דגן: "לא אמרתי שלא לתקוף באיראן, השאלה היא מתי"

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, נפגש עם אנשי תקשורת חרדים והתייחס לסוגיות הבוערות. על איראן: לא אמרתי שלא לתקוף • על סוריה: יש להעדיף את הפלת אסד • ועל נתניהו: "יחסי העבודה בנינו היו מצוינים. יחד עם זאת, מותר לי לחלוק על דעתו של ראש ממשלה וזה היה גם במהלך כהונתי" (חדשות, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר (צילום: פלאש 90)

חושב שעל ישראל לתמוך בהפלת אסד, ואומר שמעולם לא קרא שלא לתקוף באיראן: לפני יומיים קיים ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ברמת-גן מפגש סגור עם מספר מצומצם של עיתונאים חרדיים מכלי-התקשורת המובילים במגזר ושטח את משנתו על המשא-ומתן וההתפתחויות באזורנו.

מדובר בשיחה נדירה, שהתפרסה על פני שעתיים, שבמהלכה הביע דגן, שזכה להערכה רבה כשכיהן בתפקידו, את דעותיו על המתרחש. בפגישה השתתפו העיתונאים אליעזר שולמן מעורכי 'משפחה' והפרשן הצבאי בעיתון, מנדי ריזל – הכתב הצבאי של 'קול ברמה' ועורך החדשות המקומיות ב'קו עיתונות', איתי גדסי – הכתב הצבאי של 'קו עיתונות', מרדכי גולדמן – הכתב המדיני של 'המבשר' וקובי פינקלר מ'קול חי'. את המפגש ארגן אשר גולד.

ראש המוסד לשעבר דיבר רבות על המשא-ומתן עם הפלסטינים והפתיע כאשר הצהיר כי על ישראל לפעול בחשאי מול הליגה הערבית וסעודיה בראשה, כדי להגיע להבנות לגבי הפלסטינים.

"בעבר הייתי מתנגד נחרץ" הפגנה נגד שחרור מחבלים, השבוע (צילום: פלאש 90)

על שחרור המחבלים הצפוי אמר דגן כי: "בעבר הייתי מתנגד נחרץ לשיחרור מחבלים אך בשלב זה "למרות הקושי לשחרר מחבלים, הן מבחינת אי-היכולת להסתכל למשפחות בעיניים והן מבחינת הקושי המבצעי שהיה כרוך בתפיסתם, כולל מוות של לוחמים בפעולות, אני חושב שצריך לעשות זאת יחד עם הסייגים הנכונים, כיוון שהדבר יחזק את אבו-מאזן, שנחלש בתקופה האחרונה. זאת, בשונה מעסקת שליט שחזקה את חמאס".

"לא אמרתי שלא לתקוף באיראן, השאלה היא מתי"

בנוגע למו"מ הביע דגן אופטימיות זהירה והדגיש כי יש הסוברים כי הבעייה בין ישראל לפסטינים הינה בעיקר הויכוח על הגבולות אך אין זה נכון. לדבריו, סוגיית מעמדה של ירושלים נפיצה וזאת משום שמדובר בבעיה איסלאמית כללית ולא רק בעניין פלסטיני.

בסוגיית איראן הדגיש ראש המוסד לשעבר כי ארה"ב לא תפעל בגלל אינטרס של ישראל או סעודיה או כל מדינה אחרת אבל הסביר כי איראן גרעינית מהווה איום ובעייה גם כלפי ארה"ב. בשאלה לגבי תקיפת איראן, הוא השיב: "מעולם לא אמרתי שלא לתקוף באיראן, השאלה היא מתי. לדעתי יש להמתין עד שתחל ההעשרה לדרגה של 90 אחוז. האם אני חושב שישראל תדע שיש שינוי בתהליך הייצור? התשובה היא: כן. כל עוד זה לא קרה יש לפעול בדרכים אחרות ועל תקיפה להיות האופציה האחרונה כשנגיע לשלב בו הפתרון היחיד הינו התקיפה". הוא הוסיף וציין כי "למרות שברור כי איראן תפתח במלחמה עם ישראל ותטריד אותנו אם נתקוף אותה צבאית - ועל-אף שתקיפה רק תדחה את השגת הפצצה ולא תמנע אותה, אם לא תהיה ברירה עלינו לתקוף את אתרי הגרעין".

"להעדיף את הפלת אסד" הרמטכ"ל בני גנץ בגבול הצפון (צילום: פלאש 90)

דגן הסביר כי לשיטתו המשטר באיראן לא דיקטטורי לגמרי. ולדבריו, אמנם אנשי הדת שולטים, אך הם מקיימים שיח ער עם הציבור.

בנוגע לזכות השיבה הדגיש דגן כי אסור לישראל לקבל זאת בשום פנים ואופן. לדבריו, על מנת ולפתור את הסיכסוך עם הפלסטינים צריך תמיכה מערכתית של כל מדינות העולם הערבי. "צריך לזכור שאנחנו נותנים נכסים ברי קיימא והם מעניקים בתמורה חתימה על נייר וצריך גיבוי כלל ערבי שיעמדו בהסכם".

"יחסי העבודה עם נתניהו מצויינים"

"בגלל חוסר התקדמות במישור המדיני מתפתחת בעולם מגמה כנגד מדינת ישראל כאשר היהודים ברחבי העולם חשים מאימיים בגלל המדינה. בריתות הזויות בין ימין קיצוני ואנטישמי ושמאל ליברלי מובילים את המגמה הזאת שמתחזקת וזה בא לידי ביטוי בחרמות על ישראל".

במענה לשאלתו של הכתב מנדי ריזל בנוגע לסוריה, אמר דגן: "ישראל צריכה להעדיף את סיום שלטונו של אסד, כיוון שכך חיזבאללה ויאראן ייחלשו. וגם הבסיסים הקדמיים שלהם ייעלמו. הטענות על לוחמי אל-קעידא שישבו על הגדרות הן המצאות עיתונאיות חסרות בסיס. זכרו שהצבא הסורי מסוכן לנו מאל-קעידא".

יחסי העבודה עם נתניהו היו מצויינים, דגן (צילום: פלאש 90)

ואי-אפשר בלי היחסים שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש המוסד לשעבר הדף את הטענות כאילו תקף את התנהלות הממשלה כיוון שכהונתו לא הוארכה. "יחסי העבודה בנינו היו מצוינים. יחד עם זאת, מותר לי לחלוק על דעתו של ראש ממשלה וזה היה גם במהלך כהונתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר