סערה במגזר

הרב אליהו כתב על רעידת האדמה - רבנים תקפו אותו

רבה של העיר צפת השווה בין שירת הים על טביעת המצרים בים לבין רעידת האדמה שגבתה את חייהם של רבבות בטורקיה וסוריה | רבנים אחרים מהמגזר הדתי כתבו נגדו (אקטואלי)

נחמן שטרנהרץ | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת כתב מאמר בעלון 'עולם קטן' בו התייחס לרעידת האדמה הקטלנית שפקדה את טורקיה וסוריה, וגרמה לאלפי הרוגים.

"אין שום ספק כי מי שהיה רואה את המצרים טובעים בים ולא היה זוכר את כל הארוע מתחילתו ועד סופו היה מתמלא עליהם רחמים גדולים ומנסה להציל אותם מהטביעה. אבל בני ישראל אמרו שירה כי הם הכירו את המצרים והבינו כי הטובעים הללו רצו להרוג את חלקם ולהמשיך לשעבד לעבדים את השאר".

הוא הסביר כי "הם אמרו שירה כי הם הבינו שיש פה צדק אלוקי שנועד לשלם למצרים שהטביעו את הילדים של עם ישראל ביאור, שכל הרשעים בעולם יראו וייראו. הם הבינו שיש כאן תיקון עולם מהעריצות של המצרים שחשבו כי העבריים צריכים להיות עבדים שלהם לעולם, שימשיכו לעבוד להם בפרך עוד מאות שנים. כיון שזה הסיפור השלם, אמרו ישראל באותה שעה שירה גדולה. שירה שהביאה עליהם את רוח הקודש וזיכתה אותם לנבואה מרוממת".

אותו דבר, לדברי הרב אליהו, "אלוקים עושה דין בכל העמים סביבנו שרצו כמה וכמה פעמים לפלוש לארצינו ולזרוק אותנו לים. מדובר בסוריה שהתעללה מאות שנים בתושביה היהודים בעלילות דם של דמשק ואחרות. שפלשה לישראל שלוש פעמים בכדי להשמיד להרוג ולאבד. שירתה במשך שנים על החקלאים שגרו למרגלות רמת הגולן. שהתעללה בשבויים, שתלתה את אלי כהן הי"ד"

"איננו יודעים מהם חשבונות שמים עם טורקיה שהשמיצה אותנו בכל זירה אפשרית. אבל אם אלוקים מגלה לנו ואומר לנו שהוא הולך לעשות בהם שפטים בכל אויבינו, אנחנו רק צריכים להסתכל ולהבין מה קורר סביבנו. נדע שכל מה שמתרחש הוא כדי לנקות את העולם ולעשות אותו יותר טוב".

"נכון שכתוב כי המלאכים לא אמרו שירה כשמעשה ידיו של ה' טבעו בים. והגמרא בברכות גם אומרת כי רעידת אדמה היא ביטוי לדמעות של הקב"ה על עם ישראל שעדיין נמצא בגלות. אבל אנחנו לא מלאכים, ועד היום אומרים את שירת הים בכל תפילה ותפילה בבתי הכנסת. זה לא שאנחנו אטומים לצער הבריות. ממש לא. אבל אם חלילה לא נאמר תודה לה' ששומר עלינו - זו כפיות טובה. אם נחשוב שזה מקרה - זו אטימות לב. אם נחשוב שאנחנו יותר רחמנים ממנו – זו רשעות וטיפשות".

רבנים אחרים במגזר הדתי, כתבו נגד המאמר של הרב אליהו.

הרב אברהם סתיו כתב: "זה פשוט לא מניח לי מאז הבוקר. המחשבה על כך שעולם שלם דומע מול המראות והסיפורים הנוראים בטורקיה. ואנחנו, העם שהביא לעולם את הבשורה על כך שכל אדם נברא בצלם, אמורים אליבא דהרב אליהו לשמוח על הזוועות הללו ולהודות עליהן ב'נשמת כל חי'".

הוא הוסיף, "מאז שכתבתי נגד דברי הרב אליהו שואלים אותי על פסוקים ומקורות ו'באבוד רשעים רינה' וכאלה. זו אכן סוגיה מורכבת, ואני נוהג ללמד אותה עם דפי מקורות גדושים וארוכים. אבל אני עושה את זה כשצה"ל מחסל איזה רוצח וצריך לדון אם לצאת בריקודים. לא כשאלפי ילדים שלא עשו לנו כלום נמחצים עם הוריהם".

הרב יהודה גלעד כתב ב'סרוגים': "אני קורא שורות אלה שוב ושוב ואיני מאמין! אלפי בני אדם שנבראו בצלם אלוקים נתונים תחת הריסות בתיהם, זקנים עוללים ויונקים נופחים את נשמתם בייסורים נוראיים ו"אנחנו צריכים להבין שזה לטובתנו"? האם דברים כגון אלו עולים בקנה אחד עם רוח תורתנו, תורת חיים ואהבת חסד בה למדנו ש"חביב אדם שנברא בצלם"?".

"האם הטלת עונשים מזוויעים על אנשים נשים וטף פשוטי עם שדבר אין להם עם השלטון בארצם, זו דרכו של הקדוש ברוך הוא להעניש את מי שבעיני הרב אליהו הם אויבי ישראל?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר