ראיון • איציק קרומבי

גל הפיטורים בהייטק - ההזדמנות של העובדים החרדים

בכל עיתון או מדור כלכלי מדברים על משבר מניות הטכנולוגיה ועל פיטורים בחברות ההייטק, איך אפשר לדבר בכלל עכשיו על שילוב חרדים בהייטק? (הייטק)

"אם אתה חרדי או חילוני, אין לזה משמעות כל עוד אתה עובד מקצועי שעומד בדרישות הסף המקצועיות של החברה" (צילום: שאטרסטוק)

בשבועות האחרונים, יש שאלה אחת שחוזרת על עצמה כמעט בכל שיחה שלי על תכנית מיגו שנועדה לשילוב חרדים בהייטק. כמעט כל נתון כלכלי שמתפרסם לאחרונה, גורם לה להישאל בכל מיני גרסאות. והשאלה היא: "איך אתה ממשיך לדבר על שילוב חרדים בהייטק, אתה לא רואה את קריסת מניות הטכנולוגיה? אתה לא רואה את גל הפיטורים בחברות ההייטק?"

והאמת, זאת שאלה נוקבת. שאלה טובה.

מי שפותח את העיתונים הכלכליים בתקופה האחרונה, לא יכול להתעלם מהכותרות על פיטורי עובדים במיקרוסופט, בלייטריקס, באמדוקס ובעוד חברות מובילות בתעשייה. וזה לא רק בפיטורין, שוק ההון העולמי ממשיך בירידות וגם שוויין של חברות המובילות את תעשיית הטכנולוגיה העילית ממשיך לרדת. המשבר לא עושה סימנים שהוא לקראת סיום.

לפרטים על תוכנית 'מיגו' - כנסו >>

אז למה דווקא עכשיו? ולמה דווקא חרדים?

התשובה הקלה, שאותה יודע להגיד כל מי שעוקב אחרי התעשייה מספיק זמן ויש לו פרספקטיבה היסטורית היא, שאחרי כל משבר יש עליה וזינוק בשווי ובביקושים. אבל זאת לא התשובה המלאה, והיא בכל מקרה לא רלוונטית דווקא לחרדים.

בשבוע שעבר פירסמה רשות החדשנות דו"ח מרתק על ההון האנושי בתעשיית ההייטק. לפי הדו"ח, בשנת 2021 מספר העובדים בתעשיית ההייטק גדל בשיעור של 12%, המהווים כ-30 אלף עובדים שהתווספו למצבת העובדים. הצמיחה המשמעותית ביותר הייתה בחברות מקומיות שרשמו גידול של כ-14% במספר המועסקים בעוד שמרכזי המו"פ של חברות רב-לאומיות צמחו בכ-5% בלבד. ולמרות הצמיחה המשמעותית במספר העובדים, עדיין קיים מחסור שיא בעובדים בתעשיית הייטק.

רק כדי להבין את היקף המחסור: באפריל 2022 - כלומר חודשיים אחרי תחילת המלחמה באוקראינה ובעיצומו של משבר הסחורות העולמי - היו 32.9 אלף משרות פתוחות בהייטק הישראלי, שיא של השנים האחרונות, כאשר כשני שלישים מהן משרות טכנולוגיות. 84% מהחברות בסקר רשות החדשנות וSNC דיווחו על גיוס עובדים במהלך יולי-דצמבר 2021. כמעט כולן (85%) מדווחות על קושי בגיוס עובדי מחקר ופיתוח.

ואיפה הציבור החרדי בתוך כל המספרים האלה?

לפי אותו דו"ח - אנחנו כמעט לא משתתפים בחגיגה. גם נתוני זרוע העבודה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שרק אחוז אחד, כן 1% בלבד מעובדי ההייטק בישראל הם גברים חרדים.

יש כאלה שיתקרבנו ויגידו שחברות ההייטק לא מעסיקות חרדים כי "לא אוהבים אותנו". אבל אם יש תעשיה אחת שבה אין כמעט משמעות לזהות ולמוצא של העובד - זאת תעשיית ההייטק.

בהייטק, המדד הקובע הוא: מקצועיות, מצויינות ועמידה ביעדים. אם אתה חרדי או חילוני, אין לזה משמעות כל עוד אתה עובד מקצועי שעומד בדרישות הסף המקצועיות של החברה. ולצערי, בנקודה הזאת נופלים רוב הגברים החרדים. הכשרה לא מספקת, ידע מקצועי דל וכישורים ומיומנויות עבודה נמוכות יחסית.

החיבור של כל הנקודות, הוא הפוטנציאל האדיר של שילוב גברים חרדים בהייטק והתשובה האמיתית לשאלה למה דווקא עכשיו ולמה דווקא חרדים. בשעת משבר, החברות מתפטרות משומנים עודפים, ומחפשות עובדים חדשים, צעירים ורעבים להצלחות. הן לא מתפשרות על מקצועיות ועל ניסיון, אבל הן לא יחפשו שוב דווקא את הטלאנטים עם תנאי השכר המוגזמים.

תכנית ההכשרה שלנו במיגו, נועדה להשלים בדיוק את החוסרים המדוברים. במשך 14 חודשים מלאים ירכשו המשתתפים מיומנויות עבודה טכנולוגיות, הכשרה בהתאם לצרכים של תעשיית ההייטק וניסיון בפרוייקטים מעשיים שיוצעו על ידי החברות עצמן, וכדי שיוכלו להשקיע את תקופת הלימודים בצורה אפקטיבים הם יקבלו מימון מלא ללימודים ומלגת קיום חודשית לאורך כל התקופה. מי שיגיע לתקופה שאחרי המשבר כשהוא ברמה המקצועית הנדרשת ועם הכישורים המתאימים, ימצא את עצמו מהר מאוד משתלב במשרות איכותיות ביותר בחברות מובילות.

לפרטים על תוכנית 'מיגו' - כנסו >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר