"עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ"

גלריה היסטורית: הרופאים ההזויים של פעם

עולם הרפואה מתפתח משנה לשנה, מצטייד בטכנולוגיות חדשניות וזונח שיטות מיושנות • השבוע במדור הידע של 'כיכר', 10 תמונות רפואיות שלא תאמינו שהן אמיתיות (מעניין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילומים: נחלת הכלל / ללא קרדיט)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. גם השבוע סידרנו לכם, חובבי ההיסטוריה, גלריה מרתקת המתמקדת בנושא אחד ומיוחד: הרופאים ההזויים של פעם.

למגזין 'כיכר' המלא - לחצו כאן

הפעם בחרנו עשרה תיעודים היסטוריים, בהם תראו איך נראתה הרפואה בעבר הלא רחוק במיוחד. חלק מהדברים שתופתעו לראות שבכלל היו בשימוש, היו אז הצעקה האחרונה בטכנולוגיית הבריאות.

בימים בהם לא היה גוגל, להמון העם ובוודאי למטופלים לא היו זמינים מקורות ידע שונים, והם נאלצו להשלים עם השיטות הרפואיות שהיו נהוגות אז. זאת עד שמסיבות שונות הופסק השימוש באותן טכניקות, שפינו את מקומן לטובת רעיונות חדשניים יותר ומסוכנים פחות.

וכהרגלנו, השתדלנו להצמיד לכל תמונה הסבר קצר וממצה.

ריאות ברזל - מכונות הנשמה ששימשו לחולי פוליו - רבים מהם ילדים - לפני שפותח החיסון. חלקם שרדו חודשים בתוך המכונות הללו כשרק ראשם מבצבץ החוצה. שנת 1937
אחות בבית החולים מסייעת לצעיר המטופל בריאת ברזל ב... עישון סיגריה. ארה"ב 1949
סיגריות היו מצרך בסיסי בבתי חולים. כאן נראות אחיות מתנדבות, מציעות סיגריות למאושפז במיטת חוליו. שנות ה-1950
החשמל היה נפוץ מאד ככלי טיפולי בתחילת המאה ה-20. כאן נראה מטופל בתוך 'אמבטיה חשמלית', שילוב של מים וזרמים חשמליים שנועד לרפא מחלות שגרוניות. 1910
לפני התפתחות רפואת השיניים, ניתן היה לעקור שיניים סוררות בבית המרקחת (בתמונה)
אלו שבחרו כן ללכת לרופא השיניים, קיבלו שירות VIP. ארה"ב 1872
האיש הזה התלונן על כאבי ראש. הטיפול שלו כלל סיר מתכת ופטיש. 1895
והנה שיטה דומה לריפוי כאבי גב: להגביר אותם. הצועני שבתמונה מכוון דוב באמצעות חוטים על גב הפציינט. רומניה 1946
תחום מחלות הנפש היה לא פחות משוכלל. אם הוחלט שמישהו חולה נפש, לא היה איך לערער על כך. לעיתים, ממשלות אבחנו כך את מתנגדיהן ודאגו להם ל'טיפול' כפוי. כאן נראית נערה שאובחנה כחולת נפש קשורה לתקרה ולקירות, מה שבדרך כלל היה מחמיר את המצב עוד יותר.
מתברר שלא רק רופאים יכולים לרפא: הדף הזה 'מדריך לקטיעת איברים' הופץ לאזרחים בניסיון למזער נזקים, מאחר ורבים היו כורתים ידיים (הטיפול היחיד לזיהום באותה תקופה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר