"אור לגוים"

כך הוכשל המבצע לחלוקת חיסונים לחו"ל

התוכנית היתה לחלק עשרות אלפי חיסוני 'מודרנה' - שלא נועדו לשימוש בארץ, ל-20 מדינות, תמורת רווח מדיני, אך בשלב זה התוכנית נגנזה, בגלל "צרות עין פוליטית" (אקטואלי)

חיסוני מודרנה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התוכנית היתה לחלק ל-20 מדינות חיסוני מודרנה שלא נועדו לשימוש בארץ, תמורת רווח מדיני, אך בסופו של דבר, בגלל "צרות עין פוליטית", ישראל איבדה את שעתה היפה, כך מפרסם הבוקר (רביעי), הכתב המדיני של 'ישראל היום', אריאל כהנא.

מפרטי התוכנית שנעצרה עולה כי כבר בתחילת ינואר עדכן המל"ל את שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מטפל בסוגיה של העברת חיסונים.

מאז, במשך חודשיים, התקיימו חילופי מסרים בין הגורמים השונים, עד שלפני שבועיים שינה שר הביטחון את עמדתו לגבי התוכנית - והחל לטעון כי "נתניהו פועל במחשכים".

כהנא מדווח כי הכל החל בסוף חודש דצמבר, לאחר שנודע כי ישראל השיגה מלאי עצום של חיסונים, ומדינות זרות החלו לפנות אליה בבקשה לקבלם. ב-29.12.20, כשבוע לאחר שכלי התקשורת בעולם דיווחו על "נס החיסונים הישראלי", הגיעה למל"ל הבקשה הראשונה. היא עלתה בשיחת טלפון של ראש הממשלה נתניהו עם אחד ממנהיגי המדינות שעימם הוא עומד בקשר, שביקש "אפילו רק כמה אלפים" מהחיסונים.

עוד ועוד פניות דומות הגיעו אל שגרירים של ישראל בעולם, אל המוסד, אל המל"ל ואל נתניהו עצמו. בקשה מיוחדת הגיעה משר הביטחון בני גנץ, בנוגע לכוח הרב-לאומי בסיני, המפקח על קיום הסכמי השלום בין ישראל למצרים.

באותו זמן התברר כי הועברו לרשות הפלסטינית 100 חיסוני פייזר - ללא אישור המל"ל, לאחר שמתאם הפעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), הכפוף לגנץ, קיבל לכך אישור משר הבריאות יולי אדלשטיין. במל"ל הובכו וב-7 בינואר, שיגר ראש המל"ל מאיר בן שבת, מכתב, שבו הבהיר כי ראש הממשלה הוא הגורם הבלעדי המאשר מסירת חיסונים לגורמים זרים.

גורם המעורה בפרטים אומר ל'ישראל היום' כי "כבר בתחילת ינואר היה ידוע על תרומת החיסונים לחו"ל, ושראש הממשלה והמל"ל מטפלים בה ומרכזים אותה, הבקשות לקבלת החיסונים מגיעות גם משר הביטחון וממשרד החוץ. הכל היה ידוע, ואיש לא הביע שום הסתייגות".

בעקבות הבקשות, מוסיף אריאל כהנא ומדווח, ראש המל"ל החליט לקיים עבודת מטה והטיל על שני ראשי אגפים במל"ל - לגבש את הקריטריונים, אלו מדינות יקבלו חיסונים ובאיזה היקף. השניים הם ראובן עזר, האחראי על העולם המערבי והמדינות שיש עימן קשרים גלויים; ו"מעוז", בכיר שב"כ לשעבר, המרכז קשרים עם מדינות שאינן מכירות רשמית בישראל.

בסוף ינואר גובשה רשימת המדינות שישראל תיענה להן, כאשר הוחלט כי החיסונים יינתנו בהתאם למצב התחלואה בכל מדינה, ליכולות התחסנותה העצמאית - וכן לרווח המדיני שתקבל ישראל. עוד הוחלט כי ישראל תמסור רק חיסונים שרכשה מחברת מודרנה, כרבע מיליון מנות, שממילא לא היתה כוונה לחלקן בארץ - כדי לא לשבש את איסוף המידע של חברת 'פייזר' על יעילות החיסונים שלה, וכן לאור העובדה שתוקפם צפוי לפוג בתוך כשלושה חודשים.

כמו כן סוכם כי לא ימסרו יותר מ-5,000 חיסונים למדינה אחת, וכך אושר במל"ל למסור 46 אלף חיסונים ל-20 מדינות, שישלמו עליהם ועל המשלוח.

באמצע חודש פברואר, שלח בן שבת מכתב לשרי החוץ והבריאות ולמוסד, בו פירט את המדינות שיקבלו את החיסונים. הרשימה כללה את סאן מרינו, אתיופיה, צ'אד, מאוריטניה, סלובקיה, קפריסין, הונגריה, צ'כיה, הונדורס, גואטמלה ורואנדה.

אלא שאז, שר הביטחון בני גנץ וגורמים נוספים החלו לטעון כי נתניהו "סוחר במחשכים בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון", והוסיפו כי מהלך כזה מחייב דיון ואישור. ראש המל"ל פנה ליועמ"ש וביקש הבהרות ומרגע שהחלה הבדיקה, חלוקת החיסונים נעצרה וספק אם תחודש בקרוב.

מלשכת השר גנץ נמסר בתגובה כי "העובדה שרה"מ הכריז על עצמו כמרכז נושא החיסונים, לא נותנת לו סמכות לנהל אותם כמו בסטיונר בשוק. כפי שניסה להסתיר עסקאות נשק והסכמים מדיניים, כך נתניהו מנסה לעקוף את המנגנונים המקובלים. אם יש צורך מדיני או ביטחוני, הוא מוזמן להציג אותו לפורום הרלוונטי שיקבל החלטה".

מטעם היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי "הטענה המופיעה בפרסום ולפיה היועץ המשפטי לממשלה עודכן כביכול בתכנית העברת החיסונים למדינות זרות בתחילת חודש ינואר האחרון - היא כוזבת. טענה זו שגויה מבחינה עובדתית, ומוכחשת לחלוטין.

"בכל הקשור לתכנית המוזכרת בכתבה, הנוגעת לכ-20 מדינות בעולם - נשוב ונבהיר בזאת כי היועץ המשפטי לממשלה נחשף לנושא לראשונה רק בשבוע שעבר, בהמשך לפרסומים בתקשורת ולפנייה שנשלחה אליו בעניין זה, ביום 23.2.21, אשר מייד העביר אותה להתייחסות הגורמים הרלבנטים, לרבות במטה לביטחון לאומי.

"רק לאחר מכן, לראשונה, התבקש היועץ המשפטי לממשלה ע״י ר׳ המל״ל לחוות את דעתו המשפטית בנושא, במכתב שנשלח אליו מהמל״ל ביום 24.2.21, ואז גם נחשף, במסגרת קבלת המסמכים הנדרשים לשם גיבוש חוות דעתו, לקיומה של התכנית ולפרטיה.

"ראש המטה לביטחון לאומי, אשר פנה ליועמש לממשלה לבקש את חוות דעתו המשפטית כאמור, הנחה ביוזמתו - במכתב ששלח למשרד הבריאות ביום 24.2.21 - על עצירת המשך הפעולות למימוש התכנית עד לקבלת ההתייחסות המשפטית אותה ביקש כעת.

"בהמשך לכך, קיים היועץ המשפטי לממשלה דיון דחוף בהשתתפות גורמי הייעוץ המשפטי הרלוונטיים, שבעקבותיו גובשה חוות דעתו המשפטית בדבר הדרך המשפטית לממש את התכנית. חוות דעת זו נשלחה לר׳ המל״ל.

"מכתבו של ר' המל"ל מחודש ינואר המוזכר בכתבה נשלח על רקע עתירת משפחת גולדין ביחס להעברת חיסונים, בעיקר מגורמים זרים, אל הזירה הפלסטינית ובין הרש"פ לעזה, ועל רקע זה בלבד. מכתב זה לא עסק בתוכנית העברת החיסונים שרכשה מדינת ישראל למדינות זרות, עליה למד היועץ המשפטי לממשלה כאמור לראשונה רק במהלך השבוע שעבר. המכתב מחודש ינואר גם לא ביקש חוות דעת משפטית, אלא רק הנחה לקבל אישור מראש הממשלה להעברת חיסונים לרש״פ ולעזה, וזאת בנוסף, ולא במקום, אישורם של יתר הגורמים המוסמכים העוסקים בעניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר