מציינים וזוכרים

'יום השואה והגבורה': ישראל מתייחדת עם ששת המיליונים

בישראל נפתח הערב, בטקס ממלכתי ב"יד ושם", יום השואה והגבורה, לזכרם של המיליונים שנעקדו על קידוש השם בידי הצורר הנאצי • ראש הממשלה בנט: "אסור לנו לפרק את ישראל מבפנים" (ארץ)

זוכרים את הקדושים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

יום השואה והגבורה נפתח הערב (רביעי) בטקס ממלכתי ב'יד ושם' בירושלים. מדינת ישראל מציינת וזוכרת את ששת המיליונים שנעקדו על קדושת השם בידי הצורר הנאצי.

באירוע ב'יד ושם' משתתפים ראש הממשלה, נפתלי בנט, וכן נשיא המדינה, יצחק הרצוג, לצד שרים אישי ציבור וניצולי שואה. וכן נשיאת הבונדסטאג הגרמני בארבל באס.

על פי הדיווח ב'כאן 11', השנה, לראשונה בהיסטוריה, מי שפותח בתפילת 'א-ל מלא רחמים' הוא ניצול שואה שנולד בטריפולי שבלוב.

מחר בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות ובהמשך היום יפתח 'מצעד החיים' במחנה אושוויץ.

נשיא המדינה ‎יצחק הרצוג פתח את הטקס הממלכתי. "מדינת היהודים קמה כמגדלור שמבטא את ניצחון האור על האופל, ומבטיח שלעולם לא יקרעו הורים מילדיהם וישלחו לדרכם האחרונה, רק משום היותם יהודים", אמר.

"עלינו להוכיח לעצמנו שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם - אלא גם העתיד המשותף שלנו. עלינו לפעול בצורה מלוכדת נגד הטרור והשנאה שמובילים נגדנו ארגונים ומדינות, ולבצר את עוצמת ישראל כקיר ברזל בהגנה מפני אויבינו".

לדברי הנשיא הרצוג, "התגובה היהודית להיסטוריה היא הצו: זכור! לא רק זיכרון מדעי וסטרילי. ולא רק תיעוד ארכיוני. אלא ראשית לכל, בבסיס – זיכרון קיומי ועמוק, שמעניק להיסטוריה משמעות. כזה שמשתקף בכל אורחות חיינו, מצמיח אותנו, בונה אותנו כאומה, הופך אותנו לטובים יותר, לראויים יותר"

עוד אמר הנשיא: "אין לנו תוחלת ואין לנו צידוק כעם וכמדינה אם לא נזכור לנצח את שאירע לבני עמנו, בגטאות, במרתפי הגסטפו, בבורות ההריגה, ברכבות המוות, במחנות ההשמדה, במשרפות, ובכל המקומות בהם אבד צלם אנוש, ולחמלה לא היה כל זכר. ולצד זאת עלינו להוכיח, ובראש ובראשונה לעצמנו, שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם, אלא גם העתיד המשותף שלנו, הוא בסיס איתן להעמקת החיבורים בינינו; לא פחות מעברנו. עלינו להמשיך ולבנות את אומתנו כך שתשגשג, תתעצם, ותוכל לכל אתגר. עלינו לפעול בצורה מלוכדת ונחושה מול הטרור והשנאה שמובילים נגדנו ארגונים ומדינות, ולבצר את עוצמתה של ישראל כקיר ברזל בהגנה מפני אויבינו.

"הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים – היא לא דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות לשמה! שיש לעקור מהשורש. עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות; ולהבהיר שגם היום, בחלוף שמונה עשורים מהתהום הקודרת ביותר בקורות האנושות, האנטישמיות שמאיימת על בני עמנו היא פשע נגד האנושות.

"שורדות ושורדי השואה, אומנם שורותיכם מתמעטות, אך מחויבותנו כלפיכם רק מתעצמת, וחייבת להיראות ולהישמע מקצה העולם ועד קצהו. אתם עמוד האש לפני המחנה, אתם משמשים לנו השראה ותקווה, ונוטעים בנו אמונה בצדקת הדרך, ונכונות להמשיך קדימה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר