"מעדיפות לעזוב"

מצוקת הגננות החרדיות; התרחיש הקשה שכבר מעבר לפתח

שכר מינימום, תנאים קשים ובינתיים הפעוטות סובלים: עוד ועוד מטפלות בוחרות לנטוש את עבודתם ולעבור לעבודה קלה יותר • יש פתרון? (ארץ)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
מעון ילדים (צילום: שאטרסטוק)

השעה הייתה שמונה עשרים וחמש. זירזתי את הבת שלי לעלות לרכב. עלינו להגיע למעון בשעה סבירה לפני שיחשבו עלינו שאנחנו מאחרים כרוניים.

מחוסר נשימה רצתי עם הילדה על הידיים לשערי המעון, אלא שאז גילית שהוא סגור.

ככה, באמצע יום בהיר, ללא שום חג או מועד מסוים - המעון סגר את שעריו. על הדלת תלוי שלט קטן בכתב יד: "סליחה, אבל אין לנו מטפלות, הן עזבו".

נשמע הזוי? במציאות של היום הסיפור הזה לא רחוק מלהיות אמיתי. מעונות היום נמצאים במצוקה קשה של עזיבת מטפלות ללא קבלת מטפלות חדשות. כיתות נסגרות מחוסר גננות. ההנהלה וההורים מתוסכלים מבלי שניתן לעשות דבר.

במלוא הערכה והכבוד לנערות שבאות על תקן 'מילוי מקום' לא ניתן להמשיך במציאות הזאת של בנות סמינר ששומרות על הפעוטות ללא הסמכה ומינימום של הבנה בטיפול ילדים.

"אנחנו נמצאים במצוקה קשה של מטפלות. זהו שוק קשה שלא מתגמל", מספרת מנהל מעון מהעיר ביתר בשיחה ל'כיכר השבת', "אנחנו משלמים לכל אחת שמביאה לנו עובדת חדשה שלוש מאות שקל. העיקר שיבואו. אלא שאין בשוק יותר מדי מי שרוצה לעבוד בעבודה הזאת".

"חשוב להבין", מסבירה מנהלת מעון מירושלים, "עוד ועוד מטפלות עוזבות ואומרות לי 'אני מעדיפה להיות באותו סכום שאני מרוויחה קופאית מאשר מחליפת טיטולים'. נשים מעדיפות את העבודה הקלה בסופר או מזכירות מאשר לדאוג לנפשם של פעוטות רכים. לצערי הרב - אני מבינה אותן".

מפקחת מטעם משרד החינוך טוענת בשיחה ל'כיכר השבת': "הפתרון הוא לא רק מענק חד פעמי כזה או אחר לתועלת הגננות. יש לעשות כאן מהלך עומק שיוביל להתחדשות בכל השוק הזה, אחרת נגיע למצב שאין מטפלות בפועל. חובה לעלות את השכר - למכובד יותר, כיאה למי שמטפל בילדים החמודים, ולתנאים טובים יותר".

גורם במשרד החינוך אומר בשיחה ל'כיכר השבת': "כחלק מהמלצות וועדת המחירים של מעונות היום יש הסכמה על העלאת השכר של המטפלות. בימים אלו מתקיים משא ומתן אינטנסיבי מול משרד האוצר במטרה להביא בשורות נוספות בנושא שכר המטפלות ומצוקת כוח האדם. נקווה לבשורות טובות שיהיו לתועלת הכלל".

בד בבד למצוקת המטפלות, בדקנו עם המשרד האם יש מעקב של משרד החינוך אחרי מטפלות לוודא שהן ראויות לתפקיד.

במשרד החינוך עונים: "מאז העברת האחריות על מעונות היום לידי משרד החינוך, המשרד פעל להטמיע סטנדרטים פדגוגיים במסגרות המיועדות לפעוטות, כדי להפוך אותן ממסגרות טיפוליות למסגרות חינוכיות, המעניקות רצף חינוכי במערכת החינוך כבר מגיל לידה.

"בזכות תהליך הרישוי המוקפד שמקיים משדד החינוך הוא חשף 242 מטפלות בעלות רישום פלילי שעבדו במעונות יום טרם מעבר האחריות למשרד החינוך. כחלק מתהליך קבלת הרישיון, מנהל המעון מחויב לשלוח רשימה שמית של אנשי הצוות החינוכי המועברת לבדיקה מול המשטרה. מעון לא יקבל רישיון כל עוד עובדות בו מטפלות בעלות רישום פלילי.

"בנוסף לתהליך בדיקת רישום פלילי, המשרד עיבה את מערך הפיקוח על מעונות היום, כדי להבטיח שמסגרות אלה יעמדו בתקנים ובסטנדרטים הנדרשים: מ-22 בקרים בלבד בזרוע העבודה ל-70".

מה עושים במשרד על מנת לטפל במצוקה, הן של הגננות והן של הצוות?

"המשרד מודע למצב ולאתגר היום יומי בגיוס צוות למעונות היום כחלק ממצוקה כללית במשק.

"לצד זאת, המשרד פועל ומעביר הכשרות, הדרכה פדגוגית תוך מעונית, תנופת בינוי בסך כולל של 600 מליון שקלים לבינוי מעונות חדשים לצד בניית תשתיות ברשויות תוך מענה הוליסטי לפעוטות, לצוותים, להורים ולבעלי המעונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר