בוגי יעלון, אני מצדיע לך

במשך כל התקופה, למן הצעת חוק הגיוס ועד עתה. הוא עמד יציב ואיתן בדעתו. לא הניד עפעף כשאיימו עליו או כאשר הטיחו בו האשמות בשלל קולות וקללות. יוני כץ מצדיע לבוגי (בארץ)

יוני כץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ביום שבו הכותרות הן "סנקציות פליליות יוטלו על כל בחור הישיבה ולומדי התורה משנת 2017 ואילך", יש שמתחילים לנשום מעט לרווחה. אולי מתוך ניסיון ישראלי מפוכח המלמד שעד אז כבר תהיה ממשלה חדשה, והחרדים יחזירו נוק אאוט (עם ריבית דריבית) ל"יש עתיד", ל"בית היהודי" ולשותפיהם הסמויים והגלויים בשנאת חרדים.

אבל יש גם כאלה שמתחילים לסבול מקשיי נשימה כבר עכשיו. לא רק מפני שגם הם יודעים שבשנים האחרונות אף ממשלה לא שרדה ארבע שנים. אלא דווקא מפני שחזונם שהתפתח מאז שזכו בכמה מנדטים היה להושיב בכלא את כל בחורי הישיבה ואת כל לומדי התורה וזה לא הולך להתגשם להם בקלות, ובעז"ה לא בקדנציה הנוכחית.

יש איש אחד לפחות (יש גם אישה אחת - אבל עליה תבוא כתבה נפרדת) שאחראי לכך שפלסנר ופרי ולפיד ושטרן ועוד כמה אוהדי חרדים לתאבון יצטרכו להזות עוד זמן רב בחלום. ולאיש הזה אני רוצה להצדיע היום.

במשך כל התקופה למן הצעת החוק ועד עתה. הוא עמד יציב ואיתן בדעתו. לא הניד עפעף כשאיימו עליו או כאשר הטיחו בו האשמות בשלל קולות וקללות. הוא פשוט ייצב את עמידתו הצבאית ואף המשיך לנעול את נעליו הגבוהות בקריה (בגלל הנחשים). אך עמוד השדרה שלו לא הושפע כלל משלל גורמי העקמת שתוקפות על פי רוב את שרי הממשלה וחבריה.

כבר כשנרקמה ברית בנט-לפיד הוא הבין היטב את מטרתה העיקרית ואמר בראיון לרשת ב' של 'קול ישראל'(11.7.13) "הסיפור בין בנט ללפיד זה איזשהוא ברית מוזרה, עם שיקולים לא רלוונטים מבחינת האינטרסים, עם ניסיון להדיר ציבור שלם מהצטרפות לממשלה כמו ציבור החרדים, וזה מסוג הדברים שבוודאי לא מקובלים עלינו." כפי הנראה התכוון במילה "עלינו לכלול את "הליכוד ישראל ביתנו" אבל אלה הוכיחו די מהר כי עמוד השדרה שלהם אינו מן הזן של בוגי והברית המוזרה דווקא התקבלה עליהם ואולי אף חוזקה על ידם.

הוא שכתב את "דרך ארוכה קצרה" (ידיעות 2008), מאמין לא רק במשנה הפוליטית שמייצגת האמרה הזאת אלא גם במשנה החברתית הנגזרת ממנה. כן הוא בהחלט מעוניין בגיוס חרדים, הוא אפילו פתח שתי מכינות צבאיות חרדיות אבל הוא לא מעוניין בקרע חברתי, הוא לא רוצה לעשות שום צעד שיגרום לחרדים להסתגר. ואין לו, ממש אין לו, שום מוטיבציה לייצר כותרות סנסציוניות לתקשורת הישראלית. הוא דבק בעמדתו שניתן להגיע ליעדים או כמעט לרוב היעדים בלי סנקציות בכלל! לא כלכליות ולא פליליות.

"מה שאנחנו אומרים, שכל עוד שהמגזר החרדי עומד ביעדים, והרי מה שאנחנו רוצים, זה כמה שיותר משרתים, והמגזר החרדי דרך אגב עולה ביעדים משנה לשנה, בשנת 2007 התגייסו שלוש מאות וחמישה- בשנת 2013 קרוב לאלפיים ארבע מאות, ובלי סנקציות, בלי הובלה לכלא, זה מתבצע טבעי."

גיוס חרדים לצה"ל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

יעלון המשיך ואמר: "בא נקבע יעד משותף, הסכמנו, שש אלף מתגייסים בשנת 2017, למה להביא את זה ולהגיד רק אלף חמש מאות ילמדו, אם יש אחרים שיכולים ללמוד והם מחוץ ליעד, מה איכפת לנו? פלסנר מחדד את נושא המכסה לדעתי כדי בעצם לתקוף את החרדים, ולהביא למצב שמי שישב ללמוד תורה יובל לכלא."

וכאשר מגיש התכנית בערוץ השני מקשה עליו ושואל: "ולמה הבן שלי ושלך אם לא ילכו לצבא יכנסו לכלא ולומדי התורה לא?" אז הוא מרגיע אותו ואומר: תראה בסוף נגיע גם לזה אבל אסור לשכוח: ש"אנחנו לא יכולים לשנות מצב של 64 שנים ביום אחד ולא בחוק, אנחנו רואים את הנכונות להתגייס בלי חוקים ובלי סנקציות, צריך רק למצוא את המסגרות הנכונות, וגם הצבא צריך להיערך לזה, הנכונות להתגייס קיימת, אז למה לדבר ישר על העמדה לדין באופן שמדליק אש במגזר החרדי שעלול להחזיר את כל העניין אחורה." (11.7.13)

כותב השורות הוא לא מהאנשים שהעריכו את אהוד ברק הפוליטי ובטח לא מישהו שהתרשם מניסוחיו הבהירים, אך דווקא במקרה של משה יעלון מצאתי אצלו הגדרה קולעת. זה קרה כאשר יעלון החליף אותו בתפקיד(19.3.13) אז אמר ברק את הפנינים הללו: "בוגי הוא אדם שגם במדים וגם בלעדיהם יודע איפה הוא נמצא, יציב, לא מתנדנד, הוא אומר את מה שהוא חושב, עושה את מה שהוא אומר, הוא ישנו שם". זו הסיבה שאין לו בעיה לייצר משבר קואליציוני סביב סעיף הסנקציות האישיות שיוטלו על בחורי הישיבה. חבל רק שנכנע לבסוף לראש הממשלה בנימין נתניהו שאילץ אותו לבסוף לתמוך בחוק (ולהציל את הקואליציה שלו ) אך יעלון אמר באותו מעמד: (27.5.13)

"לצערי לא קיבלו את הפשרה, וצריכים להבין את המשמעות של שירות חובה עם סנקציות פליליות על החברה החרדית... הנוסח שיש פה הוא קשוח ויכול לפגוע בתהליך הגיוס שהתחיל בשנים האחרונות" ... "הוועדה חייבת לעשות הכול כדי שלא יצא מסר תוקפני שיגרור הסלמה"...סנקציות פליליות יגרמו לפצע בתולדות מדינתנו לדורות. אם נשדר תוקפנות כלפי המגזר החרדי, הכול יתפרק, גם הנחל החרדי".

וזו הסיבה שהוא אינו חושש לומר ש "מי שמנסה להציג את זה (את הסכם השוויון בנטל) על ידי מתווה של יאיר לפיד, שהוא גם לא חוקי ולא קביל בבג"צ, וגם לא ישים, הוא בעצם מכריז מלחמה על הציבור החרדי בהגדרת מכסה בעוד חמש שנים, אז בנט לא רוצה שוויון בנטל, הוא רוצה להדיר את החרדים או להכריז עליהם מלחמה ולזה אנחנו לא נהיה שותפים."

ואכן הוא הורה לבטל אלפי צווי גיוס שיועדו לבני ישיבות והודיע כי באם הממשלה לא תצליח להעביר את חוק הגיוס עד סוף חודש אוגוסט (שעבר), תישקל דחיית גיוסם של אלפי בחורי ישבות נוספים. אכן משה בוגי יעלון שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר הוכיח את מה שאמר שעה שנכנס לכהן כשר הביטחון "אני חש הבוקר חרדת קודש משום שאני יודע מה המשא הכבד הזה" (19.3.13).

והמשא הפעם אכן כבד ולא רק בגזרה הביטחונית כי אם בעיקר בחוסן הלאומי שלנו. ביכולת שלנו להישאר עדיין עם אחד, ולא להתחיל במלחמת אחים שסופה מי ישורנו. היום הושם בחור חרדי בכלא באשמת עריקות יש הפגנות יש אמירות חריפות, מי יוכל לדמיין את היום בו יעשו זאת ל-100,000?

אכן יש סיבה טובה להיכנס לתפקיד בחרדת קודש ונהוג בכל נושא ונושא בכובד ראש כאילו משא העם כולו מוטל על כתפיך שלא כמו אחרים, שאין להם שמץ מושג (ולכן מניין תבוא החרדה?) מגודל התפקיד, ומהשלכות תפקודם היהיר והבלתי מתחשב. עסוקים הם מבוקר ועד ערב בייצור כותרות ובניהול משא ומתן עם אנשי התקשורת במקום עם מי שצריך. והם רומסים ברגל גאווה את כל ערכי ישראל, נכסי הרוח והתרבות שהביאו את העם הזה עד הלום. עומד פה איש אחד חזק ומיוחד ונלחם מלחמה אנטי פופוליסטית כדי לא לגרום לנתק ולקרע בעם. וכדי לעשות את מה שצריך באמת ולא רק כדי לצבור הון פוליטי .

משום כך, אדוני שר הביטחון, בחרתי היום להצדיע לך. למען האמת, אני לא בקי בגינוני הטקס לא ממש יודע עם איזה יד ומה עושים ברגליים בשעת ההצדעה, אך כמו שאומרים: "העיקר הכוונה", ושתמשיך להחזיק מעמד בשביל כולנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר