ח"כ חסון: "אין טייסת כיבוי, יש טייחת שקרים"

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, דנה הבוקר במצב שירותי הכבאות במדינה לאחר השריפה ביערות הכרמל ובטיפול בנפגעי השריפה. כמו כן עלה לדיון מצב התקדמות חקיקת חוק שירותי הכבאות והחילוץ של ח"כ דוד אזולאי. ח"כ יואל חסון, אמר כי לא התפלא על הממצאים הקשים בדו"ח וכי, לדעתו, עד כה פעל רה"מ בעיקר במישור של יחסי ציבור: "אין טייסת כיבוי. יש טייחת שקרים"

ישראל אהרון | כיכר השבת |
מטוס כיבוי (פלאש 90)

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, דנה הבוקר במצב שירותי הכבאות במדינה לאחר השריפה ביערות הכרמל ובטיפול בנפגעי השריפה. כמו כן עלה לדיון מצב התקדמות חקיקת חוק שירותי הכבאות והחילוץ של ח"כ דוד אזולאי.

בדיון נכחו מר יעקב גנות, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים ונציב כבאות והצלה, רב טפסר שחר איילון. בפתח הדיון, אמר ח"כ כהן כי הוא מבקש לדעת אם חלילה תפרוץ שריפה באותו סדר גודל של השריפה שהייתה בכרמל בדצמבר 2010, האם המדינה תהיה ערוכה להתמודד עם השריפה.

באופן נקודתי יותר, ביקש ח"כ אמנון כהן, מנציגי גופי הממשלה שנכחו בדיון, לענות על שאלות קשות שעלו מתוך דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב במיוחד עבור דיון זה. ח"כ כהן ביקש לדעת האם אכן, כדברי הדו"ח, משרד הביטחון לא תיאם את בחירת סוגי מטוסי הכיבוי עם גופי הכיבוי, רשות הטבע והגנים וקק"ל? עוד ביקש לדעת האם אכן שניים מן המטוסים המיועדים לשאוב מים מן הים אינם מותאמים לנחיתה בים גלי ולכן אינם מתאימים לישראל?

שאלות נוספות שעלו היו הכמות המעטה מידי של חומרים מעכבי בעירה, 80 טון, בהשוואה למלאי הנדרש - 200 טון וקצב דילול הצמחייה (שבילי אש) האיטי מידי.

"טייחת שקרים"

ח"כ יואל חסון, אמר כי לא התפלא על הממצאים הקשים בדו"ח וכי, לדעתו, עד כה פעל רה"מ בעיקר במישור של יחסי ציבור. "אין טייסת כיבוי. יש טייחת שקרים", אמר ח"כ חסון.

ח"כ מגלי והבה הלין על כך שליישובים הדרוזיים, עוספייה ודלית אל כרמל, עדיין לא הגיעו תקציבים שהיו אמורים לשקם 800 בתים שנשרפו בשריפה שהתרחשה בכרמל בדצמבר. לגבי היערכות רשות הכיבוי, אמר ח"כ והבה כי "למדינה אין בעיה של כסף. יש בעיה של מנהיגות. אנחנו בפתח הקיץ ואיננו רוצים עוד אנדרטאות".

ח"כ שלי יחימוביץ´ אמרה כי העיכוב בגיוס כבאים חדשים נובע מהשקפת עולם המבקשת לצמצם את השירות הציבורי וכי ממשיכים "לייבש" את הכבאים על מנת שיתרצו לרפורמה בשירותי הכבאות. ח"כ יחימוביץ´ שאלה כיצד ניתן להסביר שלמרות ההחלטה לגייס מאות כבאים חדשים עדיין לא נפתח קורס כבאים?

נציג משרד הביטחון שנכח בדיון אמר, ביחס לצורך בתיאום סוג מטוסי הכיבוי, כי מנהל הרכש אינו מתייעץ אלא מקבל הוראות מדויקות ואיפיונים מחיל האוויר, וכך רכש את מטוסי הכיבוי. לטענתו, ישב צוות משותף של חיל האוויר עם טפסר אמיר לוי, רפרנט שירותי כיבוי והצלה לנושא כיבוי אווירי.

יצוין כי על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע, טפסר אמיר לוי טוען כי לא נערך עימו כל דיון באשר לבחירת סוג המטוסים אלא על נוהל הפעלת המטוסים וכי הדיון התקבל לאחר בחירת סוג המטוסים. מר יעקב גנות, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אמר כי החלטת הממשלה הייתה להטיל על חיל האוויר את רכש מטוסי הכיסוי וכי ההחלטה הייתה מוצדקת. לטענתו היה תיאום עם שירותי הכיבוי.

למרות תשובתו, ביקש ח"כ כהן, יו"ר הועדה לבדוק בשנית שהמטוסים מתאימים לתפקידם ומר גנות הבטיח להשיב בעניין זה. בעניין גיוס כבאים, מר גנות ציין כי כעת מתקיימים קורס קצינים וקורס מפקדי צוותים. הוא הבטיח כי מיד עם סיום הקורסים הללו, יחלו בקורס כבאים. גנות הוסיף כי הוא מקווה להגיע ליעד של 2200 כבאים ואולם ח"כ יוחנן פלסנר ביקר אותו חריפות על כך שבפועל לא נוסף כבאי אחד חדש. עוד אמר כי צפויות 88 כבאיות חדשות, אולם הם עדיין לא הגיעו.

תקופה חמה

ח"כ אמנון כהן אמר על כך כי "אנו בפתח תקופה חמה וחוששים מאד מאסון נוסף. אני מציע ליצור קורס מזורז לצוערי הכיבוי על מנת להכשיר אותם כעתודה". רב טפסר שחר איילון אמר כי בקיץ הקרוב, מערך הכבאות יתמודד עם השריפות בעיקר באמצעות ייעול ויכולת העתקת כוחות מהירה. בתום הקיץ, יש לקוות שרשות הכיבוי יהיה ארגון ארצי עם מטה, מערך מחשוב אחיד, יכולת תיאום עם חיל האוויר ומשל"ט.

ח"כ יוחנן פלסנר סיכם את נקודת ראותו לגבי המצב: תפיסת סוג מטוסי הכיבוי הרצוי שנוי במחלוקת בין חיל האוויר לבין שירותי הכבאות וכנראה לא תואם.מבחינת כוח אדם – כרגע יש 0 תוספת חדשה של כבאים המצב הוא תת-תיקנון (1600 כבאים מתוך תקנים ל- 1950) אין התקדמות בחקיקה ולכן אין עדיין סמכות ארצית אחת לכיבוי אש.

בסיכום הדיון אמר ח"כ אמנון כהן, יו"ר הועדה, כי הועדה לא קיבלה תשובות ברורות לגבי הליך בחירת סוג מטוסי הכיבוי. הועדה לא קיבלה תשובה ברורה לשאלה אם המטוסים יכולים לבצע את תפקידם, לדוגמא בלילה. ח"כ כהן ביקש כי יתואם סיור לאיגודי הכיבוי.

עוד אמר כי "כאזרחים, אנו מרגישים שדברים זזים לאט מידי. אנו מחזקים את ידי הכבאים אך עליהם לפעול במהירות". הוא הוסיף כי הוא מצפה שיהיה מו"מ הגון בין הכבאים לממשלה וכי לא תהיה פגיעה במעמדם. הוא הציע כי החקיקה תהיה מתואמת עם העובדים. ח"כ כהן ביקש מחבר כנסת והבה לבחון האם היישובים הדרוזים זכו לתיקון התשתיות שנפגעו בשריפה בכרמל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר