דַּע מֵאַיִן בָּאתָ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ

מרתק ומפחיד כאחד: מה גורם לאנשים צעירים לכתוב צוואה?

באיזה גיל כותבים צוואה ובעקבות מה אנשים נזכרים לעשות את זה? • מה אנשים כותבים בדרך כלל בצוואות, מדוע זה חשוב ומה צריך לזכור? • הפיל שבחדר (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
מה הסיבה שגורמת לאנשים לכתוב צוואה? (צילום: שאטרסטוק)

יש נושאים שלא מדברים עליהם כי מעדיפים לטאטא אותם מתחת לשטיח. יש נושאים שלא מדברים עליהם, כי ככה נח. אם עד היום לא דיברו על זה – למה שעכשיו כן?! אבל אנחנו כאן כדי לדבר על מה שרבים לא מדברים עליו, ולאו דווקא כי זה נושאים לא נעימים או עצובים.

>> למגזין המלא <<

צוואה היא אחת מהנושאים שלא מדברים עליהם כי היא מזכירה לא עלינו את המוות. היא מעוררת תחושות לא נעימות של "מה יהיה כאן ביום שאחרי...", ואת זה רבים מדחיקים.

אז אם אתם אמיצים, בואו אחת ולתמיד ונדבר על הצוואה. איך עושים אותה, באיזה גיל ומה אנשים לרוב כותבים בה?

'נעים' להכיר

צוואה היא מסמך משפטי בה אדם קובע מה ייעשה ברכושו לאחר לכתו מן העולם, כשאין צוואה - רכושו של אדם יעבור ליורשיו הטבעיים בהתאם לדין.

העיזבון יכול להיות נכסי מקרקעין, כספים, רכוש, וזכויות וחובות שצבר האדם בימי חייו. מעבר להוראות בעניין חלוקת רכוש וזכויות, ניתן להשתמש בצוואה ככלי להבעת רצון הנפטר בתחומים שאינם משפטיים או כספיים בלבד, כמו לפרט את העדפתו כיצד יגדלו את ילדיו או איך ייקבר. אדם רשאי לבטל או לשנות את צוואתו בכל עת.

כדי להבחין בין סוגי הצוואות אני פונה לעו"ד רפי אסרף והוא ניאות להסביר בשמחה: "ישנן ארבע סוגי צוואות", הוא מספר, "צוואה בכתב יד - ערוכה כולה בכתב ידו של המצווה וחתומה על ידו.

"צוואה בעדים - צוואה המנוסחת בכתב על ידי עורך דין ובה המצווה מצהיר בפני שני עדים כי זוהי צוואתו. הצוואה נחתמת על ידי המצווה ושני עדים.

"צוואה בפני רשות - בפני שופט, רשם בית המשפט, הרשם לענייני ירושה, חבר בית דין דתי או נוטריון.

"ואחרונה, צוואה בעל פה - בפני שני עדים, שכיב מרע".

רגע לפני שנדבר על הצוואות עצמם, מה קורה אם מישהו לא השאיר צוואה?

"כאשר אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה ויש לו אישה וילדים, לפי חוק הירושה עיזבונו מתחלק בין יורשיו כאשר בן/בת הזוג יורש/ת מחצית מהעיזבון והילדים יורשים את המחצית השנייה", מסביר אסרף, "לדוגמא: בעל שנפטר, האישה יורשת מחצית מהדירה בחלקה של בעלה. קרי 1/4 מהדירה ובסך הכל יהיה לאישה 3/4 מהדירה ולילדים יישאר מחצית מהירושה שהן 1/4 מדירה".

אוקיי, בואו נעבור לצוואות עצמן. איזו צוואה הכי 'מקובלת בשוק'?

"המקובל זה לעשות צוואה שנערכה על ידי עורך דין לפי רצון המצווה, כאשר לאחר מכן המצווה חותם בפני עדים. משרדינו שעורך צוואה דואג שתהיה בתוקף גם לפי דין תורה - קרי בפני עדים כשרים וכן ההקנאה וההתחייבות נעשים בקניין סודר גמור ושלם".

אז חסכת לי שאלה, איך מסדרים שזה יהיה גם לדעת תורה. פשוט מכניסים הכל במסמך שתקף גם משפטית וגם לפי דין תורה. נמשיך, אדם יכול לשנות צוואה שלו?

"זה מתחלק לשניים. בצוואת יחיד - זאת אומרת, כאשר מדובר באדם שמצווה מה יעשה בעיזבונו לאחר פטירתו, המצווה רשאי לבטל או לשנות את צוואתו בכל עת. בצוואה הדדית - שזה אומר ששני בני זוג רוצים לקבוע מה יהיה בעיזבונם לאחר פטירת אחד מבני הזוג ומה יהיה לאחר פטירת שני בני הזוג, המצווים יחד רשאים לבטל ו/או לשנות את צוואתם בכל עת אולם יחיד מהמצווים אינו רשאי לשנות את נוסח הצוואה באופן חד צדדי ואם עשה כן הוא לא יכול ליהנות מהצוואה ההדדית".

למה לעשות צוואה?

הרבה אנשים עושים שינויים בצוואות שלהם?

"בדרך כלל לא. אבל קורים מקרים, דוגמא של מקרה שמשרדי טיפל: בני זוג ערכו צוואה הדדית ולאחר זמן מה האישה הפכה להיות חסויה (לא מתפקדת ולכן מונה לה אפוטרופוס. א"ט). הבעל מאוד רצה לשנות את הצוואה בין היתר לטובת האישה כדי שלאחר ה'מאה ועשרים' שלו הילדים יטפלו באמם מהעיזבון, אולם בגלל שהאישה הפכה להיות חסויה ואינה יכולה לשנות את הצוואה יחד עם הבעל, נוצר מצב מורכב ובעיתי. פעלנו לסדר את זה על הצד הטוב ביותר.

"דוגמה נוספת שטיפלנו: בני זוג ערכו צוואה הדדית ולאחר זמן האישה חלתה, והרגישה שעומדת לעזוב את העולם וחששה הגדול היה שלאחר פטירתה הבעל יינשא בשנית - והיא מפרגנת לו - אולם היא רוצה שרק ילדיהם המשותפים יירשו את עיזבונה. רוצה לשמוע את הסוף?".

נו נו, בטח, אני במתח...

"זה עדיין בהליך. ייתכן מאוד שהיא תפר את הצוואה ההדדית ותעשה אחת משלה. אנחנו מטפלים בזה כדי להגיע להבנות בין כל הצדדים".

"יש צוואות שלוקח שנים לערוך אותן ויש צוואות שמסתדרות תוך כמה שעות", מציין אסרף.

מי מגיע בדרך כלל לעשות צוואה?

"אנשים שעורכים צוואה הם בדרך כלל יותר מבוגרים ויודעים פחות או יותר מה יש להם ולא מצפים לאיזה זכיה בלוטו, כמו כן: אנשים חולים שמרגישם שאין להם מה לחפש יותר בעולם הזה או אנשים שעברו משבר בחיים כדוגמת גירושין ו/או פרק ב' בחיים.

"בנוסף מגיעים אלינו גם אנשים עריריים שרוצים לעשות משהו שיזכרו אותם ויתפללו וילמדו לעילוי נשמתם על ידי ניתנת צדקה שהם יתרמו".

לספר על הלקוחות שלך כמובן שאסור לך, אבל תן לי קווים כלליים בבקשה, מה כותבים בצוואה?

"אדם כותב מה יעשה בעיזבונו לאחר פטירתו. אם יש אחים - האם העיזבון יחולק שווה בשווה בין כל האחים. אחר כך הוא מפרט את תנאי חלוקת העיזבון, כמו גם מתי למכור את הנכסים.

"בדרך כלל מבקשים לאחר 12 חודשים מהפטירה, או מיד ו/או לאחר זמן. לדוגמה: אדם שביקש שהדירה תימכר רק בעוד עשר שנים וציווה כי הדירה תושכר ובדמי השכירות ישתמשו לעשות כל שנה יום זיכרון ולימוד לעילוי נשמתו. יש כאלה שממנים בצוואה מנהל עיזבון או אחד היורשים שהוא ינהל את חלוקת הירושה.

"הרבה גם מצווים לכתוב ספר תורה לעילוי נשמה, להקים בית כנסת, להקים גמ"ח וכדומה".

מה חשוב לדעת שבאים לערוך צוואה?

"לבוא ללא הילדים", עו"ד אסרף נחרץ, "החוק אומר כי במידה ומי מהזוכים יהיה שותף לעריכת הצוואה - אפשר לפסול את הצוואה".

לעורך צוואה בלי הילדים. עו"ד רפי אסרף (צילום: באדיבות המצלם)

תגיד, למה חשוב עו"ד כדי לערוך צוואה?

"עורך דין יכול לנסח את הצוואה בצורה נכונה שלאחר פטירת המוריש הצוואה לא תגרום לבעיות משפטיות קשות".

"חשוב להבהיר", מחדד אסרף, "אין חובה על פי דין לערוך צוואה באמצעות עורך דין. מהות הצוואה הינה רצון המצווה, אולם כתיבת צוואה לבד עשויה להגדיל את הסיכוי כי ייפלו פגמים בעת עריכת הצוואה דבר שקורה בלא מעט מקרים ועלול להביא לביטול הצוואה. הניסיון שיש לעורך דין מומחה לצוואות יכול להעיר את עינו של המצווה".

מה חשוב לדעת בעת עריכת הצוואה?

"רוב האנשים שמגיעים אליי הם מבוגרים או חולים", פותח עורך הדין נתן רוזנבלט את שיחתנו, "אך ישנם גם אנשים צעירים ובריאים שמגיעים, בעיקר כאשר יש רקע מסוים לחילוקי דעות עתידיים, לדוגמא: גירושין, ילד שירד מהדרך, ילד לא בריא בגופו או נפשו ורוצים לדאוג לו, וכן הלאה".

"אך בהחלט יש גם כאלה בלי שום רקע. בן אדם חכם, מבין כי הוא לא יודע מתי יבוא יומו ונערך בהתאם שלא להותיר את משפחתו במצב לא נעים. בדיוק כמו שאנשים חותמים 'ערבים' גם אם הם בריאים ושלמים כי כל אחד יודע שזה יכול לקרות חלילה ללא התראה", מציין רוזנבלט.

אנשים יודעים שהם לא נמצאים כאן לנצח. עו"ד נתן רוזנבלט (צילום: באידבות המצלם)

כשהם עושים את הצוואה, זה בא בעקבות אירוע או סתם ככה ביום בהיר?

"בדרך כלל אנשים מתעוררים לכך כתוצאה מטראומה. למשל, בפטירת ההורים ללא צוואה כשרואים כמה זה דבר נורא, ואז האדם אומר לעצמו 'אני לא רוצה שהילדים שלי יגיעו למצב הזה'.

"צריך לזכור כי לפי ההלכה המקורית בת לא יורשת, בפועל אין היום בית דין שלא מחייב להביא משהו לבנות, אך זה מה שיוצר את עיקר הבעיות. כל אדם חכם, אם יש לו בנים ובנות, ורוצה שיגיעו לשמחות זה של זו, כדאי לו לכתוב צוואה בלי קשר לגיל. איש מאיתנו לא יישאר כאן לנצח".

מה חשוב לדעת כשבאים לעשות צוואה?

"קודם כל מה היקף הנכסים. אינה דומה צוואה על חצי דירה בקרית ספר לצוואה מסובכת הכוללת חלוקת מניות במוניטין של משרד רואה חשבון, למשל. אחר כך צריך לחשוב למי באמת רוצים להביא וכמה", רוזנבלט לוקח נשימה ומוסיף: "כדאי לדעת נקודה מאוד חשובה: את הצוואה ניתן תמיד לשנות בכל רגע ובכל עת, את זה שלא כתבתם צוואה - אי אפשר לתקן...".

למה חשוב לעשות את זה דווקא עם עורך דין?

"כמו ברוב הדברים, אין צורך באמת בעורך דין", רוזנבלט כנה, "אם יש מישהו שיודע הכל, הוא יכול לעשות הכל לבד. בפועל: ראיתי צוואות רבות שנפסלו על ידי בית המשפט, כי כמובן בכל צוואה יש מישהו שמקבל פחות ממה שציפה ולפעמים הוא מנסה לערער. העילות לפסילת צוואה הן רבות מידי, ולכן צריך לקחת עורך דין עם ניסיון בתחום ספציפי הזה".

טוב, הגענו לקטע המעניין, מה אנשים כותבים בצוואות?

"כיוון שאני מדבר לאתר חרדי אז אני מתאר לעצמי שאנחנו מדברים על אנשים חרדים, אז רוב הצוואה בדרך כלל לא מתייחסת לעיזבון אלא לציפייה כללית מהילדים: תהיו טובים, תהיו ביחד, תבואו על הקבר כך וכך, תכבדו את אבא/אמא וכדומה.

"בחלק של העיזבון, בדרך כלל רוב האנשים החרדים, וכך מורים גדולי ישראל, גם אם הם נותנים שווה בשווה לכל הילדים, עדיין משאירים משהו מסוים לירושה דאורייתא, כלומר שרק הבנים מקבלים ושהבן הבכור מקבל פי שניים.

"אם תשאל אותי כמה להשאיר לזה?! רבי משה פיינשטיין כותב לאדם שישאיר מאה אלף דולר לזה, אבל שמעתי מפיו של רבי מנדל שפרן כי אותו מכותב היה כזה עשיר שסכום כזה נחשב כמו נגיד אלף דולר אצל אדם רגיל, כלומר משהו שיהיה מספיק בשביל לחול עליו את המצווה, אבל שלא יכאב לבנות ולבנים שאינם הבן הבכור.

"כמו כן יש מנהג להשאיר סכום סמלי להוצאות התכריכים וכדומה, למרות שביטוח לאומי מכסה הכל, אך מקובל בשם צדיקים לשלם דווקא מעיזבונו של הנפטר".

תיאום ציפיות יבטיחו את קיום הצוואה

"קשה לומר באיזה גיל מגיעים אלי לצוואות", עונה עורך הדין משה פוגל במענה לשאלתי, "יש גיל מסוים בו צריך לערוך צוואה ולמעשה אנשים מגיעים לאחר אירוע משמעותי בחייהם והם מתחילים להבין כי כדאי לכלכל את צעדיהם קדימה וכן במקרים רבים בגיל שמתחילים להתכונן לגיל השלישי או לפנסיה.

מתכוננים לגיל השלישי. עו"ד משה פוגל (צילום: שלומי כהן)

"כדאי לספר על אנקדוטה מעניינת", משתף פוגל, "מדובר בתיק גירושין שהתנהל במשרדנו זמן רב, הבעל במהלך הזמן נפטר בפתאומיות ומי שזכה בירושה, הייתה, לא פחות, מאשר האישה...".

מה חשוב לדעת כשבאים לעשות צוואה?

"צוואה נועדה להבהיר ולכבד את רצונכם. התייחסו לכל הרכוש, בפירוט ובאופן מפורש, כולל לזכויות שונות ולנכסים, שימו לב שאין סתירה בין הצוואה לבין הוראות במקומות אחרים (למשל, מוטבים בקרנות פנסיה), דברו עליה עם הילדים ובן/בת הזוג, על-מנת שלא יהיו הפתעות. תיאום ציפיות במשפחה יבטיחו את קיום הצוואה ושלמות המשפחה.

"באם לא ערכתם צוואה, אזי לאחר אריכות שנים רכושכם יחולק בהתאם לחוק הירושה - ולא לפי ההלכה - כאשר האישה יורשת חצי מחלקם ברכוש וחצי לילדים. אם אין לכם ילדים, החצי של הילדים הולך להוריכם, אם הם בחיים".

לסיום, מה אנשים כותבים בצוואה?

"כל אחד ורצונותיו וצריך לכבד כמובן", עונה פוגל, "יש הרבה בקשות חריגות, החל ממצווה אשר התעקש שלא ימכרו את דירתו כי הוא מעוניין לגור בה בתחיית המתים וכלה בהנהגות מיוחדות שיעשו ליד הקבר ביום השנה לפטירתו או כיצד ראוי שיתלבשו היורשים שאם לא כן הוא מדיר אותם מהירושה".

לסיום, נזכיר את דבריו של הרבי מליבוואויטש זי"ע כי כתיבת צוואה הינה סגולה לאריכות ימים. נו, אז כבר כתבתם צוואה? טקבקו לנו...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר