הלינץ' תועד

היהודים הותקפו בפראות והמשטרה סגרה את התיק

יהודים שביקשו לפקוד את קבר מיכה הנביא בכפר כאבול, הותקפו באופן קשה בידי עשרות פורעים ערבים, שפצעו אותם וגרמו נזק כבד לרכביהם. למרות שהאירוע תועד במצלמות, החליטה המשטרה לסגור את התיק (בארץ)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: יצחק גרובייס)

תחנת המשטרה בטמרה סגרה את תיק החקירה בגין הלינץ' שבוצע בכפר כאבול בליל תשעה באב האחרון. במהלך האירוע תקפו עשרות ערבים באמצעות מוטות, אלות, אבנים וחפצים שונים קבוצת מתפללים יהודים אשר הגיעו להתפלל על קברו של הנביא מיכה שנמצא במקום.

עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו הגיש ערר כנגד ההחלטה למחלקת העררים בפרקליטות המדינה, בו דרש לפתוח את התיק מחדש, ולהעמיד את הפורעים לדין.

בערר מתאר עו"ד שטיינר את פרטי הלינץ' האכזרי אותו חוו המתפללים היהודים: "בליל צום ט' באב, הגיעו כעשרה כלי רכב מלאים במתפללים לקבר מיכה הנביא שבכפר כאבול, במסגרת מסע השתטחות על קברי צדיקים שעורכים המתפללים בכל שנה.

"הרכבים הוחנו בצדי הדרך והמתפללים עלו לתפילה קצרה בציון. לפתע, הגיע למקום רכב מאזדה ובו מספר בני מיעוטים אשר קראו לעבר המתפללים לעזוב באופן מידי את המקום, הם אף קראו קריאות הנוגעות לכך שאין מקומם של יהודים בשטח הכפר. המתפללים לא רצו להתעמת עמם, ולכן לא התקרבו אליהם ולא השיבו דבר, אלא הזדרזו בתפילתם, מתוך כוונה לעזוב את המקום מייד בסיומה".

"בני המיעוטים עזבו את המקום, אך חזרו כעבור מספר דקות יחד עם בני מיעוטים נוספים. הקבוצה יצאו מהרכבים כשבידיהם אלות וחפצים קהים נוספים, וניכר היה כי בכוונתם להכות ולחבול ביהודים שהיו במקום. היהודים שנותרו לשמור על הרכבים חששו לחייהם, נכנסו לאחד הרכבים ונמלטו מהמקום לכיכר שבכניסה לכפר", תאר שטיינר.

הנזק לאחד הרכבים (צילום:אהרן שולמן)

הוא המשיך לתאר: "המתפללים האחרים מיהרו לכלי הרכב, וביקשו לצאת את הכפר. בשלב זה, החלו בני המיעוטים שועטים לעבר כלי הרכב. התוקפים האלימים החלו להטיח את מוטות הברזל והחפצים שבידיהם בכלי הרכב. הם היכו והשליכו ללא הפסקה – מוטות ברזל, כסאות פלסטיק, בקבוקים, אבנים ומכל הבא ליד. שמשות וחלונות הרכבים נסדקו ונופצו, בעוד ההמון המשולהב מנסה להגיע אל יושבי כלי הרכב ולפגוע בגופם. נהגי הרכבים המבוהלים ניסו לנוס מפני התופת, תוך שהם מנסים להסתובב במרחב הצר.

"מתוך האימה והבלבול הנורא הם התנגשו אחד בשני, עלו על מדרכות ודחפו אחד את רכבו של האחר. כל זאת, כאשר התוקפים ממשיכים להכות בכלי הרכב ללא רחם. בינתיים, תושבים נוספים של הכפר הגיעו למקום רגלית והצטרפו אף הם לתקיפה האלימה. בשלב זה, התקשרו המתפללים המפוחדים למשטרה שוב ושוב, אך דקות ארוכות חלפו עד שהניידות הגיעו למקום. לבסוף, הצליחו המתפללים לצאת מן המעבר הצר לכיוון היציאה מהכפר, אך התוקפים שבו לרכביהם ודלקו אחריהם".

לדבריו, "השניים שהמתינו לאחים בכיכר שבכניסה לכפר, הבחינו בבני מיעוטים היוצאים מהכפר ומתקרבים לעברם. הנהג ניסה להימלט בזריזות מהמקום, אך מנוע רכבו כשל וכבה. אז, מספר בני מיעוטים שיצאו מכלי הרכב כשהם אוחזים באלות וחפצים נוספים והחלו להכות את כלי הרכב מבחוץ. הנהג ניסה להישאר רגוע ולהניע את רכבו, בעוד הפורעים האלימים מנסים בכל דרך לפרוץ את דלתות הרכב ולשבור את החלונות. הוא הבחין בפניהם ושמע את צעקותיהם הברורות - הם ביקשו לפגוע בו ובחברו עד מוות, תוך שהם קוראים קריאות בנוגע ליהדותם של יושבי הרכב".

"לאחר מספר דקות הצליחו הפורעים לשבור את החלונות, ולדקור באמצעות מוט ברזל את רגלו של הנוכח השני ברכב, תוך שהמוט חודר לרגלו ושובר את העצם. כמו כן, הם הצליחו להכות גם את הנהג, שהצליח להניע את הרכב ומיד החל להימלט מהמקום. גם בזמן שניסה הנהג להתרחק מהפורעים, השליכו הפורעים מוט ברזל שחדר דרך השמשה, וחלף מילימטרים בודדים מראשו של הנהג ופגע בהגה ובסמוך למסגרת שמשת הנהג", תאר עו"ד שטיינר את דקות האימה.

בערר הדגיש עו"ד שטיינר כי האירוע תועד במצלמות הרכב של חלק מהיהודים וכי למרות זאת החליטה המשטרה לסגור את התיק: "האירוע תועד באמצעות המצלמות המותקנות בחלק מכלי הרכב שהותקפו, כפי שנמסר גם למשטרת ישראל על-ידי מרשיי. סמוך לאחר האירוע מסרו מרשיי תלונותיהם ועדויותיהם המפורטות. הם פירטו על התקיפה ההמונית, על הסכנה שחשו לחייהם, על הפגיעה ברכושם וכן על אמירות מצד הקהל המעידות על המניע הגזעני שבבסיס המעשים. כך, היה בעדויות ובראיות שנאספו כבר בשלב הראשוני, די כדי להוכיח, במישור המנהלי, כי אכן דובר באירוע איבה.

"משכך, הונפקו לכל מרשיי אישורים על היות הנזק לרכושם כזה שנגרם במהלך אירוע איבה. אישורים אלו שימשו את מרשיי מול מס רכוש, שקיבל את תביעותיהם ופיצה אותם על הנזק לרכושם. החקירה הפלילית נמשכה מספר חודשים ארוכים, כשכל העת הח"מ עומד בקשר עם תחנת המשטרה, ומדגיש בפניהם כי נפגעי העבירה ישתפו פעולה ככל שנדרש על-מנת להוביל לאכיפה מהירה ומרתיעה נגד המון הפורעים. לבסוף, לאחר בירור מול קצין החקירות, נמצא כי התיק נסגר".

בסיום הערר פונה שטיינר לפרקליטות בבקשה, כי תפתח מחדש את תיק החקירה ותמצה את הדין עם הפורעים.

עו"ד שטיינר מסר: "נדהמנו לגלות כי גם באירוע בסדר גודל כזה, שתועד לכל אורכו, התיק נסגר בלא כלום. לא עולה על הדעת להתעלם כך מלינץ' של עשרות פורעים נגד מספר רב של מתפללים ממניע גזעני. על הפרקליטות לבחון לעומק מדוע החליטה תחנת המשטרה לסגור את התיק, ולאחר מכן להורות על פתיחתו מחדש והעמדת הפורעים לדין".

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בקטטה המונית שהתפתחה במקום ובעקבותיה נפצעו מספר מעורבים משני הצדדים.

"בעקבות דיווח שהתקבל בדבר האירוע, נפתחה חקירה במשטרה, במסגרתה בוצעו מגוון פעולות לרבות חקירת מעורבים, הכל במטרה להגיע לחקר האמת. לאחר מיצוי החקירה ובהתאם לתשתית הראייתית בתיק, הוחלט על סיומה.

"נציין כי במקרה המתואר, הגעת המתפללים למקום, נעשתה ללא תיאום מראש, זאת בניגוד לנוהג המתקיים במקום מזה שנים רבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר