העפלה מסוכנת

משלחת מיוחדת תטפס לאוורסט כדי לבדוק אם גובהו הופחת

יתכן כי ההר הגבוה בעולם, האוורסט, איבד מגובהו ב-2 וחצי סנטימטרים, באשמת רעידת האדמה העוצמתית שפקדה את מדינות האזור לפני כשנתיים. בדיקת הענין תעלה 700 אלף דולר (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
האוורסט. ארכיון (צילום: shutterstock)

הודו מודיעה היום (רביעי), כי בכוונתה לשגר לפסגת האוורסט משלחת מיוחדת כדי לבדוק אם רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את נפאל ב-2015 גרמה להפחחת שני סנטימטרים וחצי מגובהו של ההר המיתולוגי.

כזכור, יותר מ-8,150 בני אדם נהרגו ומאות אלפי בתים נהרסו ברעידת האדמה שהכתה בנפאל, בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר, ב-25 באפריל 2015. פני הנופים ברכס ההימלאיה שונו בעקבות הרעידה, ויתכן - ובכך כאמור תתמקד הבדיקה - כי גם האוורסט ניזוק כתוצאה ממנה.

לחשש שמביעה הודו יש בהחלט בסיס, לפחות לפי נתוני הלוויין שאכן מורים כי הטלטלות העזות הנמיכו את גובה ההר. על פי רישומים רשמיים של הודו ונפאל, האוורסט מתנשא כעת ל-8,848 מטרים.

מאיר אלפסי באוורסט (צילום: מאיר אלפסי)

הרשויות בהודו ישגרו לפסגת ההר משלחת שתכלול מטפסי הרים מקצועיים וכן שלושה או ארבעה אנשים בעלי כושר פיזי הולם המתאימים למשימה. הם ישהו על פסגת ההר לשעתיים בלבד, שאמורים להספיק כדי לרשום את נתוני הג'י-פי-אס של המרחק שבין נקודת הציון שלהם לבין גובה ההר.

עלות המשימה נאמדת ב-700 אלף דולר. המשלחת תהיה חשופה לסכנות הרגילות בטיפוס על האוורסט, אך לדברי האחראי "ההכרה בהם כמי שקבעו את גובהו של ההר, תפצה את החברים על הסיכונים".

טעות הדגימה המרבית במדידת גובה בשיטה בה הם מתכוונים לנקוט, עשויה להגיע ל-9 מטרים. גובהה המדויק של הפסגה היה נתון מאז במחלוקת, כאשר עלתה השאלה האם יש להחשיב את שכבת השלג או רק את הסלע מתחתיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר