אושר בקריאה טרומית: רב ראשי אחד

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ משה פייגלין לפיה ייבחר רב ראשי אחד שיישא בתואר "הראשון לציון" ויכהן בראש מועצת הרבנות הראשית (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים לישראל (צילום וידאו: באדיבות ערוץ הכנסת; תמונה: פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ משה פייגלין לפיה מהקדנציה הבאה ייבחר רב ראשי אחד, ספרדי או אשכנזי.

לפי הצעת החוק, ייבחר רב ראשי אחד שיישא את התואר "הראשון לציון", ויכהן בראש מועצת הרבנות הראשית. ובמקביל אליו, ייבחר נשיא בית הדין הרבני הגדול ויהיה חבר במועצת הרבנות הראשית מכוח תפקידו.

ח"כ פייגלין אמר קודם ההצבעה במליאת הכנסת כי "אחרי גלות ארוכה שבה העם התנהל עם ראשי גלויות, ראשי קהילות ופרנסים, עכשיו חזרנו לארצנו והגיע הזמן להפסיק להתנהל באורח גלותי. יש לנו ראש ממשלה אחד, רמטכ"ל אחד ולגבי אף אחד מהם לא עוסקים בשאלה האם הוא אשכנזי או ספרדי".

"כך גם צריך להיות גם רב ראשי אחד", אמר פייגלין, "במקביל לבחירת רב ראשי אחד ייבחר הבא בתור לתפקיד נשיא בית הדין הגדול וכך לא תהיה שום בעיה. אך תהיה בכך בשורה גדולה, שעם ישראל שב לארצו גם במובן המדיני וגם במובן הזהותי הבסיסי ביותר. כבר לא חיי גלות של קהילות נפרדות אלא עם אחד מלוכד – כולנו יהודים, אשכנזים כספרדים".

השר אורי אורבך עקץ את הח"כים החרדים ואמר: "אם עד עכשיו החרדים לא נשמעו לשני רבנים ראשיים עכשיו יוכלו להתעלם מרב ראשי אחד ואנחנו נמשיך לספק לכם שירותים".

"התוצאה של שני רבנים ראשיים, של חלוקה עדתית, בגלל הגלות והמסורות הנבדלות בתחומים מסוימים", הוסיף השר אורבך, "יחד עם זאת, אכן גם עניין הרבנות הראשית יכול להיפתר ויש חלוקה של תפקידים באמת: רב ראשי ונשיא בית הדין הגדול. הממשלה מכינה הצעת חוק בנושא והצעת חוק פרטית זו תצטרף לממשלתית ולכן היא תקודם רק בקריאה טרומית עם תמיכת הממשלה".

ח"כ ישראל אייכלר השיב ואמר: "אל תטעה, התמיכה בהצעה מתוך ניסיון לקעקע את תרבות ישראל. המטרה הנסתרת, שבסוף תהיה רבה רפורמית ולא רב לא אשכנזי ולא ספרדי".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "החלוקה בין העדות השונות בישראל היא תוצאה של כאלפיים שנות גלות, בהם שמר עם ישראל על תורתו ואמונתו בצורה מופלאה. לשמירת המסורת ופרטי המנהגים כפי שנוצרו במהלך הדורות יש משקל רב בפלא זה. יחד עם זאת, עתה, כאשר עם ישראל חזר לארצו, מטרתנו היא לפעול לאחדות העם ולהחזרת תורה לתפארתה, שלא תהא כשתי תורות. אין כוונתו למחוק את מסורת העבר, אך יחד עם זאת רוצים אנו להציב יעד של אחדות לעתיד.

"הנצחת ההבדלים בין העדות השונות, במסגרת תפקיד ממלכתי לכל אחד מבני העדות, מפגרת אחר המציאות המתפתחת. גדולי התורה ילידי הארץ חניכי ישבות ארץ ישראליות, מוצאים את הדרך לפסוק לציבור גדל והולך של מי שזהותו העדתית כבר לא משמעותית, מחד, ולבני העדות השונות כל אחת לפי דרכה מאידך. בתיקון החוק אנו מאפשרים לעולם הרבני להיות שותף למהפכה שעובר עם ישראל השב מהגלות, ממעמד קהילתי מפורד, אל ההיסטוריה, במעמד של עם אחד. הגיעה העת לקידום תהליך שיבת ציון לא רק מבחינה מדינית וחברתית אלא גם מבחינה דתית".

בסוף הדיון, 37 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-10 התנגדו לה. ח"כ אחד נמנע.

כעת ההצעה תועבר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאה ראשונה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש עו"ד אורי רגב אמר בתגובה לאישור הצעת החוק: "מצבה של הרבנות הראשית כל כך אנוש, שברור לכל שהיא לא זקוקה לניסיונות החיאה אלא להמתת חסד. ביום שבו מעצרו של רב ראשי לשעבר מוארך בתשעה ימים ומתפרסמת הקלטה של רב ראשי בהווה שקורא לראש הממשלה חצוף, ברור שגם רב ראשי אחד זה יותר מדי.

"מוסד הרבנות הראשית הוא המצאה של שלטון זר, שאין לה מקום במדינת ישראל הריבונית, וסותרת את האופי הדמוקרטי של המדינה ואת הפלורליזם של העם היהודי. בעשורים האחרונים הפכה הרבנות הראשית למוסד שמייצר פלגנות וחילול השם, ומבזה ומשניא את היהדות . הגיע הזמן להעניק לציבור הישראלי חנינה מהעונש ששמו הרבנות הראשית. כשתבוטל הרבנות מטעם, יכול להיות שגם יוחזר למושג ה״רב״ במסורת היהודית חלק מכבודו האבוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר