'גם נושאים נפיצים'

הממשלה תקים ועדה שתבחן מחדש את סוגיות דת-ומדינה

אף שב'ימינה', סיעתו של ראש הממשלה בנט, הצהירו כי ידאגו שהסטטוס קוו בענייני הדת במדינה לא ישונה דרמטית, מתברר כי ישנה כוונה לפתוח הכל מחדש, בוועדה ממשלתית: משבת ועד גיורים (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
שר הדתות החדש, איש 'ימינה' מתן כהנא (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בממשלה החדשה, שהושבעה בתחילת השבוע בראשות בנט, ישנה כוונה להקים ועדה שתעסוק בהרחבה בנושאי דת ומדינה, ותבחן באלו מהם לערוך שינויים.

על פי חשיפת העיתון ישראל היום, אף שעד לאחרונה הצהירו ב'ימינה', כי הסטטוס קוו לא ישונה דרמטית, מתברר כי כל הנושאים שבליבת המחלוקת עם החרדים, מכשרות וגיור ועד אופי שמירת השבת במרחב הציבורי, ייפתחו לדיון בוועדה, שצפויה לקום במשרד הדתות בראשות השר מתן כהנא.

"יש רצון לקדם הידברות והסכמות בנושאים שקשורים לשבת, כפי שנעשה לפני יותר מ-20 שנה על ידי השופטת רות גביזון והרב יעקב מדן", אישר גורם בכיר בממשלה לכתב חנן גרינווד.

לדבריו, הסיבה כי האמנה - אליה התנגדו בעבר גדולי ישראל בשל האיסור לאשר בשום אופן חילולי שבת, ושמטרתה הרשמית היתה להסדיר אחת ולתמיד את יחסי הדתיים-חילונים בישראל - מעולם לא התקבלה, היא "כיוון שנדרשו לה הסכמות רחבות, מאוכלוסיות שונות במהותן".

"לצערנו, אמנת גביזון-מדן לא התקבלה, וכך הגענו למצב שבו אנו נמצאים היום. אם האמנה היתה מתקבלת, לא היתה היום בעיה", טען המקור, שהדגיש: "אין שום כוונה לפגוע בחרדים, אך יש פתיחות לדון גם בנושאים שנחשבים נפיצים".

הפגנה נגד חילולי שבת. ארכיון (צילום: אלעזר כהן, דיווחים בזמן אמת / יוחנן לוסטיג)

הגורם הבכיר טוען, כי "אם באמנה ההיא הצליחו להביא מענה מצוין לתחבורה ציבורית בשבת... ניתן לעשות זאת גם היום. זה צריך להיות פתרון הוליסטי, ולא מחטף או בשיטת ה'סלמי'. תראה מה קרה בפועל - עשו תחבורה ציבורית בשבת, אפשרו מסחר, וכך קעקעו את כל השבת בישראל".

"לכן צריך להקים ועדה שתחליט - זה כן וזה לא. יהיה אפשר להגיע להסכמות שיספקו את כולם. החרדים מעדיפים תמיד לקפוא על השמרים, אבל הם רק יצאו נפסדים. עובדתית, יש מסחר בשבת, והסיבה לכך היא שלא נעשה שום ניסיון לתת פתרון. אם אתה אומר 'הכל או כלום', בסוף אתה נשאר בלי כלום".

כמודל מוצלח, לטעמו, שמשקף את הכיוון אליו הוא שואף, מציג הגורם הבכיר בממשלה את חילולי השבת בעיר חריש, כביכול בהסכמה - צעד שעורר בזמנו התנגדות של גדולי ישראל.

כזכור, ראש העירייה יצחק קשת, חובש הכיפה, סיכם כי מרכז חריש יהיה סגור, אך הקניון המרכזי, שבכניסה לעיר, יישאר פתוח בשבתות ובמועדי ישראל. "נרצה לפעול בכיוון הזה. אולטרה-שמרנות לא מובילה לשום מקום. יש צורך ללבן את המחלוקות ולהגיע למסקנות", מסביר כעת הגורם הממשלתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר