כל הפרטים

מתנגדי הרפורמה זוממים את "יום השיבוש"; המשטרה נערכת

המפגינים נגד הרפורמה המשפטית מתכננים לקיים היום את "יום השיבוש" ברחבי הארץ, והמשטרה נערכת בכוחות גדולים לקראת שיבושי תנועה נרחבים. במקביל, בשעה 9:00 תצביע ועדת החוקה על סעיף נוסף ברפורמה (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' באדר תשפ"ג | 28.02.23
הפגנה (צילום: Gili Yaari /Flash90)

המפגינים נגד הרפורמה המשפטית מתכננים לקיים היום (רביעי) את "יום השיבוש" ברחבי הארץ, והמשטרה נערכת בכוחות גדולים לקראת שיבושי תנועה נרחבים. במקביל, בשעה 9:00 תצביע ועדת החוקה לקריאה ראשונה על הצעת חוק יסוד: השפיטה - ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה ופסקת התגברות.

מהמשטרה נמסר כי החל מהשעה 07:45 ייחסמו לתנועה העליות והירידות במחלף השלום לשני הכיוונים. עקב החסימות הצפויות יתכנו עומסי תנועה גדולים ברחבי מחוז תל אביב.

מוקדם יותר הודיעה המשטרה כי היא "רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת לכלל האזרחים להביע את מחאתם תוך הקפדה על מסגרת החוק והסדר הציבורי. משטרת ישראל תפעל באפס סובלנות להפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון ולא תאפשר חסימת צירי תנועה שאינה מאושרת על ידי המשטרה".

עוד נמסר מהמשטרה כי "הציבור כולו מתבקש לשמור על הוראות החוק ולהמנע מהשתתפות בהפרות סדר מכל סוג". במשטרה הוסיפו ואמרו כי "בימים אלה יש להקפיד להודיע למוקד 100 של משטרת ישראל על כל אדם וחפץ חשוד או כל אירוע חריג אחר".

לפי התכנון של המפגינים, בשעה 08:00 צפויות מחאות של הורים ותלמידים מחוץ לעשרות מוסדות ברחבי הארץ. בשעה 8:30 - הפגנת מחאת של מילואימניקים ברחבת מוזיאון א"י.
ב-9:30 יצטרפו לאותו מקום גם הסטודנטים והמרצים - ל"מחאת האקדמיה". בשעה 10:00 - הצעדה המרכזית של ארגוני המחאה מכיכר דיזנגוף לקפלן, כולל מחאת התלמידים והנוער. בנוסף, באותה שעה - שיירות כלים חקלאיים ברחבי המדינה.

בשעה 11:00 - הפגנות ההייטקיסטים במס' מוקדים ברחבי הארץ בין היתר בקפלן ובשדרות אבא אבן 10 בהרצליה פיתוח. וכן מחאת הסופרות והסופרים - קוראים ספרות התנגדות במרחב הציבורי: ירושלים, חיפה, ת"א, באר שבע.

בשעה 14:00 - עצרת חירום של כלל מקצועות הבריאות בישראל - 'בלי דמוקרטיה אין בריאות' מול בית המשפט ויצמן 1 תל אביב.

בשעה 16:00 - הפגנה בגן הוורדים בירושלים; בשעה 17:00 - יום זעם בצומת כרכור; בשעה 18:00 ועד חצות – הפגנה מול מעון רה"מ ברחוב עזה 35 ירושלים.

בנוסף לכל הנ"ל, לאורך כל היום יתקיימו הפגנות, שיירות וצעדות מחאה בערים ובצמתים שיחסמו לתנועה וכן ביקורי בית אצל שרים וחברי כנסת.

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי הוועדה תצביע מחר בשעה 9:00 בבוקר לקריאה ראשונה על הצעת חוק יסוד: השפיטה - ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה ופסקת התגברות.

במהלך הדיונים לקריאה הראשונה שונה הנוסח כך שהרוב הנדרש לפסילת חוק יעמוד על 80% מההרכב המלא של שופטי בימ"ש העליון וכן הוטמעו הוראות הנוגעות לביקורת שיפוטית הנוגעת להליך החקיקה במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת.

ההסדר המוצע, עוסק בביקורת שיפוטית על חקיקה, וכולל את הרכיבים הבאים: הצבת דרישה שביטול חוקים, הגבלת תוקפם או שינויים ייעשו רק בבית המשפט העליון, בהרכב של כל שופטיו (למעט שופט שנמנע ממנו) ובתמיכה של 80% מההרכב, אשר קבעו כי "החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד, שהרוב הדרוש לשינויה או התנאים לפגיעה בה קבועים בחוק יסוד" או כי החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת; קביעת מנגנון להעברת שאלות חוקתיות לבית המשפט העליון; וקביעת מנגנון התגברות שיאפשר לרוב של 61 ח"כים "לחסן" מראש חקיקה מפני ביקורת שיפוטית עליה, גם כשהחוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד, וגם "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, וזאת למשך פרק זמן של עד שנה מסיום כהונת הכנסת שחוקקה את ההסדר המתגבר, ואם התקבלה החלטה בכנסת העוקבת- תוקפו יהיה קבוע, תוך קביעת החרגה ביחס לסעיפים מסוימים בחוק -יסוד: הכנסת אשר נדרש כיום רוב של 80 ח"כים לשינויים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר