רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ

מערכות הבחירות שהובילו לניצחון מעטים על רבים

חג החנוכה מייצג יותר מכל את ניצחונם של המעטים על הרבים החזקים • חזרנו במסע לאחור אחרי הניצחונות הדרמטיים ביותר שידענו בישראל אבל לא רק... (מעניין)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: נתן אלפרט, לע"מ, שאטרסטוק, הבית הלבן, דאונינג 10)

שינויי שליטה דרמטיים ומפתיעים במדינות בעולם - הן לא דבר חדש, ובימים אלו, ימי חג החנוכה, אנחנו חוגגים את ניצחון החשמונאים, המעטים - על הרבים, כנגד כל הסיכויים.

חזרנו במסע לאחור (הלא כל כך רחוק) אל מערכות הבחירות ששינו פני מדינות והותירו את אזרחיהם פעורי פה. תחזיקו חזק - אנחנו יוצאים לדרך!

תום ימי מפא"י

מפלגת פועלי ארץ ישראל, או כמו שכולנו מכירים אותה כיום - מפלגת מפא"י, מפלגה ששלטה ביד רמה במדינת ישראל - עד לשנת 1977, כשיו"ר הליכוד מנחם בגין הביס את שמעון פרס, מועמד המערך. אז איך זה קרה?

האמת שמערכת הבחירות בשנת 1977 - תשל"ז לא באמת הביאה לחילופי השלטון. נכון, אז היה ה'קש ששבר' ולראשונה מפלגה שלא משויכת למפא"י/העבודה/המערך ניצחה בבחירות, אבל הניצחון המיוחל של מנחם בגין והליכוד הגיע אחרי שנים של כרסום ב'מערך מפא"י'.

אדום-כתום: מפת המנדטים של מפא"י והמערך עד 1977. התכלת והכחול: מפלגת חירות והליכוד

חוקרי פוליטיקה באקדמיה ומחוצה לה נתנו סיבות רבות להדחת שלטון מפא"י שהביא את ראשי הממשלה שבנו את המדינה לטוב ולרע, בהם בן גוריון, שרת, אשכול, גולדה מאיר ורבין.

למעשה, פשוט הרבה שנים של שלטון יוצרות אווירת 'בלתי מנוצח' ויהירות, מה שגרר פרשיות שחיתות מפורסמות ופרשת עסק הביש. בנוסף, גם מלחמת יום הכיפורים שתפסה את ישראל לא מוכנה ואת הממשלה של גולדה מאיר כשהיא מתעלמת ממידעים מודיעיניים.

לצד זאת, בגין עבד קשה, יצר בריתות פוליטיות, ולמרות שהוא היה במערכת הפוליטית עוד מקום המדינה (ואף לפניה) ולא זכה להתקרב אל שולחן הממשלה, ב-1977 הוא עשה היסטוריה ולראשונה שלח את אנשי מפא"י והמערך אל ספסלי האופוזיציה החשוכים.

"בדיחה תקשורתית" שהפכה לנשיא

טוב אז אמנם זאת לא באמת היסטוריה רחוקה כל כך, אבל בכל זאת. תאהבו אותו או לא, דונלד טראמפ תמיד היה אדם מפתיע ולא שגרתי. זאת בדיוק הסיבה שהכרזתו על ריצה לנשיאות ארה"ב נתפסה כמעין בדיחה שהוא יוצר, ופרשנים רבים זלזלו בסיכוייו וחלקם אף טענו שיש סיכויים גבוהים יותר שיגלו חייזרים מהסיכוי שייבחר לנשיא.

אך מסתבר, כי למרות שרבים לא חיבבו את טראמפ - וזאת בלשון המעטה, רבים מאוד דווקא אהבו אותו. כמו אבוקדו - או שאתה ממש אוהב או ממש שונא.

כך למעשה הפך טראמפ לנשיא המעצמה הגדולה בעולם כנגד כל הסיכויים, ואגב, אפילו בלי שזכה ברוב של קולות הבוחרים. טראמפ זכה בכמעט 3 מיליון קולות פחות מהמתחרה שלו, הילרי קלינטון. אבל באמריקה כמו באמריקה, מספר האלקטורים קובע, ולא הקולות.

ראש הממשלה המיתולוגי שהפסיד

מנהיגים בישראל ובעולם כולו רואים בווינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה, כאדם בעל ידע עצום, מנהיג בעל שיעור קומה ונואם מרתק.

אלא שלמרבה ההפתעה, למרות שהצליח להביא להישגים חסרי תקדים בתקופת מלחמת העולם השנייה, הפסיד צ'רצ'יל האהוב את כסאו לטובתו של יו"ר מפלגת הלייבור, קלמנט אטלי, אדם שהיה נחשב לאפור ומשעמם, וודאי יחסית לצ'רצ'יל.

מערכת הבחירות הזו, שהתקיימה בשנת 1945, זעזעה את הפוליטיקה הבריטית ולימדה שיעור גדול את ההיסטוריה הפוליטית.

בשביל צ'רצ'יל, היה סוף טוב הכל טוב, כשבבחירות שלאחריהן ניצח את אטלי והצליח לחזור אל כס ראש הממשלה שכל כך אהב.

כשחסר הניסיון הביס את ניקסון

אם תשאלו סתם אדם ברחוב מה הדבר הראשון שעולה לו לראש על נשיא ארה"ב לשעבר ג'ון קנדי, התשובה כנראה תהיה סיפור ההתנקשות בנשיא.

אז אולי הגיע הזמן שסיפור הגעתו של ג'ון קנדי לכס הנשיא יגיע גם מעל דפי האתר הווירטואליים.

כשקנדי הוביל את המפלגה הדמוקרטית כמועמדה לנשיאות בשנת 1960, היה מולו מתחרה קשה - ריצ'רד ניקסון, שבמהלך מערכת הבחירות עוד כיהן בתפקיד סגן הנשיא.

אלא שבניגוד לכל הסיכויים - הצליח קנדי לנצח את ניקסון, והפך את החיסרון של האדם חסר הניסיון ליתרון כאילו הוא אדם שמביא פוליטיקה נקיה. בנוסף, בעימות בחירות בין השניים, נראה ניקסון מיוזע, כשקנדי מדבר ברהיטות.

הפתעות הבחירות הגדולות בישראל

אומרים שכמעט ואין מערכת בחירות שאין בה הפתעות שמשאירות את הסוקרים פעורי פה. אז הנה חלק ממערכות הבחירות שהשאירו פוליטיקאים בשוק מוחלט - לטוב או לרע.

  • בחירות 2021-תשפ"א

במערכת הבחירות האחרונה אמנם לא היו הפתעות דרמטיות, אבל בכל זאת, ניתן להצביע על כך ש'כחול לבן' בראשות בני גנץ הצליחה לגרוף 8 מנדטים, זאת אחרי שהיו סקרים שהראו כי המפלגה מדגדגת את אחוז החסימה.

בנוסף, ניתן לראות כמובן את ההתרסקות של הרשימה המשותפת ל-6 מנדטים בלבד, חמישה מנדטים פחות ממערכת הבחירות הקודמת.

ועוד לא דיברנו על כך שראש מפלגה עם שישה מנדטים הפך לראש הממשלה.

  • בחירות 2015-תשע"ה

זה אנחנו או הם, זה הוא או אנחנו. זוכרים? אז זהו - שמסתבר שלמרות כל הסקרים, הליכוד הפתיעה במערכת הבחירות, ובנימין נתניהו 'שתה' את המנדטים של נפתלי בנט. כך הליכוד זינקה ל-30 מנדטים, ו'הבית היהודי', שבסקרים ניבאו לה 15 מנדטים ויותר, התרסקה ל-8 בלבד.

  • בחירות 2013-תשע"ג

הבחירות בשנת תשע"ג זכורות לנו בעיקר בשל הקמת ממשלת האחים בנט-לפיד יחד עם בנימין נתניהו וזריקת החרדים לאופוזיציה.

הקמת הממשלה הזו התאפשרה בזכות שתי הפתעות בחירות, כשלפיד באופן מפתיע זכה בהישג חסר תקדים של 19 מנדטים, ובנט, שהוביל מפלגה שבתחילת מערכת הבחירות עמדה על 2 מנדטים בסקרים - זכה ב-12 מנדטים.

  • בחירות 2009-תשס"ט

2009 הייתה השנה בה בנימין נתניהו חזר להגה השלטון אחרי שהפסיד אותו עשור קודם לכן. עם זאת, ניצחונו של נתניהו את ציפי לבני היה אמנם לא צפוי, אך התרסקותה הקטלנית של מפלגת העבודה בראשות אהוד ברק, שנחלה תבוסה כבדה כשזכתה ב-13 מנדטים בלבד, הצליחה להפתיע.

יתרה מזאת, ברק פילג את המפלגה בכדי להצטרף לממשלת נתניהו - מה שהשאיר אותו מחוץ לכנסת עד היום.

  • בחירות 2006-תשס"ו

מערכת הבחירות בשנת 2006 הייתה העגומה ביותר בכל תולדות הליכוד, כשהמפלגה זכתה ב-12 מנדטים בלבד. לעומת זאת, אביגדור ליברמן ו'ישראל ביתנו' הפתיעו עם 11 מנדטים, ומפלגת הגמלאים, שאיש כמעט לא חשב שיעברו את אחוז החסימה - זכתה ב-7 מנדטים.

  • בחירות 1999-תשנ"ט

מערכת בחירות זו הייתה ברקע הבחירה הישירה בין בנימין נתניהו לאהוד ברק. הדבר חיזק את המפלגות הבינוניות, וחקירותיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי כמו גם קלטת "אני מאשים" המפורסמת - הניבו לש"ס הישג חסר תקדים של 17 מנדטים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר