גשם לא בא: יובש של פעם ב-70 שנה

חשוון עבר, חנוכה אוטוטו מסתיים, טבת בפתח והגשם עוד לא בא, ועכשיו זה רשמי: מהשרות המטאורולוגי נמסר כי החורף הנוכחי הוא היבש ביותר ב-70 השנים האחרונות (חדשות, בארץ)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

חשוון עבר, חנוכה אוטוטו מסתיים, טבת בפתח והגשם עוד לא בא, ועכשיו זה רשמי: מהשרות המטאורולוגי נמסר כי עונת החורף הנוכחית היא העונה היבשה ביותר ב-70 השנים האחרונות.

לפי הנתונים, כמויות הגשם המצטברות מתחילת העונה, הן פחות משליש הממוצע הרב שנתי. רמת היובש הגבוהה ביותר העונה נצפתה בחודש נובמבר למניינם (סוף חשוון-אמצע כסלו). בפרק זמן זה, נמדדו כמויות הגשם הקטנות ביותר, פחות מ10% מהממוצע לזמן זה.

הממוצע השנתי עומד על 85-110 מילימטרים בהרי הצפון, 85-70 מילימטרים במישור החוף ו-60-50 מילימטרים בהרי המרכז ובעמקי הצפון.

בהשוואה אליו, כמות המשקעים המצטברת השנה, עלובה למדי ועומדת על מספר של פחות מ-10 מילימטרים.

רק לפני כ-70 שנים, נצפו נתונים חמורים יותר בתחנות המטאורולוגיות הפזורות בארץ.

השנה, נרשמו מערכות גשמיים מקומיים בלבד ולא מערכת מסודרת של גשם מתחילת העונה. כמות הגשם הגדולה ביותר נרשמה בקיבוץ נגבה שבמישור החוף עם 27 מילימטרים, אך עדיין אלו רק 41 אחוזים מהממוצע הרב שנתי לחודש זה. באילת, נרשמה כמות הגשם הקטנה ביותר עם אפס מילימטרים.

עצירת גשמים בתקופת זמן זו היא די נדירה. בשירות המטאורולוגי אומרים כי תופעה כזו זכורה במרכז הארץ רק פעם בעשר שנים לפחות ובצפון הארץ, חריגה עוד יותר.

אולם ד"ר עמוס פורת, מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי דווקא שומר על אופטימיות ומצפה לכך שהמצב עוד ישתפר. "לא יקרה מצב שבו נסיים את החורף עם 10%-30% מהממוצע הרב-שנתי. גם בשנים עם תחילת עונה מאוד יבשה, החורף לא הסתיים בגירעון מוגזם לעומת שנים קודמות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר