינטליגנציה שלנו ואנחנו אכן מנצלים רק 10 אחוזים ממנו? למרות המחקרים הרבים, ישנם מגוון מיתוסים על המוח. נכון או לא נכון? (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
הגודל קובע? 5 מיתוסים על המוח (צילום: shutterstock)

המוח הוא האיבר המעניין והחשוב ביותר בגוף, מחשב העל שבזכותו קורה הכל. למרות המחקרים הרבים אודותיו, ישנם מגוון מיתוסים שונים ומשונים על המוח. הנה חמישה מהם:

1. המוח אפור

האנשים נוטים לחשוב שהמוח שלנו הוא אפור, אך בפועל הגולגולת שלנו מלאה בחומר צבעוני מאוד. תאים רבים במוח הם אכן בצבע אפור, אך העצבים שמחברים בין התאים האפורים הם דווקא לבנים. במוח שלנו יש גם תאים שחורים שקיבלו את הצבע שלהם מפיגמנט שמבטיח את הצבע השחור לשיער ולעור. וחלק לא מבוטל מהמוח הוא אדום, וזאת כמובן בזכות כלי הדם והדם עצמו.

2. גודל המוח קשור ליכולות האינטלקטואליות

אף שנראה לנו שמקום מושבו של השכל הוא במוח, וככל שהמוח גדול יותר, כך רמה החכמה עולה, אין קשר ישיר בין הפרמטרים האלה. המוח האנושי הממוצע שוקל 1,361 גרם. זה גם משקל המוח של הדולפין שהוא חיה חכמה בהחלט. אך מוח של כלב קטן שוקל 72 גרם בלבד, אף שגם זו חיה די חכמה. מוח של לוויתן, לעומת זאת, שוקל 8 קילו, וזו לא חיה שהתאפיינה ביכולות אינטלקטואליות מרשימות. מוח של ציפור דרור שמתאפיינת ברמת תפקוד דומה לזו של הלוויתן שוקל גרם אחד בלבד.

נתונים אלה מראים בצורה ברורה שלא ניתן לבדוק רק את גודל ומשקל המוח, וחשוב להסתכל על המשקל הכללי של הייצור בו מדובר: דולפין שוקל כ-160 ק"ג, לוויתן שוקל כ-13 טון, כלב קטן מגיע למשקל של 11-12 ק"ג. כלומר מה שבאמת מכריע הוא היחס בין משקל הגוף למשקל המוח. אצל בני אדם היחס הוא 1:50, אצל רוב היונקים היחס הוא 1:180, ואצל ציפורים הוא 1:220.

3. אנחנו משתמשים רק ב-10% מהמוח שלנו

עד היום לא הצליחו למצוא את המקור למיתוס הפופולרי הזה, אך סביבו התפתחה תעשייה שלמה של "מומחים" שמתיימרים ללמד את האנשים להשתמש ב-90% הנותרים של המוח שלהם. בפועל יש מצבים בהם אנחנו מפעילים רק חלק מתאי המוח, אך אין שום פעילות (כולל מנוחה מלאה) בה ניתן להסתפק ב-10% מתאי המוח בלבד. מבחינה פיזיולוגית, אין חלקים במוח שמסתירים פוטנציאל לא מנוצל.

4. תאי המוח אינם משתקמים

לא מעט אנשים סבורים שאנו נולדים עם מספר מסוים של תאי המוח שהולכים ומתנוונים עם הזמן. בפועל תהליך של יצירת התאים החדשים, כמו גם קשרים חדשים בין הנוירונים במוח נמשך במשך כל החיים. וגם אם חלק מתאי המוח נפגעים ומפסיקים את פעילותם בעקבות פגיעה כלשהי, תאים אחרים לוקחים על עצמן חלק מהתפקוד שלהם. בזכות התכונה הזאת האנשים יכולים לרכוש מיומנויות חדשות וידע חדש במשך כל החיים, וזאת גם העובדה שמבטיחה שיקום מוצלח בחלק לא מבוטל של פגיעות ראש.

5. המוח אוגר מידע גם דרך ה'תת-מודע'

חובבי תיאוריות סודיות שונות אוהבים לספר לנו כי תעשיות שונות וקנוניות פוליטיות משתמשים בשיטות שונות של ההשפעה על התנהגות האנשים דרך תת-מודע. לטענתם, מבלי שאנשים שמים לב מכריחים אותם לקנות משהו או להאמין במשהו. מי שפיתח את תאוריית ההשפעה דרך התת-מודע היה חוקר שווקים אמריקאי ג'יימס ויקארי שטען שמכירות הפופקורן והקולה בבתי הקולנוע גדלו בעשרות אחוזים אחרי שהוא שתל קריאה לקנות את המוצרים האלה בתוך הסרט, אף שהקריאה הופיעה על המסך במשך 1/3000 שניה בלבד. שיטת ויקארי צברה פופולאריות רבה בקרב הפרסומאים עד שנאסרה בשנת 1974. בסופו של דבר ויקארי הודה כי הוא זייף את תוצאות ה"מחקר" שלו, ואין לו דרך לגרום לאנשים לעשות משהו באמצעות ההשפעה על התת-מודע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר