לא מתביישים

"עם ריטלין - אני הגרסה הטובה יותר של עצמי" • המטופלים נחשפים

הגיע הזמן לדבר על התופעה שרבים מעידים כי היא שינתה להם את החיים • יותר ויותר אנשים חושפים: "אני עובד טוב יותר עם ריטלין" • דיברנו איתם וניסינו להבין כמה זה עוזר והאם הם ימליצו לאחרים? | מסמך (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
אם צריך ריטלין לריכוז - אז למה לא? (צילום: שאטרסטוק)

בכנס מנהלים גדול שאלו שותף בחברת ענק - שהיה אחראי על כל החלק הלוגיסטי של החברה – איך הוא מתמודד עם כל העומס בעבודה? למי שציפה לתשובה פומפוזית מלאת שיטות ונוסחאות, הוא ענה במילה אחת: "ריטלין".

וזה כל הסיפור, רבותיי.

>> למגזין המלא <<

הרבה(!) בעלי עסקים, עובדים, מורים ותלמידים לוקחים מידי יום ריטלין או/ו תרופות דומות – כדי להתמודד עם בעיות קשב וריכוז, הפרעות ועוד - ולא מרגישים שיש להם במה להתבייש.

התופעה הזאת קיימת כבר שנים רבות ולאחרונה היא צוברת תאוצה, יותר ויותר, עד כי כותב השורות שמע עליה בשבוע האחרון מכמה מקומות שונים. הבנתי שהגיע הזמן להניח את הדברים על השולחן ולבדוק את התופעה לעומק. כמה היא מועילה לבעלי העסקים, אלו תופעות לווי יש להם בגלל נטילת התרופה והאם הם ממליצים גם לאחרים לעשות כמוהם?

מתנה ליום של משימות

פסח פרקוף (35) הוא מנטור עסקי ובעלים של משרד המיתוג ספוט. נשוי ואב לשישה. פסח הינו מחלוצי לוקחי הריטלין בציבור החרדי - עוד מימי ילדותו בתלמוד תורה, ולטענתו המטרה מקדשת את האמצעים ואם ריטלין מועיל לך לקידום אישי ועסקי – פשוט תיקח.

נתחיל מהתחלה, מאיזה גיל אתה לוקח ריטלין?

"אני הייתי מחלוצי הריטלין בציבור שלנו. התחלתי כילד בחיידר לקחת ריטלין. היו תקופות שלקחתי ויטמינים - שעלו להורי הרבה מאוד כסף - והיו תקופות שלא לקחתי כלום.

שולט בסדר יום שלי. פסח פרקוף (צילום:באדיבות המצלם)

"בשלב מסוים בעסק, שמתי לב שאני מסיים ימים שפשוט שרפתי אותם והלכו לפח. זה היה מתסכל ברמות. שמעתי פעם ברדיו על איש ציבור חרדי שאמר שריטלין עוזר לדחיינות, דבר שאגב לא רבים יודעים. החלטתי לחזור לקחת ריטלין. זה עזר לי לאסוף את המחשבות ולהתמקד.

"כיום, כמי שיש לו לו"ז עמוס מאוד, אני לוקח מדי פעם ריטלין. זה עוזר לי לתת פוקוס ולעמוד במחויבות שלי מול הלקוחות וניהול המשרד. ברור שזה לא הופך אותי לסופרמן אבל זה מרגיע את העקצוץ שגורם לך לקפוץ מדבר לדבר ולברוח לכל הסחת דעת".

"אנשים חושבים שבעיות קשב זה לאנשים היפרקטיביים שלא מסוגלים לשבת רגע על כיסא", מסביר פסח ומחדד, "זה לא נכון. זה מתחלק לכמה אופנים: זה יכול להיות לאנשים שיש להם ריכוז יתר ולפעמים זה גם בעיות טכניות, כמו נניח דחיינות וחוסר יכולת להיצמד לדף המשימות שלהם. או כמו התסמין הנפוץ הזה שהם עושים הכל ברגע האחרון ואחרי האחרון. לכן מקומו של הריטלין הוא טוב עבור בעלי עסקים שרוצים להספיק יותר בעסק שלהם ולמקסם זמן וממילא רווחים".

אבל מצד שני, יש לזה תופעות לוואי?

"תלוי במינונים. כשאני לוקח את זה במינון נמוך זה לא משפיע עלי. וגם אם כן – אני חושב שהאמצעי שווה את המטרה".

מודע הסכמת להתראיין?

"אני מסתכל על התופעה הזאת – שנפוצה היום מאוד – ומרגיש שיש לי מתנה ביד. בימים שאני רוצה להיות מכוון משימות ו'לנקות שולחן' – אני לוקח ריטלין ומצד שני, בימים שאני צריך מעוף ויצירתיות בבניית מיתוג איכותי ללקוחות שלי, לדוגמה, ולצאת מהקופסה – אני לא לוקח. כמובן שבלי קשר למדתי לנהל את עצמי בימים שאינני לוקח ריטלין, על ידי לוח משימות ועוד שיטות".

"אני לא רואה בזה שום דבר מרגש. זה יותר מלגיטימי", ממשיך פסח ומסביר, "זה מתנה גדולה. יש שמתנגדים לזה – כי אתה בעצם בה ואומר 'בואו נקבע לילד תבניות'. להם אני יענה: הבעיה זה לא הילד. הבעיה, או האתגר, נקרא לזה כך, זה המציאות שאנחנו חיים בה היום. כדי להצליח בחיים אתה חייב לעבור מערכות נוקשות. אם זה כילד אז אתה צריך לשבת וללמוד ואם זה כמבוגר אז להתגמש לפי כללי החברה. מי שלא יודע להסתדר עם מערכות – זה יגרום לו קשיים בחיים ולכן, ריטלין זה מתנה גדולה שאנחנו צריכים לספק לילדים שלנו כי הוא מאפשר להם להתמודד כעזר תומך לתת לו יכולת להתמודד עם הכיתה, משמעת, למידה, הסדרים חברתיים ולקלוט חומר טוב יוצר ובכך להצליח בחיים".

היית ממליץ למי שצריך ועדיין מתלבט?

"חד משמעית", עונה פסח, "ריטלין זה כלי. אם כשכואב הראש ניקח אקמול ואף אחד לא רואה בזה בעיה. אם יש ימים שאני צריך להשיג יותר – אקח ריטלין, ואדרבא – כמנטור עסקי אני אומר: אנחנו רוצים להצליח ולכבוש יעדים אישים ועסקיים ואם זה יעזור לי בדרך, אני לא רואה בזה חיסרון אלא מעלה שבמעלות".

אני הגרסה הטובה של עצמי

"שמי יוחנן בלייך אני בן עשרים ושבע, נשוי ואב לשלושה. אני עובד כמפיק ומעבד מוזיקלי", פותח בלייך את הסיפור שלו עם תרופות להגברת הקצב בעבודה, "אני עובד כעצמאי. פתחתי עוסק פטור לפני כשנה וחצי ועברתי למקום חדש עם אולפן משלי. אני משרה מלאה בדבר הזה".

איזה תרופה אתה לוקח?

"קונצרטה. זה סוג של טיפול תרופתי להפרעת קשב וריכוז".

איך הכל התחיל בעצם? מתי החלטת שאתה לוקח את התרופה?

"מאז ומתמיד הייתי ילד שמקבל ציונים טובים, אלא שבישיבה התחילו לרדת לי הציונים באופן דרסטי. מישהו שעובד עם בחורים פגש אותי וזיהה מיד שיש לי הפרעת קשב וריכוז. הוא המליץ ללכת לנוירולוג. הנוירולוג זיהה שיש לי הפרעת קשב ומאז התחלתי לקחת את התרופה".

שיחות עמוקות לתוך הלילה. בלייך (צילום: שלום קורן)

"יש כמה הבדלים בין החומרים של ריטלין, קונצרטה ועוד", מדגיש בלייך, "לדוגמה, קונצרטה מחזיק מעמד ל-12 שעות. לכן אני התחלתי לקחת את הסוג הזה כי זה בדיוק מתאים ליום לימודים בישיבה".

"התברר ששכל – יש ב"ה", ממשיך בלייך בסיפורו, "אבל ברגע שהתחיל הלחץ של הישיבה זה כבר סגר עלי והייתי חייב עזרה מבחוץ כדי להתמודד עם זה".

ומה קרה אחרי החתונה?

"אחרי החתונה הפסקתי לקחת כי אמרתי לעצמי 'אין שיעורים יותר, למה אני צריך ריכוז?', אלא שאז – כמו כל זוג צעיר בתחילת דרכו – התחילו ההתמודדויות והבנתי שכדאי לי לחזור לזה".

מה קרה אז?

"אשתי אמרה לי שכאשר אני בלי זה – יש לי פחות סבלנות באופן כללי. היא המליצה לי לקחת רק פעם ב... אמרה: 'תנסה פעם אחת ותיקח'. והאמת, זה שינה לי את החיים. לקחתי לסעודת שבת בלילה. הייתי ערני וסבלן לילדים ולאחר שהשכבנו אותם לישון עשינו שיחות ארוכות לתוך הלילה. זה היה חוויה זוגית בלתי נשכחת. אחר כך התחלתי לקחת ביום יום ותפוקת העבודה שלי עלתה פלאים".

בוא נתעכב על זה רגע. מה 'עלה פלאים'?

"אני מתקתק דברים. חוזר ללקוחות במהירות עם חומרים משובחים ומנהל משימות כמו שעון. בלי זה אני יכול יום שלם לא להתקדם כלום".

הכל טוב ויפה, אבל בטח יש לזה חסרונות?

"נכון. התרופה משלימה לך חומרים שכביכול חסרים לך במוח אבל היא עושה את העבודה בצורה מלאכותית. לכל אחד שלוקח את התרופה החיסרון – מה שנקרא תופעות לוואי – משפיע אחרת. לי אישית זה פגע בתיאבון. אני יכול לא לאכול כלום יום שלם עד שהרעב יהיה חזק ממני שלא תהיה לי ברירה אלא לאכול משהו".

"ברגע שמפסיקה ההשפעה (אחרי 12 שעות) אני יכול להתחיל לטרוף כאילו אני בהיריון בחודש תשיעי...", צוחק בלייך.

"בנוסף, זה עלול לפגוע בשינה", משתף בלייך, "אתה לא נרדם עד שנגמרת ההשפעה. זה אומר שאין שנ"צ בכלל ובשבת בפרט. לא שזה מפריע לי אבל חשוב לדעת את זה".

מה תגיד למי שקורא אותנו, היית ממליץ למי שיש הפרעות קשב – גם לקחת תרופה?

"אני לא הולך לשכנע אנשים לעשות את זה. אדם צריך לשכנע את עצמו ולהגיע לבד לתובנה הזאת. על אף החסרונות שמניתי לפניך אתה רואה שאני ממשיך לקחת את זה. הגעתי להבנה שזה טוב עבורי וכך אני עושה".

כל הכבוד שאתה מסכים להתראיין ככה בשמך, אתה לא חושש ממה יגידו?

"לא שאכפת לי מה אומרים עלי אבל חשוב שנזכור אם אני שם משקפיים כדי לראות - זה לא יראה מוזר, אז למה לקחת תרופה כדי לעזור לריכוז זה מוזר?! אם אני צריך את זה – ואם זה הדרך שלי לכבוש מטרות – אעשה זאת. המטרה הגדולה מנצחת את הדברים הקטנים שבדרך.

"אם זה עשה לי מהפכה, למה שאנשים אחרים לא ידעו על זה?".

אם כן, נשמע שכן תמליץ למי שצריך לקחת תרופה...

"כדאי לנסות, כמובן בעצת רופא. אני ניסיתי כמה סוגים עד שהגעתי לקונצרטה. ראיתי שסוג אחד שיגע אותי – זה ממש שיחק לי רגשית עד כדי בכי. הפסקתי אותו ולקחתי סוג אחר שהפך אותי לעצבני. בהמשך – יחד עם הרופא – הגעתי למה שאני לוקח כיום".

"חשוב לי להדגיש", אומר בלייך לסיום, "הקונצרטה עזר לי עם הרבה ביטחון עצמי. המציאות הוכיחה לי שבלי קונצרטה, לדוגמה, לא נראה לי שאעלה חזן בבית כנסת – אבל כאשר אני לוקח אותה – אז יש לי הרבה יותר ביטחון עצמי ואני עולה חזן בשמחה בלי לחשוש 'מסתכלים עלי', 'מה אומרים עלי'... ובטח בקטע העסקי שלי: זה משנה חיים והופך אותי לגרסה הטובה של עצמי. היה לי בעיות תסכול קשות שאני לא מתקדם בעסק - ובגלל הקונצרטה זה עזר לי ופרצתי את הגבולות של עצמי".

תצילו חיים

לטענה של חווי לויכטר (33) בעלת עסק לארגון וסידור בתים לקיחת ריטלין הינו הצלה, לא פחות ולא יותר, של מי שלוקח את התרופה.

"מכיתה י' אני לוקחת ריטלין", מספרת לייכטר, "התקשיתי בלימודים ופתאום עשיתי 'שטויות'. הלכנו לבדוק את זה ואכן אובחנתי ולקחתי ריטלין. זה עזר לי במשך תקופת הלימודים לעלות חזרה לדרך המלך.

"בהמשך, אחרי החתונה - הפסקתי עם זה. לא עבדתי הרבה שנים ולא היה צורך. שחזרתי לעבוד חזרתי לקחת את זה. הרגשתי שאיבדתי את עצמי בעבודה. יש לי תפוקות לעמוד בה. אם אני רוצה לנהל שיחה זורמת כמו שצריך עם לקוח ולתת לו את השירות הטוב ביותר - התרופה זה מה שאיפס אותי".

"זה עוזר לי להבין מראש לקראת מה אני והלקוח עומדים – בלי לעצור כל הזמן באמצע. בלי ריטלין אני לא עובדת ברצף. השלמתי כעת בגריות בזכות הריטלין", לויכטר חד משמעית.

אבל יש לזה תופעות לוואי?

"כמו לכל דבר בחיים שיש תופעות לוואי... גם לא להצליח בעבודה זו תופעה חמורה", מעירה לויכטר.

את תמליצי למי שצריך?

"אם אדם לא מצליח להתרכז אני ממש ממליצה - לך תעשה אבחון. אם אתם או הילד צריכים ריטלין – אל תמנעו את זה. זה מציל אותנו. הילד שלי לדוגמה, לוקח ריטלין וזה העלה את הביטחון העצמי והחברים מעריכים אותו יותר. אל תקראו לזה בשמות שלא צריך לקרוא לזה".

ולמה את מוכנה להיחשף?

"אם הדברים שאמרתי יועילו ולו למישהו אחד – אני את שלי עשיתי. צריך לפתוח את הנושאים האלה על השולחן כי זה עוזר ומציל חיים".

דור שמבין את התופעה

את יחיאל רדוצקי (36) אושיית רשת ויועץ תקשורת בבלומברג תקשורת כל השיח סביב הנושא לא מרגש כמלא הנימה.

צריך יותר ריכוז בעבודה. רדוצקי (צילום: באדיבות המצלם)

"התחלתי בשנה האחרונה לקחת ריטלין", מספר רדוצקי, "שנים הובחנתי ככזה שצריך אבל לא טיפלתי בזה. אלא ככל שאתה מתבגר יש יותר עבודה על הראש וצריך להיות מרוכז מקסימלית ולכן עברתי את תהליך הבדיקות וקיבלתי אישור. מני אז אני לוקח ריטלין".

איך אתה מרגיש כשאתה עם זה?

"מפוקס מאוד וזה נהדר".

יש תופעות לוואי?

"כן. חוסר שינה בלילה - לפחות כשהתחלתי לקחת, ופחות תיאבון".

אז אולי זה לא שווה את זה?

"בעיני זה כן שווה את זה", עונה יחיאל נחרצות, "אני יותר ערני ומפוקס ויכול להביא את עצמי לידי מיצוי".

תמליץ למי שצריך ועדיין מתלבט?

"כמובן. שיעשה את הבדיקות ואם כן – לגמרי".

ולמה אתה מוכן לדבר על זה?

"למה לא?", רדוצקי מנסה להבין, "זו לא בעיה, זה פתרון. אנחנו בדור שזה לא סוד ולא בושה להיות עם הפרעות קשב וריכוז אלא אדרבא מדברים על זה ומבינים את התופעה – וזה מבורך".

לסיכום, מי שלא מתבייש ולוקח את מה שהוא צריך - כשצריך, לא מפסיק להלל ולשבח את הרגע, ומסתבר שזה עושה רק טוב - לא רק לתלמידים, אלא גם לאנשים עובדים. יודגש כי ברור ופשוט שיש להיוועץ עם רופא טרם שימוש בכל תרופה מכל סוג בכלל וריטלין בפרט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר