מעצר שווא

צעיר נעצר בדרך להפגנה ויפוצה באלפי שקלים

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים פסק כי המשטרה תפצה באלפי שקלים צעיר יהודי שנעצר בדרכו להפגנה מאושרת וחוקית כנגד המצעד רק בשל חזותו הדתית (בארץ)

מפגינים נגד המצעד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים פסק, כי על המשטרה צעיר יהודי אשר נעצר בדרכו להפגנה כנגד המצעד לפני כשנתיים בשל חזותו הדתית בסכום של 8,000 ש"ח, וזאת למרות שההפגנה אושרה ע"י המשטרה.

בחודש יוני 2021 התקיים המצעד בירושלים. הצעיר עשה את דרכו להפגנה כנגד המצעד אשר אושרה ע"י המשטרה. בעודו צועד ניגש אליו שוטר סמוי ודרש ממנו להזדהות. הצעיר הזדהה בפניו, לאחר מכן תשאל אותו השוטר על מעשיו, לאחר התשאול החליט השוטר לעכב אותו לתחנת המשטרה. בתחנת המשטרה נערך עליו חיפוש והוא עוכב למשך שעות ללא סיבה עד סיום המצעד אז שוחרר. הצעיר הגיש תביעה כנגד המשטרה באמצעות עו"ד אלעדי ויזל מארגון חוננו על עיכוב וחקירה ללא עילה.

בפסק הדין כתב בין היתר השופט טדי ארז כי: "התנהלות הנתבעת במקרה זה לא עמדה בסטנדרט הנדרש. הנתבעת לא הציגה יסוד סביר לחשד שהתובע עומד לבצע עבירה שתסתכן שלום אדם או שלום ציבור. משכך, העיכוב ומשכו נעשו שלא כדין באופן שיש לחייב אותה בפיצוי התובע", כתב השופט ארז.

עוד כתב השופט בפסק הדין: "הנתבעת לא העלתה גרסה סדורה באשר לגורמים שהביאו להחלטה לעכבו בחשד לביצוע עבירה, כל אלה מלמדים כי לא היה צידוק של ממש לעיכוב, ודאי לא ברמה של הסתברות גבוהה". השופט ארז קבע כי יש לפצות את הצעיר ברף הגבוה של הפיצווים ופסק כי המשטרה תפצה אותו ב 7,500 ש"ח ותשלם לו הוצאות משפט בגובה 500 ש"ח.

עו"ד אלעדי ויזל מסר לאחר פסק הדין: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט לפצות את התובע בגין הפגיעה אשר נגרמה לו עת "נקטף" לתחנת המשטרה על לא עוול בכפיו, רק כי רצה למחות כחוק כנגד המצעד. מדובר בעיכוב שווא אשר בוצע תוך הפרת החוק, פגיעה בחופש הביטוי ורמיסת זכיותיו של התובע. החלטה זו מצטרפת לעוד שורה של פסקי דין שקיבלנו ובהם נקבע כי הפרקטיקה בה נוקטת המשטרה כנגד ציבור המוחים לקויה ואינה חוקית. בית המשפט ציין כי ניכר שיש למשטרה מדיניות לפיה יש להמשיך להחזיק את המפגינים בתחנה עד לתום המצעד, וזאת למרות שהסתיימו כל פעולות החקירה בעניינם. מדובר על כליאה אשר כל מטרתה הינה שלילת זכות המחאה אשר מהווה פגיעה קשה נעדרת הצדקה ולא חוקית בחופש הביטוי, זכות אשר הינה זכות יסוד אלמנטרית וחשובה לאין ערוך במדינת חוק. אנו קוראים למשטרת ישראל להפנים את פסקי הדין החוזרים ונשנים, להיצמד להוראות החוק, ולהפסיק לאלתר את הפגיעה השיטתית בחופש המחאה של מתנגדי המצעד", אמר עו"ד ויזל.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מאפשרת לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, לרבות למפגינים נגד המצעד במתחם מוגדר שמוקצה לכך.

"מדובר במקרה שהתרחש לפני כשנה וחצי, במהלך היערכות מוגברת של המשטרה לשמירת הביטחון והסדר במצעד בירושלים. העיכוב בוצע נוכח חשד שעלה בהתנהלותו ובסיום בדיקתו שוחרר. בימ"ש החליט במקרה זה על תשלום פיצוי ואנו מכבדים את הכרעת הדין. נמשיך בנקיטת כל אמצעי האבטחה הנדרשים בכדי למנוע כל ניסיון לפגוע במהלכו התקין של המצעד ובמשתתפיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר