הקלטה הוסתרה

אזהרות ו"לקיחת אחריות": הדיון שקדם לאסון במירון נחשף

שבוע לפני האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל, בכירים במשטרה, בהם שבתאי והממ"ז, נכחו בדיון עם השר לביטחון הפנים ועם נציג המקומות הקדושים. הנורות נדלקו - אך לא טופלו (חדשות, בארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
המפכ"ל שבתאי בוועדת החקירה לאסון מירון ומפקד המחוז לביא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 וצילום ללא קרדיט)

אסון מירון תשפ"א טלטל עמוקות את הציבור החרדי, כאשר 45 יהודים קדושים נמחצו למוות בהילולת הרשב"י בל"ג בעומר. מאז אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית שדנה בסיבות לאסון, ועשרות בכירים או עסקנים הקשורים בניהול ההילולא הגיעו למסור עדות.

בקרב הדמויות המרכזיות שייתכן והוועדה תצביע עליהם כאחראים ניתן למצוא את השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, המפכ"ל יעקב שבתאי, מפקד מחוז הצפון במשטרה ניצב שמעון לביא וכן שר הפנים אריה דרעי ועוד.

בהקלטה שפורסמה הערב (רביעי) ב'חדשות 13' נשמעים כמה מהשמות שהוזכרו לעיל בדיון הכנה גורלי שנערך שבוע לפני מועד ההילולא, במהלכו נערכו להמון היהודים שמתכוונים לפקוד את ציון הרשב"י.

לפי הדיווח, חברי ועדת החקירה לא קיבלו אותה מהמשטרה, על אף שהשיחה נעשתה במטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים, אבל קיבלו אותה בדרך אחרת, והם מעודכנים בפרטיה.

ניצב שמעון לביא נשמע אומר בהקלטה כי "בסוף יש פה מתח אדיר בין בטיחות לבין בריאות. אני אומר פה על השולחן: אנחנו מצפים לעשרת אלפים, אבל יהיו הרבה יותר. אנחנו מוכנים להרבה יותר. בסוף מה שיגבר וזאת גם הנחיית המפכ"ל. שיקולי הבטיחות מעל הכול. כל מה שקשור להתנהגות המון, דוחק ולחץ קהל זה אנחנו וזה גם בראש סדר העדיפויות".

במהלך הישיבה נשמעים ניצב לביא וחברו, אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים במשטרה דאז, מתריעים בפני אסון: "הדגש המרכזי פה הוא לעשות פעילות שחלילה לא תהיה בעיה של תשתיות של בטיחות. הדבר השני הוא מוכנות לאירוע רב נפגעים. בכל מקרה, השר ואני אומר בכל מקום שהבטיחות גוברת על העניין הזה. צריך לעשות הכול למנוע צפיפות", אמר אלקלעי.

השר לביטחון הפנים אוחנה שאל: "מתי בפעם האחרונה היה אירוע אם בכלל שאנשים נרמסו, נמחצו?". המפכ"ל שבתאי השיב כי "לא נרמסו, אבל יש פה אנשים שאיבדו הרבה קלוריות מהפחד וההתמודדות של לשמור את הילדים באוויר ואת הנשים".

בשלב זה נציג המקומות הקדושים הודיע כי כל הבעיות המבניות במתחם - סודרו: "היו לנו דו"חות בטיחות שהיינו צריכים לתקן. כל מיני דברים ולא ידעו אם נספיק לתקן אותם עד ההילולא. פרסנו בפני מפקד המחוז את כל הדו"חות ההנדסיים. תיקנו את הכול. באמת. ביי זה בוק. לא לקחנו פה שום סיכון".

"אנחנו לא סומכים על הנס. זה אירוע שצריך נס כדי שיעבור בשלום והאחריות היא של הממ"ז והאחריות המלאה וגם הסמכות חלילה צריכה להיות שלו", אמר נציג המקומות הקדושים. "כמו שהממ"ז אמר: יש פה לחצים רבים ויש כל מיני גורמים שמרגישים לא תקין עם העניין של למה חסידות כזאת כן וחסידות כזאת לא. אני לא חושב שהמשטרה צריכה לקבוע. העסק הזה יוצר מרמור ותסיסה במגזר".

בשלב הזה המפכ"ל נשמע לוקח את העניינים לידיים ומרים את קולו: "השר (אוחנה), אם הם (החסידויות) היו מסתדרים זה משהו אחר. היינו צריכים לקבל החלטות. אנחנו לא יכולים לחכות לדקה ה-90. מי שטוב לו, אהלן וסהלן. מי שלא טוב לו.. מי צריך את כאב הראש הזה? הנה, פתרנו לכם את הבעיות - אנחנו לוקחים אחריות".

"כולם חייבים בהמלצות והנחיות", אמר המפכ"ל ופנה לנציג המקומות הקדושים. "אדוני, אתה רוצה את האחריות? קח טבלה ריקה ותביא את שמות. אתה זורק פצצה ורוצה שאני אפרק אותה. מי שרוצה פה בשולחן ויש לו יותר בינה ושיקול דעת ואנחנו לא מבינים כלום ממה שעשינו. מתנצל על ההתלהמות. אני מעצבן את עצמי ומדבר".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לדיווח ב'חדשות 13': "במסגרת העברת החומרים לוועדה, התברר שאין פרוטוקול כתוב לדיון. המשטרה היא זו שפעלה בכדי למצוא את הקלטת הדיון למרות שהתקיים במשרד לביטחון הפנים ומרגע שהתברר שיש הקלטה המפכ"ל הורה על העברתה לוועדה. דברי המפכ"ל בדיון מחזקים את טענות המשטרה לאורך כל הדרך, ויש להאזין לכל הדיון בכדי להבין את עמדת המשטרה ולא לגזור ממנו חלקים ולתת להם פרשנות שגויה. כידוע האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר