הפורום החילוני זועם

כך תשלם המדינה למשפחות שיארחו חילונים לסעודות שבת

"לימוד בחברותא או אירוח סעודה חגיגית המתקיימת במהלך שבת או חג, ובתנאי שתימשך 3 שעות" - כך נכתב בפרסום מקדים של המשרד לשירותי דת כחלק מהקריטריונים לזכייה בתקצוב חדש (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: Gershon Elinson / FLASH90)

בכוונתו של המשרד לשירותי דת לשלם לזוגות דתיים כדי שיארחו חילונים בביתם לארוחות שבת ופעילויות בעלות אופי דתי. התקציב הממשלתי ינותב להשתתפות בהוצאות האחזקה של ה"בתים היהודיים", וכן למימון הפעילויות שייערכו בהם – כך חושף עיתון 'הארץ'.

המנהלת לזהות יהודית במשרד יזמה תוכנית שנקראת "הבתים היהודיים", ולפי 'מבחנים להערות הציבור' שפרסם לאחרונה המשרד לשירותי דת, אוכלוסיית היעד לאירוח בבתים אלו היא "בני 18 עד 50 שאינם בוגרי מערכת חינוך ממלכתית-דתית או כל מערכת חינוך בעלת אוריינטציה תורנית" - כשהכוונה ברורה: קהל חילוני במוצהר.

מדובר לפי הפרסום בבתים פרטיים שיציעו פעילויות בתחום הזהות היהודית, לפחות 15 שעות בשבוע, בערבים ואחר הצהריים. המארחים - "איש ואשה נשואים כדין" בלבד - יזכו להשתתפות כספית בהוצאות אחזקת הבית הכוללות ארנונה, חשמל, שכר דירה, ועד בית וכמובן מימון הפעילויות עצמן.

"הפעילות תיעשה מתוך גישה חיובית למקורות היהודיים ולמורשת הלאומית של העם היהודי. נושאי הפעילות שיקבלו מימון הם מסורת ותרבות יהודית, לימודי תורה ומדרש, ערכי משפחה וחינוך על פי היהדות, מודעות עצמית על פי היהדות, זוגיות ונישואין על פי היהדות, מקומה של ארץ ישראל בזהות היהודית ועוד. הנושאים יועברו בסדנאות קבוצתיות ואישיות, לימוד בחברותא בקבוצה של 2-6 אנשים או אירוח סעודה חגיגית המתקיימת במהלך שבת או חג, ובתנאי שתימשך שלוש שעות" - נכתב ב'פרסום המבחנים'.

אחד מתנאי הסף לקבלת התמיכה שיעמדו בפניהן הוא הצגת השקעה של לפחות 100 אלף ש"ח בפעילויות בתחום הזהות היהודית, שהתקיימו בבתים פרטיים בשנתיים האחרונות. תנאי זה יקשה מאוד לכאורה על ארגונים קונסרבטיבים ואחרים לגשת למבחני התמיכה.

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

במשרד לשירותי דת ציינו כי תקציב התכנית טרם נקבע. ב-2017 הסתכם התקציב הכולל של המנהלת בכ-28 מיליון שקלים, ובשנה הבאה הוא אמור לגדול בעוד 5 מיליון שקלים.

מהפורום החילוני נמסר ל'הארץ' כי התוכנית "מוכיחה שוב כיצד בזה המדינה לציבור החילוני וכיצד היא מבקשת לחנך אותו מחדש, ומצביעה על חוסר הסימטריה בין חילונים לדתיים שהרי ברור שהאירוח יהיה תמיד חד צדדי. הרעיון כי החילונים צריכים לשנות את אורחות חייהם הוא כה מופרך וחסר צדק, עד שהוא רומס ברגל גסה כל אפשרות ליצירת חיים משותפים ושוויוניים, המבוססים על כבוד הדדי. אם המדינה מבקשת להתערב בתרבות פנאי, עליה לעשות זאת באופן שיאפשר לכל מגזר ליהנות מתקציב, על פי אמונותיו וערכיו. ניסוח המבחנים מצביע כי מדובר בתוכנית מיסיונרית, תוך אפליה של קבוצות אחרות באוכלוסיה".

גם בתנועה הרפורמית זועמים ושלחו השבוע מכתב כועס למשרד לשירותי דת, בו נכתב: "לראשונה (מדובר על) תמיכה כספית הכוללת כיסוי הוצאות אחזקת בתים פרטיים למי שמשתמשים בבתיהם כדי 'להראות את האור' לחילונים, בדרך של סעודת שבת או חג המתקיימת ממילא על ידם. המבחנים עלולים להוות כר נרחב לשחיתות. הם מטשטשים כל הבחנה בין פעילות פרטית לפעילות ציבורית – ולכן לא מאפשרים פיקוח ענייני ומקצועי על חלוקת הכספים. נראה שהגופים היחידים העונים עליהם הינם גרעינים תורניים".

תגובת המשרד לשירותי דת לידיעה כפי שפורסמה ב'הארץ': "פרויקט התמיכה ב'בתים יהודיים' נמצא בשלב מקדים של 'הערות הציבור'. פרסום הביקורת מטיל צל גדול באשר למניעים של הגוף שהתלונן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר