"בודקים מוצרים נוספים"

כך התגלה סלמונלה בשוקולד שטראוס; שרשרת האירועים

ביום שלישי שעבר התקבלו הממצאים הראשונים לקיום 'סלמונלה' בשוקולד 'שטראוס' - אתמול יצאה החברה ב'ריקול' ובעקבותיה גם 'יוניליוור' ו'ארומה'; משרד הבריאות: "בודקים מוצרים נוספים" (בארץ)

(צילום: Michael Giladi/Flash90)

הריקול הענק והסלמונלה בשוקולד: משרד הבריאות מפרסם הבוקר (שלישי) את שרשרת האירועים, מרגע קבלת העדכון על הממצאים הראשונים - כבר לפני שבוע - ועד להודעה לציבור והריקול המלא בהורדת עשרות מוצרי שוקולד של 'שטראוס' מהמדפים, שיצא לדרך רק אתמול.

תחילה, מבקשים במשרד הבריאות להבהיר כי "חיידק הסלמונלה גורם לרוב תסמינים קלים וחולפים וברוב המקרים לאחר מספר ימים יש החלמה מלאה. נדרשת תשומת לב מיוחדת באוכלוסיות מדוכאות חיסון וקשישים".

בשל כך, במידה ובאוכלוסייה בריאה נעשה שימוש במוצר וקיימת עדות לתופעות משמעותיות של מערכת העיכול - שלשולים דמיים או שלשולים המלווים בחום, יש לפנות לרופא לצורך בדיקה. בחולים מדוכאי חיסון וקשישים יש להיבדק גם במידה ומופיעות תופעות קלות יותר.

שרשרת האירועים, לפי משרד הבריאות:

• בתאריך ה-19.4.22, יום שלישי שעבר, חול המועד פסח, התקבלו ממצאים ראשוניים מהיצרן, חברת שטראוס עלית, אשר עלו במסגרת בדיקות שגרתיות והראו קיום נוכחות סלמונלה באזור הייצור - אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל וטרם שווקו. בעקבות כך, הונחתה החברה לבצע בדיקות רחבות יותר לסביבת הייצור, למוצרים ולחומרי הגלם.

• כעבור יומיים, בתאריך ה-21.4.22 בשעות הערב, יום חמישי ערב שביעי של פסח, התקבל דיווח על ממצאים שאינם סופיים שהצביעו על חשד לנוכחות סלמונלה בחומר הגלם - בבדיקה מהירה ולא בדיקת מעבדה מלאה האורכת כ-5 ימים. על כן, היצרן לא נדרש לבצע החזרה (ריקול).

• ביום ראשון, בתאריך 24.4.22, בשעות הצהריים, פנתה שטראוס למשרד הבריאות עם ממצאי הבדיקות הסופיות, המעלים כי בסביבת הייצור ובחומר הגלם ישנה עדות לנוכחות סלמונלה.

• בעקבות התוצאות הסופיות בחומרי הגלם ובסביבת הייצור, החברה ביצעה החזרה יזומה (ריקול) בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, לכלל מוצרי השוקולד שתאריך ייצורם מראשית חודש פברואר.

המוצרים הכלולים בריקול של 'שטראוס עלית'
המוצרים הכלולים בריקול של 'יוניליוור'

במשרד הבריאות מציינים כי טרם התקבלו תוצאות סופיות לבדיקות שנעשו במוצרי השוקולד המשווקים בחנויות. כלומר, ההחזרות הללו בוצעו כמשנה זהירות עד הגעת התוצאות מחר - יום רביעי, 27.4.22 - גם למוצרי שוקולד.

בעקבות ההחזרות (ריקול) של חברת שטראוס-עלית, ישנן החזרות של חברות מזון נוספות שעושות שימוש בחומרי הגלם של החברה למוצריהם, בהם חברת 'יוניליוור' שהודיעה על ריקול ואיסוף יזום של מספר ממוצרי גלידת שטראוס, ורשת 'ארומה' שהודיעה הבוקר על עצירת חלוקת השוקולדים בכל הסניפים ברחבי הארץ.

(צילום: יח"צ שטראוס)
(צילום: יוניליוור)

רשת 'ארומה' הסבירה כי השוקולדים שלה מיוצרים על ידי חברת 'תופינית' שמקבלת את חומרי הגלם מ'שטראוס'. "עודכנו על הריקול מחברת תופינית המספקת לרשת את השוקולדים, עצרנו במיידית את חלוקת השוקולדים בכל סניפי הרשת, וכן עדכנו את משרד הבריאות", נמסר מ'ארומה'.

משרד הבריאות מציין עוד בהודעתו הבוקר כי "בתיאום עמנו מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים".

"משרדנו הורה לחברה להגיש תחקיר לסיבת הארוע ולבצע פעולות מתקנות למניעת הישנות מקרים בעתיד", נמסר ממשרד הבריאות, "חזרה לשגרת ייצור תתבצע לאחר סיום תחקיר האירוע, ביצוע פעולות למניעת הישנות התקלה, ניקוי וחיטוי הקווים ולאחר ביקורת ובדיקות מעבדה תקינות של משרדנו.

"ההנחיות לצרכנים הינן בהתאם לפרסומי ההחזרות (ריקול) המפורסמים בתקשורת ובאתר משרד הבריאות. משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור באופן צמוד אחר הארוע, ובהתאם לממצאים יינקטו צעדים נוספים. משרד הבריאות ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לשמור על בטיחות המוצרים ובריאות הציבור בישראל".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אמר הבוקר כי "מפעל השוקולד של עלית-שטראוס לא יחזור לפעילות לפני שנגיע למסקנה חד-משמעית שהוא יכול לייצר מוצרים בריאים, נקיים, ללא כל סכנה לציבור. במקביל, האירוע יתוחקר עד תום. מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, כבר פתח בחקירה מקיפה".

הורוביץ הוסיף ואמר כי "זו דוגמא טובה למה צריך רגולציה ומדוע המדינה צריכה לפקח, במיוחד מול תאגידים חזקים. כי אם לא נשמור - יהיה ג'ונגל. לכן גם בתחום המזון, משרד הבריאות עומד על המשמר ואנחנו מוודאים יום יום שכל מה שתושבי ישראל אוכלים ושותים בטוח, ועומד בסטנדרט הבריאותי הכי גבוה שיש.

"במפעל המדובר תיערך בדיקה יסודית ואנחנו נבצע ביקורות קפדנית. לא יהיו פשרות בעניין הזה. אוודא שהפיקוח ההדוק נמשך ונפעל בכל האמצעים הדרושים כדי לשמור על הבריאות, כך שמי שלא יעמוד בסטנדרט הבריאותי שלנו, לא ישווק מוצרים בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר