שימו לב

פקחים עירוניים יתנו קנסות לרוכבי דו גלגלי

ועדת הכלכלה אישרה את הצו שירחיב את סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים כלפי רוכבי הדו גלגלי, וזאת כהמשך להעלאת הקנסות עליהן הוחלט כבר בשבוע שעבר (חדשות)

קורקינט חשמלי (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (שני) את הצו להרחבת סמכויות הפקחים העירוניים, שמטרתו להרחיב את סמכויות האכיפה כלפי משתמשי כלי רכב דו-גלגליים, בדגש על כלים חשמליים, להגברת הבטיחות בדרכים.

בעקבות הרחבת הצו, יוסמכו הפקחים העירוניים לאכוף את העבירות הבאות: אי חבישת קסדה; איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה); איסור הרכבה; איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.

כמו-כן, לפקחים תינתן סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר ורוכבי קורקינט חשמלי לתמרור המסמן רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ, בעת רכיבה בשביל אופניים. בנוסף, סמכויות הפקחים הורחבו כך שיוכלו לבצע אכיפה כנגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה, ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.

אישור הצו הבוקר מהווה צעד משלים להעלאת קנסות התעבורה, שאישרה הוועדה בשבוע שעבר.

ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר הוועדה, פתח את הדיון ואמר כי הצו נועד להציל חיים ויכפיל ואף ישלש את יכולות האכיפה של הפקחים העירוניים כלפי הכלים הדו גלגליים החשמליים, לאחר שבשבוע שעבר אושרה העלאת הקנסות. הוא הוסיף כי מספר הנפגעים, שמגיעים למחלקות הטראומה בבתי החולים, רק הולך ועולה ואי אפשר להישאר אדישים לכך.

ח"כ אורי מקלב אמר כי המטרה חשובה, ואף סיפר כי רק לאחרונה איבד ידיד קרוב שנהרג בתאונת קורקינט. עם זאת, הוא הוסיף כי העברת סמכויות נוספות לפקחים זה צעד שיש לו השלכות רבות, וצריך ללוות אותו בהכשרה מתאימה. עו"ד אמיגה השיב כי יש מענה בחוק להכשרת הפקחים ויש נוהל ארצי שאישר היועץ המשפטי לממשלה, שקובע קריטריונים ארציים לאכיפה. לדבריו, הנושא נבדק ולא נמצא מקום לשנות.

נציגת המשטרה, רב פקד סימונה זילבר, הזכירה כי הפקחים מוסמכים לבצע אכיפה נגד רוכבי כלים חשמליים כבר משנת 2016, בין היתר של עבירת שימוש בסלולרי ורכיבה עם אוזניות, וכעת מרחיבים גם את העבירות וגם את אזורי האכיפה ממדרכות לשבילים ומעברי חציה. היא הוסיפה, כי האכיפה בכביש היא מסוכנת הרבה יותר גם לאוכף וגם לנאכף, ולכן נכון שתישאר בידי השוטרים בלבד.

נציגת המועצה לשלום הילד, נועם וילדר, טענה כי המועצה קיבלה במהלך השנים פניות מקטינים שדיווחו על היתקלויות עם פקחים עירוניים שהובילו לבהלה מיותרת וטראומה לקטינים, כי לא היו נהלים ולא הייתה הכשרה מתאימה. היו"ר גינזבורג אמר בתגובה כי אסור לקטינים מתחת לגיל 16 לרכב על כלים חשמליים, וברור שפקחים עירוניים רגישים יותר כלפי קטינים ולא רוצים לרדוף אחריהם. לדבריו, יש הדבל בין עבירה שנעשית בתום לב לבין עבירות שנעשות בצורה בוטה ומתריסה.

בתום הדיון אושר הצו בקולותיהם של ח"כ גינזבורג וח"כ טופורובסקי. לאחר ההצבעה אמר ח"כ גינזבורג: "השלמנו מהלך שמטרתו הצלת חיים. השימוש באופנים וקורקינטים חשמליים הוא מבורך, מקל על העומס, מפחית זיהום ועוד, אך עם זאת נסיעה פרועה, בניגוד לכללי הדרך, מציבה רוכבים בפני סכנה לפגיעה קשה. ההוכחה לכך היא אנשים שממלאים את מחלקות הטראומה והמספרים רק מטפסים. השלמנו מהלך שיבלום את העלייה הזו, הצווים שאושרו היום ובשבוע שעבר באים לשים סוף לסכנות של משתמשי הדרך. לאחר שבשבוע שעבר הוחמרה הענישה – היום הגברנו את האכיפה והמסר לרוכבים ברור: סעו בזהירות, ציות לכללי הדרך מונע מוות ומי שיעבור על החוק ייענש בחומרה".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "הרחבת הצו שאישרנו היום היא צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. לכלים הקלים הרבה יתרונות: הם אלטרנטיבה יעילה וזולה לרכב הפרטי, מסייעים בהפחתת הגודש בכבישים, מאפשרים קישוריות גבוהה יותר בין אמצעי התחבורה השונים והם נוחים וזמינים.

"יחד עם זאת, כדי שנוכל לשמור על חיי כל משתמשות ומשתמשי הדרך ושהשימוש בכלים האלה יהיה בטוח - יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום. אני קוראת לציבור לנסוע בזהירות ותוך הקפדה על כללי הבטיחות, כדי שכולנו נוכל להגיע ליעד שלנו בשלום. נסיעה טובה ובטוחה".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות בהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו. המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר