ממוצע 90!

מדענית הנתונים החרדית ברשות המסים

לפני כשבוע, כשיצאה אביבה שמחון לריצה הקבועה שלה, לא היתה זו עוד ריצה שגרתית, אלא הקפת ניצחון. מוקדם יותר באותו יום קיבלה אביבה הודעה רשמית מאוניברסיטת בר־אילן שהיא זכאית לתואר שני במדעי המחשב, התמחות במדעי הנתונים, בממוצע 90! (לימודים)

הכל בזכות תכנית חדשנית שנבנתה ע"י יועצת אסטרטגית לתחום חרדים באוניברסיטת בר אילן (צילום: פלאש 90)

כל מי שלומד מדעי המחשב או מכיר מישהו שלומד את התחום יודע את גודל ההישג, ואביבה עשתה זאת כשהיא נשואה ואמא לארבעה ילדים. כשהחלה את התואר השני עבדה במשרה בכירה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך הלימודים קודמה לתפקיד חדש ועוד לפני שסיימה את הלימודים כבר הפכה למדענית נתונים ביחידת הדאטה היוקרתית של המדינה ברשות המסים, המשרה שבה היא משמשת היום.

ויש עוד! בשנתיים האחרונות הובילה אביבה את קהילת המדעים המדויקים בתוכנית קימא לסטודנטים חרדים שלומדים מדעים מדויקים באוניברסיטת בר־אילן. קהילה זו היא אחת מרשת קהילות משימה מקצועיות שמובילים סטודנטים חרדים למען סטודנטים חרדים.

"קימא הם ראשי תיבות של קהילה יוצרת מציאות באקדמיה".

מדובר בתכנית חדשנית שנבנתה ע"י יועצת אסטרטגית לתחום חרדים באוניברסיטה בשיתוף דיקן הסטודנטים באוניברסיטת בר-אילן במטרה לפתח פתרונות ולספק מענה לסטודנטים חרדים באמצעות פיתוח מנהיגות קהילתית בתוך הפקולטות.

האתגר הכפול והמכופל של חרדים באקדמיה

כשאביבה החליטה להירשם ללימודי תואר שני במדעי הנתונים באוניברסיטה היתה לה בבית תינוקת בת שנה. "בחרתי בבר־אילן קודם כול בזכות הרמה האקדמית הגבוהה ושנית בזכות המיקום המרכזי של האוניברסיטה, שמאוד נגיש בשבילי מירושלים. למדתי יום בשבוע, והיום הזה נתן לי אנרגיות לכל השבוע," היא מספרת.

"המרצים והשיעורים מרתקים, ואפילו שלא הכרתי אף אחד, היה לי כיף, כי האווירה טובה". הלימודים בתחום הזה קשים מאוד ,בכל זאת עברו בערך 10 שנים מאז שסיימתי את התואר הראשון שלי וסביבי רוב הסטודנטים צעירים שרק עכשיו סיימו את התואר ראשון."

"ללא התמיכה של בעלי, לא הייתי יכולה אפילו לחלום על הלימודים, הוא קיבל על עצמו לדאוג לבית ולילדים, אמא שלי גרה קרוב ותמיד באה עם סלים של אוכל חם, ועדיין היום גם ימים קצת יותר קשים. לדוגמא היה יום שבו חזרתי הביתה אחרי שהרגשתי שלא הבנתי כלום בשיעורים, הבית היה מבולגן, לתינוקת לא החליפו חיתול, ולרגע לא הייתי בטוחה שמה שאני מנסה לעשות אכן אפשרי."

כדי לעמוד במשימה שאביבה קיבלה על עצמה, לא די בדבקות במטרה, בהתגייסות של הבעל ושל המשפחה, צריך גם אוניברסיטה שמכירה באתגרים המיוחדים שעמם מתמודדים סטודנטים חרדים באקדמיה ונחושה לתת להם מענה מקיף.

*אני מסכים/ה לקבל מידע ועדכונים על לימודים באוניברסיטת בר אילן

בר־אילן עוטפת את הסטודנטים החרדים

"בתוך כל הכאוס הזה קיבלתי מייל ממרכזת הסטודנטים החרדים במדור אקדמיה וקהילה באוניברסיטת בר־אילן: 'אם את סטודנטית חרדית שלחי מייל,' כך נכתב. לא הייתי צריכה יותר מזה ומיד שפכתי הכול." אביבה שיתפה במייל חזרה, כמה קשה לשלב: להחזיק גם בית, גם לימודים, ואיך בעבודה מצפים לתפוקות רגילות ללא ויתורים, "אולי עשיתי טעות..." היא כתבה, והתגובה שקיבלה – שינתה את כל התמונה.

"הרכזת, חרדית בעצמה, נתנה לי הרגשה שיש מישהי שרואה אותי ושמחזיקה איתי את הקושי, לעומת הסטודנטיות הצעירות והרווקות שלמדו אתי ולא באמת יכולות להבין מה עובר עלי כאמא. ברגע אחד, שוב לא הייתי כל כך לבד וזה כבר עזר לי. בנוסף על כך, הרכזת עדכנה אותי שיש כל מיני הטבות לסטודנטים חרדים, למשל, חונכות וייעוץ פסיכולוגי."

את האפשרות לחונכות אביבה ניצלה מיד - "קיבלתי חונכת, סטודנטית לדוקטורט במדעי המחשב, שבלעדיה לא הייתי עוברת את התואר," היא אומרת. "שעות ישבתי איתה על חומרי הלימוד, והדברים הנדרשים"

לדברי אביבה בשיעורים הבינה 10% אחוז מהחומר – כמו רבים מהסטודנטים – ואת ה־90% הנותנים פיצחה בעזרת החונכת שלה. "זה היה כל כך מוצלח בשבילי, אבל עוד יותר מכך, הידע הזה אפשר לי להסביר את החומר גם לסטודנטים האחרים שהתקשו סביבי.

ההרגשה שאני יכולה לתרום נתנה לי סיפוק רב, לכן, כאשר לקראת השנה השנייה ללימודים הגיע הקול קורא להובלת קהילות קימא, אמרתי לעצמי, אין יותר גאוני מזה. חששתי בהתחלה, איך אוכל להכניס עוד משהו בחיים העמוסים שלי? אבל הבנתי מהר מאוד שאם אוכל לעזור אפילו למישהו אחד שנמצא במצב שלי – והיה זה שכרי."

והיה זה שכרי

אביבה התקבלה להוביל את קהילת קימא לסטודנטים חרדים שלומדים אתה יחד בפקולטה למדעים מדויקים. "הבדידות שהרגשתי, היא חוויה משותפת של רוב הסטודנטים החרדים באקדמיה, גם בשנים רגילות ובייחוד בשנה הזאת שבה החלה הקורונה. הלימודים התקיימו בזום, והאנשים היו עוד יותר בודדים. מי שרק התחילו את התואר, לא הכירו אף אחד ולא היתה להם גם הזדמנות להכיר, לולא הקהילה שלנו."

בשנה הראשונה הקימה אביבה את קבוצת הווטסאפ, שדרכה התקיים רוב הקשר עם חברי הקהילה. "תחילה בעיקר העברתי מידע חשוב על שיעורי עזר באנגלית ובמקצועות אחרים. מינפתי את ההיכרות שלי עם כל חברי הקהילה כדי ליצור חונכויות מתוך הקהילה עצמה, וגם כדי לחבר בין אנשים, למשל, בין שתי סטודנטיות חרדיות, האחת לומדת ביולוגיה והאחרת כימיה, שתיהן חיפשו חברה ללימודים בספרייה, רק כדי לא להיות לבד."

לאחר כמה שבועות קיבלה אביבה תמונה שלהן יחד לומדות בספרייה היא שמחה לראות איך למעשה קטן יש השפעה כזאת טובה. "נוצרו חברויות עמוקות, ואפילו הביישנים ביותר שלא היו פעילים, קיבלו משהו מעצם האפשרות להיעזר בקהילה קטנה שבה כולנו מרגישים שייכים."

בשנה השנייה ללימודיה אביבה החליטה להיעזר גם בשירות הפסיכולוגי של אוניברסיטת בר־אילן, שירות ייחודי עבור סטודנטים חרדים. "וכך זכיתי למעטפת מקיפה שכללה: חונכות, טיפול וקהילה," היא אומרת. "במגזר הולכים לפסיכולוג רק כשיש בעיה, אבל אני שמחה שהשתכנעתי לנסות, ראיתי כי טוב והפניתי לפחות עוד חמש סטודנטיות חרדיות להיעזר באנשי המקצוע המצוינים שיודעים כיצד לסייע לנו בהתמודדות עם האתגרים שמייצרים הלימודים באקדמיה."

*אני מסכים/ה לקבל מידע ועדכונים על לימודים באוניברסיטת בר אילן

מנהיגה חרדית באקדמיה

"לרשת קהילות קימא מטרה נוספת והיא ליצור מנהיגות חרדית חזקה באקדמיה," אומרות ד"ר דקלה שר ראש מדור אקדמיה וקהילה באוניברסיטת בר־אילן. מובילי קהילות קימא מקבלים מלגה, משתתפים בתוכנית מנהיגות סדורה ומקבלים ליווי אישי משך כל התקופה שבה הם מובילים את הקהילה. "צוות המנחות של תוכנית המנהיגות חשף אותנו לתכנים מעניינים מאוד, בנה אתנו לוח זמנים מסודר ועזר בהתמודדות עם דילמות שעלו מהשטח," מספרת אביבה.

"למדתי איך לפנות לאנשים, איך להציג את עצמי ואיך לגייס את החברים להצטרף לקהילה – מרמת התוכן ועד סימולציות. כשאומרים 'העצמה' זו בדיוק הכוונה: קיבלתי כלים, תמיכה וביטחון. יצאתי עם נכס שישמש אותי גם בעתיד, היכולת להוביל קהילות, להתמודד עם דילמות. ויותר מזה, קיבלתי הרגשה שמתעניינים בי באמת, רואים את העשייה שלי ומעריכים אותה."

אביבה בחרה להמשיך ולהוביל את קהילת קימא שנה נוספת.

לקהילה שהובילה הצטרפו סטודנטים וסטודנטיות חרדים.כשהלימודים חזרו להיות פרונטליים אביבה ושותפה ארגנו מפגש לקהילת הקימא במרכזו הרצאה של פרופסור למתמטיקה:

"הכנו תוכנית שיהיה שווה להגיע בשבילה ובאמת המון סטודנטים השתתפו במפגש. היה מרגש לראות את הגברים החרדים עם החולצה הלבנה האופיינית, שלא מתפשרים על לימודים ברמה הכי גבוהה ומצליחים. אחד סיפר על הדוקטורט שלו בקוונטים; אחרת, דוקטורנטית ומתרגלת עם ארבעה ילדים מבני ברק, דיברה על חסמים ועל ויתור עצמי; וכולם, ללא יוצא מן הכלל, הציעו לתרום לקהילה, אם במאמרים או עזרה בבחירת מנחה לתזה או לדוקטורט, וזה בכלל לא מובן מאליו, כולם אנשים עסוקים מאוד."

"ככל שהזמן עובר, יכולתי לתרום מהניסיון שלי ולהיות מובילה גם בקהילת מובילי הקהילות, ואשמח להמשיך בכך גם בשנה הבאה, אפילו שסיימתי את הלימודים," מצהירה אביבה.

"אני בטוחה שאחזור לדוקטורט או לעוד תואר שני באוניברסיטת בר־אילן, שכבר הפכה בית בשבילי. נוצרו חברויות מתוך הקהילה עם נשים מדהימות, לכל אחת מגיע להדליק משואה," אומרת אביבה ומוסיפה "כשמסתכלים על כיתה במדעים מדויקים הרוב גברים – אני מאמינה בהפרדה מגדרית, אבל מבחינה שכלית לא חסר לנו כלום והייתי רוצה לראות הרבה יותר נשים במקצועות האלה." אביבה אומרת שחשוב לה לנצל את הבמה הזאת כדי להגיד לכל הנשים ולנשים החרדיות בפרט: "אתן יכולות!"

*אני מסכים/ה לקבל מידע ועדכונים על לימודים באוניברסיטת בר אילן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר