הסערה לא שוכחת

סערת בן אנד ג'ריס: המנכ"ל הסתבך בדבריו

בראיון שנתן מנכ"ל יוניליוור העולמית הוא טען כי הם מנסים לגבש הסדר חדש בישראל, אולם ההסדר מנוגד לחוק החרם ואף לרשות התחרות. למה התכוון המנכ"ל של יוניליוור? (עולם)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה. גלידת בן אנד ג'ריס (צילום: שאטרסטוק)

סערת בן אנד ג'ריס מסרבת לשקוע. כפי שדיווחנו בעבר, מנכ"ל יוניליוור ניסה בתחילה להתנער מהחרם וטען כי מדובר בהחלטה עצמאית של בן אנד ג'ריס, אולם כאמור - הודעתו נראתה מן השפה ולחוץ. ביום חמישי האחרון אמר מנכ"ל יוניליוור העולמית אלן ג'ופ, כי ״דירקטוריון בן אנד ג'ריס שואף לגבש "הסדר חדש" למכירות בישראל לפני סוף השנה. ההתמקדות שלנו כרגע היא להבין מה יהיה ההסדר החדש עבור בן אנד ג'ריס".

משמעות ההודעה היא כי מפעל בן אנד ג'ריס בישראל סיים את דרכו במתכונת הנוכחית כתוצאה מהפסקת הזיכיון של המפעל הישראלי שהתנגד לחרם של בן אנד ג'ריס על השטחים 'הכבושים' - והחברה תמצא דרך למכור את הגלידה בישראל תוך יישום החרם אותו יזמו בחברת בן אנד ג'ריס, ומבלי למכור את הגלידות ביו"ש.

תאגיד יוניליוור בטורונטו (שאטרסטוק)

דבריו של ג'ופ עוררו סערה עולמית בשל כך שהם עומדים בסתירה הן לחוק החרם הישראלי, והן להסכם שנחתם אל מול רשות ההגבלים האמריקנית: על פי חוק החרם הישראלי שנחקק בשנת 2011 ושתקנותיו נקבעו בשבועות האחרונים, מכירת הגלידה תוך החרמת חלקים ממדינת ישראל נחשבת לעבירה על חוק החרם - והחברה צפויה לעמוד בפני סנקציות של החוק הישראלי.

אולם מעבר לחוק הישראלי, יישום החרם יפגע בהסכם שנחתם בין חברת יונילייוור ובן אנד ג'ריס בשנת 2001. ענקית המזון יוניליוור שביקשה לרכוש את חברת בן אנד ג'ריס, הגישה בקשה לממונה על ההגבלים בארה"ב לרכוש את החברה - והממונה דרש לקבל את הסכמתם של ממוני ההגבלים בכל המדינות בהן קיימת חברת בת מתחרה נוספת כפי שאכן יש בישראל (גלידות שטראוס שבבעלות יוניליוור).

משביקשו את הסכמתו של הממונה הישראלי דאז - דרור שטרום, הם נתקבלו בבעיה ייחודית בשל כך שחברת יוניליוור כבר החזיקה בבעלות על גלידות שטראוס, ורכישת חברת גלידות נוספת עלולה לפגוע בתחרות על ענף הגלידות.

לבסוף נעתר שטרום לבקשתם והתיר את הרכישה בתנאים שאינם פוגעים בתחרות: בין היתר אסר הממונה על יוניליוור להגביל בשום צורה את נתחי השוק של מי מהחברות בבעלותה. כעת, הפסקת מכירת הגלידות ביו"ש מהווה הפרה בוטה של ההסכם שנחתם מול הממונה על ההגבלים, והדבר אף עלול לסבך את חברת יוניליוור מול הממונה על ההגבלים האמריקני.

דבריו של מנכ"ל יוניליוור ולפיו נבדקת האופציה להסדר חדש שאיננו כולל את יהודה ושומרון, הלכה למעשה החברה מצמצמת את נתח השוק של בן אנד ג'ריס - בניגוד להסכם מ-2001.

לא נכנע לחרם. אבי זינגר (צילום: מתן פורטנוי)

אבי זינגר, המנכ״ל והבעלים של בן אנד ג׳ריס ישראל, שסירב להחרים חלקים במדינת ישראל ובעקבות כך הוכרז כי החוזה עמו לא יחודש בסוף שנת 2022, משיב לדבריו של מנכ"ל יוניליוור: ״אמירתו השערורייתית של מנכ"ל יוניליוור שוברת שיאי צביעות וחוסר הבנה של החוק הישראלי הקובע במפורש כי אין אפשרות חוקית להמשיך למכור בישראל מבלי למכור ביהודה ושומרון. כל הסדר חדש שאינו כולל מכירה בכל שטחי ישראל, פירושו עבירה על החוק הישראלי.

בדבריו מנכ"ל יוניליוור מאשר כי יוניליוור תביא לסגירת מפעל ישראלי שסירב להיכנע לחרם על חלקים ממדינת ישראל. בשבועות הקרובים ועדת החוקה של כנסת ישראל עתידה לאשר את תקנות חוק החרם שאושרו בשבוע שעבר ע״י שרי האוצר והמשפטים, מה שיאפשר הפעלת סנקציות מיידיות כנגד החברה בעקבות הדברים שאמר מנכ"ל יוניליוור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר