אתרא קדישא תומכת בחפירות קברים ב'נשר'?

מתוכנה של מודעה שפורסמה בימים האחרונים עולה, כי 'אתרא קדישא' אישר את חפירות הקברים באיזור 'נשר'. האגודה למניעת חילול קברים בנשר: "הוכחה לכך שאתרא קדישא קשורה קשר הדוק לנעשה במתחם נשר". כל הפרטים (חדשות, חרדים)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

לראשונה: 'אתרא קדישא' מודה כי היה לה חלק בחפירת הקברים במתחם נשר ברמלה.

מזה כחודש מתנהלת מערכה ציבורית בראשות גדולי ישראל ובראשם מרן הראב"ד הגאון רבי משה שטרנבוך אודות חפירת הקברים במתחם נשר. החפירות המתבצעות מידי יום מזה למעלה מעשור, הן במתחם בית הקברות היהודי העתיק והגדול ביותר שהיה בארץ ישראל, כך על פי הגורמים המקצועיים ביותר ברשות העתיקות ומחוות דעת הארכיאולוגיים הבינלאומיים.

החפירות שנעשות כביכול בפיקוח אישים חרדיים נעשה מידי יום ביומו והקברים, קברי התנאים והאמוראים נחפרים בביזיון רב, כאשר הקברים מרוקנים לארגזי ירקות המועלים למשאיות הובלה.

החפירות, מתבצעות כאמור בכביש 1 במקביל למפעל המלט נשר, שם ניתן לראות במרחק סככות שחורות כמה עשרות מטרים מהכביש הראשי. תחת אותן סככות מתנהלים להם במשך השנים האחרונות חפירת קברי יהודים מימי בית ראשון ושני וריקון מערות קבורה עתיקות, תוך שהעצמות מושלכות בביזיון .

בשונה מאתרים שונים בארץ, באתר נשר לא נערכות הפגנות ומחאות. גדולי התורה ששמעו אודות החפירות המזעזעות ביקשו להרים קול זעקה ואמרו כי האסונות הכבדים שחווה הציבור בזמן האחרון מקורם בחיטוטי שכבי בבית הקברות העתיק והגדול ביותר בהיסטוריה היהודית.

יצוין כי במחצבות נשר נערכות חפירות החל משנת 2000 לצורך מפעל נשר רמלה. המפעל לייצור מלט הנמצא בסמוך לעיר רמלה הוא המפעל הגדול ביותר מבין שלושת מפעלי החברה בישראל, והוא אחד ממפעלי המלט הגדולים ביותר בעולם. מפעל נשר פועל בכל ימות השנה כולל יום כיפור.

במחצבה הסמוכה למפעל נחצבות אבני הגיר, שבסוף תהליך היצור נהפכות למלט. במהלך העבודות התגלה במקום בית קברות יהודי מימי בית ראשון ושני. מדובר בכפר יהודי מימי בית ראשון ובו בית קברות יהודי ללא כל ספק כך על פי קביעתו של מנכ"ל רשות העתיקות יהושע דורפמן בעצמו שקבע כי: "הממצאים בשטח וצורת הקבורה מוכיחים כי מדובר בבית קברות יהודי". לדברי דורפמן הקברים היו והינם במצב שאינו מצריך פנוי וכפי שמצוי בכל הקברים מהתקופה האמורה. במקום לא היו מפולות או נזקים שהיו עלולים לגרום לחילול קברים.

רבנים ומומחים שנחשפו בזעזוע למתרחש באתר נשר, מביעים פליאה על העובדה שבמקום מבוצעות עבודות פנוי קברים ללא שום היתר.

היתר כביכול של מרן הגאון הגר"ש וואזנר שפורסם התברר כמפוקפק וגרר אחריו מכתב הבהרה ובו הוראתו של מרן הגאון הגר"ש וואזנר להימנע מחפירה במקום ולדון על כך בבית דין צדק של הבד''ץ.

בעקבות הפרסומים וההפגנות, הוציאה היום אתרא קדישא מודעה ובה נכתב שהחפירות הנעשות באתרא קדישא הינם על סמך היתר שניתן ע"י בית הדין של העדה החרדית לפני למעלה משנה.

ב"אגודה למניעת חילול קברים" רואים בפרסום זה "הוכחה לכך שאתרא קדישא קשורה קשר הדוק לנעשה במתחם נשר".

בנוגע לטענה אודות ההיתר כביכול של העדה החרדית מציגים אנשי האגודה את מכתבו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך האוסר בצורה מוחלטת את העבודות בנשר.

,מכתב הרב שטרנבוך מהשנה שעברה (צילום: כיכר השבת)

צפו בתיעוד ממערות הקבורה שבמקום

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר