מי אתה משה סילמן?

משה סילמן שהצית עצמו במרכזה של המחאה החברתית אתמול, מאושפז במצב אנוש ב'תל השומר' ונשקפת סכנה לחייו. המניעים למעשה שהסעיר מדינה שלימה הם, ככל הנראה, קריסה כלכלית ונפשית. מהמכתב שהשאיר אחריו עולה תמונה קשה של התמודדות בלתי אפשרית. אז מי הוא המפגין שהפך לסמל המחאה החברתית?

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
המפגין, אמש (צילום: פלאש 90)

משה סילמן, המפגין שהצית עצמו אתמול (מוצ"ש) בליבה של המחאה החברתית בשדרות רוטשילד, מאושפז בבית החולים תל השומר כשהוא סובל מכוויות ביותר מ-90% מגופו, ונמצא בסכנת חיים מידית.

סילמן תושב חיפה בן לאב ניצול שואה, הצליח לאחר שורה של כשלונות כלכליים להקים עסק משלוחים בו הפעיל ארבע משאיות. אך גם אז המזל לא האיר לו את פניו, חוב בסך 15,000 ש"ח אותו חב לביטוח הלאומי דרדר אותו עד למצב הנוכחי.

נראה שסילמן כבר היה אז במדרון חלקלק, אך לא ויתר במהרה. ב-2009 הגיש תביעה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כנגד הביטוח הלאומי. על פי כתב התביעה הביטוח הלאומי עיקל לו משאית, בכדי לבטל את העיקול שילם סילמן לביטוח הלאומי 5,000 ש"ח, אך לטענתו בשל שביתה במוסד לא הצליח לשחרר את המשאית מה שהביא להתמוטטות עסקי המשלוחים שניהל.

השופט דחה את התביעה וכתב בין השאר את הדברים הבאים, "במקרה זה סכום התביעה מופרך על פניו, וכמוהו הניסיון לקשור קשר סיבתי בין מחדליו של המוסד לביטוח לאומי לבין הנזק שנגרם למבקשים. סילמן ניהל עסק שכלל ארבע משאיות. משאית אחת נלקחה ממנו באופן זמני, אין זה מתקבל על הדעת כי בנסיבות אלה יקרסו כליל עסקיו של המבקש, זולת אם הקריסה כלל אינה קשורה למעשים המיוחסים למוסד. זאת ועוד, המבקש יכול היה לשלם את אגרת הגרירה ולשחרר את המשאית, אם לא בזמן השביתה, הרי שמיד לאחר מכן. חרף זאת המבקש לא נהג כך ובסופו של דבר, היא נמכרה במכירה פומבית עשרה חודשים תמימים לאחר גרירתה".

על פי חוות דעת מקצועית שהוגשה לבית המשפט קריסתו של סילמן "היעדר יכולת ניהול, אי הבנה פיננסית והפרעות התנהגות שלא איפשרו לו לנהל עסק, לעמוד בהתחייבויותיו, לתקשר עם לקוחות, חייבים ונושים. כך חלה שקיעה, הוא חדל לתפקד ונכנס לחובות".

"המקרה הנוכחי הוא דוגמה מובהקת להגשת תביעה מוגזמת על פניה תוך ניצול העובדה שמבוקש פטור מאגרת התביעה", קבע השופט, אך לא התעלם מחייו הקשים של סילמן וציטט מתוך חוות דעת רפואית שהוגשה לבית המשפט ובה נכתב כי סילמן לא הצליח להחזיק בעבודה מסודרת ויציבה לפני עסק המשלוחים ואף ניסה לפגוע בעצמו. לדבריו, ההסתבכות הכלכלית גרמה לו לחוש כי עולמו חרב עליו.

מדף הפייסבוק של סילמן עולה תמונה של אדם רגיש המעורב מאוד בנושאים החברתיים, בסטוסים שפרסם כמעט על כל נושא חברתי, בין אם זה על שכר הרופאים ובין על דיור ציבורי. באחד הסטטוסים כותב סילמן לחבר כי לא יוכל לבוא להפגנה מכיוון שאין לו כסף לממן כרטיס לאוטובוס.

וכך כתב סילמן בדף הפייסבוק שלו זמן קצר לפני שהצית עצמו:

"אני רוצה לספר לכם מה שהוא שעובר עלי אכשוו, הבקר איבדתי את שיווי המשקל למזלי נפלתי על המיטה, ולא נפגעתי למזלי, וכל היום היה סחררות, כשה בבקר איבדתי לגמרי את השליטה על שיווי המשקל של, נסעתי לרמבם למיון, עשו לי פעמיים סיטי, שללו אירוע מוחי, הרופאה ד"ר וסרמן, אומרת שזה אולי בגלל האוזן ורוצה לשחרר אותי הביתה , והיא אומרת שבקופ"ח יטפלו, ולא רוצים לטפל בי, אלה מה אני מפחד ללכת הביתה, אני חי לבד, ואני מפחד ללכת הביתה, והם מתעקשים להוציא אותי מבית החולים ללא עזרה רפואית, הם גם מאימים להזמין לי משטרה, כך שבמקום עזרה רפואית, אני כנראה אגיע לבית הסוהר, אז להתראות".

בסטטוס אחר שפרסם בדף הפייסבוק, התייחס סילמן למינוי מנכ"ל לביטוח הלאומי וכתב, "אני חושב שלקראת הבחירות של מנכ"ל חדש לביטוח הלאומי, כשמו לא הוא (הביטוח האנטי סוציאלי הלאומי) שמן הסתם במשך עשרות שנים גרם לכמות העוולות, הכי גדול שאיזה אירגון ממשלתי גרם אי פעם לאזרחי המדינה המוחלשים וממשיך יום יום בעבודתו האנטי סוציאלית, לארגן הפגנות מול סניפי הביטוח הלאומי, כארגון אנטי סוציאלי כראש וראשון למעוולים , שמתנהג כח"ב ביטוח פרטית מהגרועות ביותר, ולא כביטוח סוציאל לאומי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר