עונת הקיץ החלה

גבר כבן 45 טופל במיון 'טרם' במעלה אדומים לאחר שהוכש על ידי נחש

לאור המקרה והסכנות האורבות במיוחד בקיץ, מעניק ד"ר נביל שקיראת המנהל הרפואי של 'טרם' במעלה אדומים דגשים חשובים לטיפול בעת הכשת נחש *איך להימנע ממפגש עם נחש, מה לעשות במידה והוכשתם ומה מחמיר את התפשטות הארס?

במידה והנחש נלכד או הומת, מומלץ לצלם אותו, בכדי לסייע בזיהויו ובקביעת מידת מסוכנותו (צילום: יח"צ)

עונת הקיץ החלה ומקרי הכשת הנחשים החלו גם הם. בשבוע האחרון טיפלו צוותי מיון 'טרם' במעלה אדומים בגבר כבן 45 שנפגע מהכשת נחש. הנחש הכיש את האיש בעת שטייל להנאתו, והוא הגיע לקבל טיפול רפואי בסניף 'טרם' בעיר, ולאחר שקיבל טיפול מתאים, הוא שוחרר לביתו.

מקרה זה לא היה היחיד מסוגו השבוע במיון 'טרם' במעלה אדומים. בסניף טופל בימים האחרונים גבר כבן 60 לאחר שנעקץ על ידי עקרב, וקיבל טיפול רפואי מקצועי ומהיר ב'טרם'.

ברשת 'טרם' מציינים כי חשוב להיות מודע לסכנות הממשיות מהכשות נחשים. ד"ר נביל שקיראת המנהל הרפואי של 'טרם' במעלה אדומים נותן דגשים חשובים להתנהלות אל מול הנחשים, ולטיפול בעת הכשת נחש.

הנחשים פעילים בעיקר בלילה ועל כן הכלל הראשון הוא שכל אזור בו מסתובבים בשעות החשיכה, יהיה מואר בכדי שניתן יהיה לראות היכן דורכים או היכן מניחים את הידיים.

הכלל השני הוא להיזהר בעת כניסה למקומות שהיו סגורים זמן רב או למקומות המכילים ציוד רב בצפיפות. לדוגמה, במידה ונדרש לפנות מחסן, גזם, או חפצים שהיו מונחים יחד בערימה וכדומה. הנחשים אוהבים להסתתר במקומות מעין אלו ולכן מומלץ בעת כניסה לאיזורים הללו, להקפיד על לבוש ארוך ומלא, נעליים גבוהות ואפילו לעטות כפפות.

במידה ונתקלתם בנחש, אין לגעת או להתקרב אליו. יש להתרחק מהאזור ולקרוא ללוכד נחשים מוסמך, על מנת ללכוד ולפנותו מהשטח.

במידה ואתם או אדם בסביבתכם הוכש על ידי נחש, יש להתקשר מיד למד"א ולהזעיק עזרה, או לפנות את הנפגע בהקדם האפשרי למוקד הרפואי או לחדר המיון הקרוב ביותר, לקבלת עזרה ראשונה מיידית.

במקביל, בעת ההמתנה או הפנוי, יש להרגיע את הנפגע, במטרה להוריד את קצב הלב, ובכך- להאט ככל הניתן את קצב פיזור הארס בגוף. בנוסף, יש לקבע את האיבר אשר הוכש להשכיב את הנפגע, על מנת למנוע ממנו תנועה ומאמץ גופני במטרה להוריד את קצב זרימת הדם, ובכך להאט את קצב פיזור הארס.

מעבר לכך, אין להניח חסמי עורקים או ורידים, היות וניסיון חסימה של זרימת הדם, מוביל להצטברות הארס באזור הפגיעה, דבר אשר עלול לגרום לנזק גדול לאיבר המוכש.

בשום אופן, אין לבצע פעולת חיתוך באיזור אשר הוכש או למצוץ את הארס, כפי שנהוג היה להראות בעבר בסרטים. פעולות אלו מזיקות ואין בהן שום תועלת. בנוסף, אין לחטא את מקום ההכשה באלכוהול, היות והוא גורם להרחבת כלי הדם, דבר אשר מגביר את קצב פיזור הארס.

במידה והנחש נלכד או הומת, מומלץ לצלם אותו, בכדי לסייע בזיהויו ובקביעת מידת מסוכנותו.

מומלץ להימנע ממתן משככי כאבים, עד פינוי המטופל לבית החולים. במידה והמטופל סובל מכאבים עזים, יש לתת משככי כאבים דוגמת אקמול ואופטלגין בלבד, ולא משככי כאבים בעלי השפעה חזקה יותר, מתוך כוונה שלא לטשטש את חומרת התסמינים המופיעים. חשוב, שהרופאים בחדר המיון יראו בדיוק אילו תסמינים מופיעים בעקבות פיזור הארס, דוגמת הפרעות נוירולוגיות, ירידה במצב ההכרה, והופעת ישנוניות.

לסיכום: יש לנקוט בצעדי מנע בכדי להוריד ככל הניתן את הסכנה למפגש עם נחשים, ולהכשה. במידה ואדם הוכש ע"י נחש, יש לפעול להורדת קצב פיזור הארס, ובמקביל לדאוג לפנות את הנפגע לחדר מיון או מוקד רפואי בהקדם האפשרי.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר