מדינה בטלטלה • הריגול המשטרתי

סערת ענק: "מתאים למשטרים אפלים, לחקור באופן מיידי"

דובר המשטרה מנסה להדוף את הביקורת: 'אנחנו שקופים, איש לא מוטרד' • עורך 'כלכליסט' תיאר כי קיבל "בוקס בבטן" כשנחשף לממצאים לראשונה • מכל שכבות הציבור קוראים: וועדת חקירה (בארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
נתניהו, שקד (צילום: , הדס פרוש ופלאש 90 Olivier Fitoussi)

היקף הריגול המשטרתי שבוצע, לפי הפרסומים, כלפי עשרות אזרחים, במה שלכאורה נראה כמו פעולה שיטתית פרועה, שנחשף הבוקר (שני) ב'כלכליסט' - מסעיר את המדינה. חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה, לצד אנשי ציבור בולטים ועיתונאים, קוראים להקמת וועדת חקירה ממלכתית בנושא.

דובר המשטרה אלי לוי התייחס הבוקר, בראיון לרדיו 103FM, לממצאים המטרידים וניסה להדוף את הביקורת. "אנחנו שקופים לכל בדיקה", אמר. לדבריו, "עד רגע זה לא נפל פגם בעבודת המשטרה". לוי הוסיף: "חבל שנעשה עוול לקצינים, שוטרים וחוקרים עתירי זכויות. איש במשטרה לא מוטרד מהפרסומים".

אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר שלפי הדיווחים נמנה עם האזרחים שכלפיהם הופעלה תכנית הריגול, הגיב לפרסום ואמר: "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".

גם שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, שנכלל ברשימת השמות, התייחס הבוקר לדיווח. "שמעתי על זה, עדיין לא ראיתי את הדברים", אמר לגל"צ. "לא חשדתי (שעוקבים אחריי), אין לי מושג, שמץ של מושג. אני חושב שאם הדבר הזה אכן קרה, זה יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית, אני חושב שזו פגיעה מאוד חמורה בזכויות הפרט. זה לא נעשה על ידיעתי, אף אחד לא פנה אליי".

רועי ברגמן, עורך כלכליסט, סיפר הבוקר ל-103FM: "כשקיבלתי את רשימת השמות קיבלתי בוקס בבטן - מעקב אחר ראשי מחאת הנכים ומחאת יוצאי אתיופיה? כמה נמוך אפשר לרדת?"

התגובות, כאמור, במערכת הפוליטית והציבורית היו קשות. שרת הפנים איילת שקד כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "‏אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

יו״ר סיעת כחול לבן וסגן יו״ר הכנסת, ח״כ איתן גינזבורג הגיב הבוקר בטוויטר: "יום קשה לדמוקרטיה. היכולת של המשטרה לעקוב אחרי כל אדם בלי שיש ראיה לעבירת פשע ובלי צו שופט היא מחרידה. רק ועדת חקירה בלתי תלויה תגלה מה היה שם, ואולי תחזיר את האמון במשטרה. עד אז, המפכ״ל צריך להיכנס עוד היום לחדר המסווג בחטיבת הסיגינט, ולנתק מהחשמל את המחשב שעליו מותקנת התוכנה".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב: "אלשיך ויתר המעורבים במשטרה ובפרקליטות צריכים להיעצר עוד היום ולהיחקר על ידי תובע חיצוני ובלתי תלוי עם סמכויות נרחבות. במקביל חייבת לקום וועדת חקירה ממלכתית כדי להבין איך דבר כזה קורה ומה נדרש לעשות כדי למנוע הישנותו בעתיד. משטרת ישראל ופרקליטות המדינה נדרשות לניקוי אורוות יסודי".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".

כזור, על פי החשיפה, בין המודבקים בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, היו מנכ"לי משרדי ממשלה דוגמת קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור, פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה כמו גם במכשיריהם של מתנחלים סמוך לפינוי מאחזים, ראשי הערים מרים פיירברג מנתניה, יורם שמעון ממבשרת ציון, יעקב פרץ מקריית אתא ומוטי ששון מחולון. כמו כן נעשתה שימוש בתוכנת הריגול גם כנגד נחקרים בתיק 4000 כאיריס אלוביץ ומנכ"לי משרד התקשורת שלמה פילבר ואבי ברגר ומנכ"לי בזק סטלה הנדלר ודודו מזרחי. כמו כן המשטרה עשתה שימוש בפגסוס גם כנגד עיתונאים רבים מוואלה.

קרבנות נוספים של התנהלות המשטרה היו גם מקורבים לנתניהו דוגמת טופז לוק ויונתן אוריך ואפילו בנו אבנר שבמשטרה יצטרכו לתת הסברים טובים מאד מדוע ריגלו אחריו.

על פי הידוע, פגסוס שאבה ממכשירי הסלולר מידע ללא הגבלה. לפעמים הוא נשאר בפורמט דיגיטלי, לעתים הודפס ותויק ב"תיק מטרה" בו הופיעו כל הסודות הפרטיים, מידע כלכלי, אישי וחברתי של הקרבן, הכל היה בידי המשטרה ללא צו בית משפט וללא סיבה מוצדקת לכך.

המשטרה אף הפעילה חיסיון על מקור המידע וטענה כביכול המידע הגיע לידה ממקור חד פעמי או מידע אגבי כשהמשטרה מסתירה את הפעלת התוכנה.

לעתים לאחר שהמשטרה מצאה מידע שלדעתה אמור להביא לפתיחת חקירה, היא פעלה לבקשת צווים בדיעבד, כאשר החוקרים כבר יודעים מה ימצאו, דבר פסול ומנוגד לחוק.

מהמשטרה נמסר לכלכליסט: "אנחנו משתפים פעולה עם צוות הבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר