בצל טענות הגנרלים

'איומי הטייסים': תנו לעם לנצח // טופז דויטש רם, דעה

עם מחאת הטייסים ושאר בעלי תפקידים חשובים אחרים בצבא, טופז דויטש רם טוען בטורו: הגיע הזמן להקשיב לעם ולא לצבא (טור דעה)

טופז דויטש רם | כיכר השבת |
(צילום: פרטי)

איומי הטייסים בימים האחרונים מחייבות את ההנהגה הישראלית למתוח קו אדום ברור. אנשי היחידות המובחרות וביניהם טייסי חיל האוויר, קיבלו את הכשרתם היוקרתית ממדינת ישראל שראתה בהם כמי שיכולים להוביל מהלכים גדולים ורגישים. היא סמכה עליהם, ידעה שאלו האנשים המתאימים להיות בחוד החנית, אבל בימים האחרונים אותם חיילים מיחידות מובחרות משתמשים בכוחם כדי לייצר הרתעה ולגרום למקבלי ההחלטות לחדול מהרפורמה - כאילו הם מקבלי ההחלטות.

האווירה הזו לא באה מחלל ריק: צה"ל הוא הארגון היחיד במדינה שאינו כפוף למשרד האוצר. מעולם לא פוטר רמטכ"ל בישראל, הליך בחירת אנשי הקבע הוא אנטי משילותי, לצה"ל יש שליטה עצומה בתקשורת ביצירת יוזמות תקשורתיות וכוח האדם שלו בחטיבת דובר צה"ל הוא אחד הגדולים בעולם.

בכל נתון מדיד - מה שקורה עם צה"ל לא קורה בשום מדינה דמוקרטית מערבית, ולא קורה בשום דיקטטורה מתועשת כסינגפור או איחוד האמירויות. דו"חות ממלכתיים כמו ועדת וינוגרד, הליך הפצצת הכור בסוריה וההתנהלות הצה"לית בכל מלחמות ישראל הגדולות ממלחמת יום כיפור עד מלחמת לבנון השנייה הם הוכחה לתרבות שקר חריפה, לצד שחיתות עצומה במכרזים וציוד וקושי בעידודם של חלק מהמפקדים המצטיינים, להישאר בשירות קבע משמעותי.

רוב בוהק של הגנרלים נכשל קטסטרופלית במגזר העסקי, החברתי והפוליטי. רק מיעוטם יודעים להסתדר בתוך מערכות דמוקרטיות ולקבל החלטות.

לא למותר להזכיר כי העובדה שרבים מבני ובנות הפריפריה מוצאים את עצמם מוסללים לתפקידים נחותים יחסית לתפקידים המבוקשים בשירות הצבאי, מייצרת כאן חטא כפול. פעם אחת בדחיקת בניה של ישראל השנייה מתפקידי מפתח ופעם נוספת עם היוזמות הללו שמאיימות לכפות על הדרג המדיני שינויים בהחלטות הנדרשות.

צבא מוסרי ודמוקרטי אמור להיות כפוף אך ורק לדרג המדיני-ביטחוני ולא לרחשי התקשורת וגורמים עוינים מתוך העם שמנסים לפרק את הדמוקרטיה בעצמם. מה שנעשה כאן הוא לא פחות מהפיכה צבאית ע"י אותם חיילים שקיבלו את מלוא ההכשרה ותשומת הלב ממדינת ישראל.

מי מהחלקים בישראל שטוען שאנו בדרך לדיקטטורה, צריך להישיר מבט אל אותם דרגים ביטחוניים ולהבין שישראל היא דמוקרטיה במיטבה, ואולי זה שיעור שמלמד אותנו מדוע ישראל לא תהיה דיקטטורה לעולם: במשטרים דיקטטורים (לא רחוק מאיתנו) לא הייתה מתאפשרת לעולם מציאות שבה טייסים וחיילים ביחידות מובחרות מתריעים מפני שיבושים בפעילות הצבא.

על צה"ל להתעשת ולהבהיר לחייליו כולם כי בדומה להתנתקות הדרג המדיני מחליט והדרג הצבאי מצדיע ומבצע בדום מתוח. מה שהיה נכון בהתנתקות יפה גם בשעה של תיקונים נדרשים במערכת המשפט. תנו לצה"ל לנצח בשדה הקרב, תנו לעם לנצח בבית המחוקקים.

טופז דויטש רם הוא איש תנועת הליכוד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר