מות העיתונאית

הקליע - נבדק; צה"ל: "לא ניתן לקבוע מי ירה"

לאחר לחץ אמריקני כבד, הקליע שהרג את העיתונאית בג'נין, הועבר לידי ישראל ונבדק בנוכחות אמריקאית. תוצאות הבדיקה מעלות, כי לא ניתן לקבוע בוודאות האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
שירין אבו עאקלה (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

האמריקנים הפעילו לחץ כבד על הפלסטינים, שנכנעו והעבירו לידיהם את הקליע שהרג את העיתונאית שירין אבו עאקלה, במהלך חילופי אש בין צה"ל למחבלים בג'נין. הקליע, שהועבר לארה"ב, הועבר לבדיקה בליסטית בישראל, שנערכה תחת פיקוח אמריקני ועל פי התוצאות, לא ניתן לקבוע על ידי מי נורתה העיתונאית שירין אבו-עאקלה

כזכור, לפני כחודשיים, יצאו כוחות צה"ל למבצע מעצרים בג'נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה.

בשל הלחץ הבינלאומי על הריגתה של העיתונאית, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע.

מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. יצוין, כי התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה.

מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קיבל בשבת האחרונה מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שעל פי הפלסטינים פגע בעיתונאית שירין אבו-עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלסטינית ועד להחזרתו אתמול לאחר הבדיקה, בידי גנרל מייקל פנזל.

בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC.

על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק.

בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשות צה"ל ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית "באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי", נמסר מדו"צ.

עוד מסרו בדו"צ: "צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים, גם במהלך חילופי אש או זירת קרב, ומקפיד הקפדה יתרה על ערך חיי אדם וחופש העיתונות".

גם גנרל מייקל פנזל, מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קבע כי לא ניתן להגיע למסקנה ברורה באשר למקור הירי ממנו נהרגה העיתונאית, כך הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית.

הוא קבע כי הירי לכיוונה של העיתונאית - לא היה מכוון, אך מציין כי סביר להניח שהקליע שפגע בה - נורה מכיוון הכוחות הישראליים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר