מחקר: יותר סלולרי, יותר קרינה, יותר סרטן

מחקרים שנערכו לאחרונה מנפצים מיתוס ישן ומאיים: מכשירים סלולריים לא גורמים לסרטן. ובכל זאת, מחקר ענק קובע בדיוק ההיפך. אז למי להאמין? * מאז גילויה של קרינת ה-RF (טכנולוגית גלי רדיו) מנסים למצוא את הקשר בינה ובין פגיעה בבריאות הציבור, אך דבר זה לא הוכח עד כה

שושי הלר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

בכנס על הקשר בין קרינה סלולרית למחלת הסרטן שהתקיים לפני כשבוע באוניברסיטת תל אביב הוצגו תוצאות של מחקרים בנושא, ולמרבה ההפתעה, רוב הדעות היו שאין קשר בין השניים.

כמעט בלתי אפשרי לחשוב איך הסתדרנו בלי המכשירים הסלולריים, אך בשל העובדה כי השימוש הנרחב בטלפונים סלולריים הוא צעיר יחסית, אין בשלב זה מעקב שהוא ארוך שנים על השפעתם. פורסמו אמנם מספר עבודות שמראות קשר מסויים בעיקר בין טלפונים אנלוגיים לעלייה בגידולי המוח. אך אין התאמה בעבודות אלו בין צד הגידול לצד בו נוטים לדבר, שהוא בדרך כלל צד ימין.

ד"ר מיכה ברחנא, רשם הסרטן במשרד הבריאות, היה אחד הדוברים המרכזיים בכנס, דבריו תפסו את מירב הכותרות לאחר שדיווח על מחקר שערך לגבי נתונים על סרטן מוח מסוג גליומה, ובו בדק למעלה מ-4,000 מקרים. סרטן המוח מסוג זה נחשב במחקרים שנערכו בעבר כקשור לקרינה הנפלטת מטלפונים סלולריים. ברחנא מסר נתון מפתיע המצביע על ירידה בשיעור הגידולים הללו בשני העשורים האחרונים, שבהם כידוע ישנה עליה אדירה בשימוש בטלפונים הסלולריים.

בנוסף ציין ברחנא כי משנת 2,000 ישנה ירידה לא מוסברת במקרי סרטן המוח בצד ימין, שכאמור הינו הצד שבו מדברים רוב המשתמשים. לדבריו "הממצאים מצביעים על ירידה בסיכון לסרטן המוח בשנים בהן עלה השימוש בסלולרי . לא אסיק שקרינה סלולרית טובה לבריאות, יש הרבה אמוציות בנושא זה, אך להמלצות ולחוקים כיום אין בהכרח בסיס מדעי".

האם חששנו משימוש במכשירים סלולריים היה לשווא? האם אין קשר בין עלייה בשימוש בטלפונים סלולריים לבין העלייה בשכיחות גידולי המוח? או בקיצור, האם הסלולרי לא מסרטן?

מסתבר שהדעות עדיין חלוקות. למרות שברחנא הינו בעל תפקיד בכיר במשרד הבריאות, פורסמה הודעת דוברת המשרד, עינב שימרון-גרינבוים, אשר קובעת כי "הנתון שפורסם בשבוע האחרון, לפיו נצפתה ירידה בגידולי המוח, איננו מבוקר דיו, לא נבדק על ידי בקרת עמיתים כמקובל במדע ואינו חלק ממחקר מוסדר. זהו נתון נוסף שיש לבחון במסגרת איסוף הידע בנושא זה ובשלב זה אינו משנה את עמדת המשרד שפורסמה לפני כמה חודשים".

צפירת הרגעה

לשאלה האם ידעו מראש במשרד הבריאות על כוונתו של ברחנא להציג את ממצאי המחקר, השיבה דוברת משרד הבריאות כי "המסרים של ד"ר ברחנא לא הגיעו קודם השמעתם להנהלת המשרד. בוודאי לא אופן השמעתם והנחרצות הפרובוקטיבית שבה הם לוו. ברחנא ייקרא למנכ"ל המשרד לתת את הסבריו".

ברחנא ביקש שלא להגיב עד לסיום הבירור.

לדברים המרגיעים הצטרף פרופ´ איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקוגנטיקה במרכז הרפואי שיבא, לדבריו "בניגוד לתופעות של עישון או חשיפה לקרינה מייננת, שם ברור המנגנון הביולוגי הגורם לסרטן, בקרינה סלולרית שהיא בלתי מייננת לא מוכר מנגנון כזה, ולכן אין היגיון בהתפתחות סרטן כתוצאה מהחשיפה לקרינה סלולרית".

יש לציין כי בניגוד לשוללים את הקשר בין הקרינה הסלולרית לבין התפתחות גידולי המוח, התפרסמו לפני חודשים מספר תוצאות ראשונות ממחקר בינלאומי הגדול ביותר שנעשה אי פעם בנושא זה, בו נמצא כי "העשירון העליון" של המשתמשים הכבדים בסלולר, אלו המדברים יותר מחצי שעה ביום, נמצאים בסיכון מוגבר - 40% יותר מאחרים - לפיתוח גידולי מוח ממאירים. פרופ´ סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר לחקר מדיניות בריאות במרכז הרפואי שיבא, שניהלה את החלק הישראלי במחקר, ציינה בכנס כי ממצאים חוזרים מצביעים על עלייה בסיכון להתפתחות גידולי מוח וגידולים של בלוטת הרוק.

לדבריה "קביעת עמדה מדעית סופית באשר לקשר בין קרינה בלתי מייננת וסרטן אינה אפשרית בשלב זה, אך ממצאים חוזרים מצביעים על עלייה בסיכון להתפתחות גידולי מוח וגידולים של בלוטת הרוק, ובמיוחד בקרב משתמשים כבדים מעל 10 שנים שהחזיקו את הטלפון באותו צד של הראש. יש לנקוט בעקרון הזהירות בכל הקשור לשימוש בסלולרי ".

כך נמסר גם ממשרד הבריאות כי "על סמך מכלול המחקרים והעדויות המדעיות הקיימות כיום בישראל ובעולם, המשרד תומך באימוץ עקרון הזהירות המונעת".

לסיכום, מאז גילויה של קרינת ה-RF (טכנולוגית גלי רדיו) מנסים למצוא את הקשר בינה ובין פגיעה בבריאות הציבור, אך דבר זה לא הוכח עד כה. קשה לנפץ מיתוסים, אך הולכת ומתבהרת התמונה כי הסיכון הגדול בשימוש בטלפונים סלולריים הינו בעת נהיגה...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר