"בגלל ההתכנסויות ההמוניות"

התחזית המטלטלת: בקרוב - עוד 100 נפטרים בגלל קורונה

צוות חוקרים נחשב מהאוניברסיטה העברית עקב אחר הגורמים לגל הקורונה השני - שכעת בעיצומו - ובהתאם להתפתחויות הגיע למסקנה, כי בעוד כשבועיים המצב במדינת ישראל צפוי להידרדר (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מחלקת קורונה ב'שיבא' (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

ניתוח שבוצע בימים אלו על ידי צוות חוקרים מ'מכון רקח לפיסיקה' ובית הספר לבריאות הציבור מהאוניברסיטה העברית, שעוסק בניטור מגפת הקורונה, מעלה כי קצב העלייה במאושפזים נתמכים-נשימתית, מיישר קו עם קצב העלייה של הנדבקים החדשים. בהתאם לכך, עלייה זו צפויה להוביל ליותר מ-100 נפטרים בשבועות הקרובים.

קצב ההכפלה הנוכחי, שכזכור כבר הביא את מספר הנדבקים אל מעבר ל'קו האלף' ליממה אחת, עומד בבסיס טענת החוקרים כי "בעוד כשבועיים נהיה בהידרדרות שעלולה להוביל לכשל ביכולת העמידה של מערכת הבריאות, ותחייב סגר מוחלט".

ההסבר לתחזית הקודרת, שהועברה למל"ל כדי לתמוך בהליך קבלת ההחלטות הנוכחי, הוא פתיחת האירועים רבי המשתתפים החל מה-15.06. עלייה דומה לא התקבלה, למשל, בפתיחת מערכת החינוך.

לפי החוקרים, פתיחה זו של התכנסויות המוניות אפשרה הדבקה צולבת בין אוכלוסיית הפגיעים לבין אלו שלא פגיעים. לדבריהם, "הדבקה צולבת מתרחשת כאשר שתי האוכלוסיות, הפגיעה והלא פגיעה, נפגשות בתוך חלל סגור, כמו באירוע חברתי, ואז נגרמת הדבקה צולבת בין הקבוצות - כך שאחת מדביקה את השנייה במהירות".

הלווית הרב טורצ'ין, שנפטר מקורונה (ארכיון. צילום: משה מזרחי)

על פי הניתוח המחקרי, הדבקה זו התרחשה תוך עשרה ימים, וגרמה לעלייה בכמות המאושפזים בבתי החולים בארץ. סביר להניח, לטענת המומחים שהשתתפו במחקר, שניתן לעצור את העלייה בקצב ההדבקה, על ידי מניעת אירועים רבי משתתפים, תוך דגש על מניעת אירועים בחללים סגורים.

"עם זאת, מכיוון שחולה מאושפז נדבק כעשרה ימים לפני אשפוזו, העלייה בכמות המאושפזים בעשרת הימים הקרובים תהיה בלתי נמנעת", קובעת התחזית המפחידה.

ולסיכום, קובע צוות החוקרים המוערך" "קיים חלון הזדמנויות קצר של מספר ימים, שיאפשר מניעה להגעה של מאות חולים שיהיו נתמכים נשימתית. הגעה לכ-400 חולים נתמכים בקצב הכפלה של עשרה ימים, תחייב סגר מנע, על מנת למנוע הגעה של קריסת מערכת הבריאות".

"קיימת דחיפות לצמצום מיידי של ההדבקה, אחרת לא ניתן יהיה למנוע צורך בסגר כולל", מסתיים המחקר המטלטל.

טבלת המחקר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר