הצצה מבפנים

"טסנו בטיסה מהירה, בגובה נמוך, באזור חשוך ומאויים": הכוחות משחזרים את רגעי החילוץ

בין הכוחות הרבים שלקחו חלק במבצע המיוחד של צה״ל, השב״כ והימ״מ לחילוץ שני החטופים ברפיח היו סגן מפקד פלגת לוחמים בשייטת 13, רס"ן א׳, מפקד צוות ביחידה 669, סמ"ט א' של טייסת 123, רס"ן י', סרן (מיל׳) ד׳ ומפקד טייסת א׳ בטייסת הקרב ״חוד החנית״ (106), רס"ן י'. בשיחה עם אתר צה"ל הם מספרים הצצה למבצע החילוץ

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מסוקי קרב במבצע צבאי (צילום ארכיון: שניאור מור יוסף)

מפקד פלוגת לוחמים בשייטת 13, רס"ן א׳, סיפר לאתר צה"ל: "כוח משייטת 13 ויחידת הניוד 551, היה דרוך על כלים ממוגנים ומהירים וחילוץ הכוחות בשטח במידת הצורך. עם חילוץ החטופים כוחות הימ״ם והשב״כ הגיעו אלינו, ובנסיעה מבצעית מהירה הובלנו אותם למנחת, שם המתין להם המסוק אשר המתין להם בשלום לשטחנו. צה"ל ימשיך לפעול במגוון פעילויות סמויות וגלויות, עד השבת כל החטופים הביתה״.

מפק"ץ ביחידה 669, סרן (מיל׳) ד׳: "כוחות מיחידה 669 היו ערוכים על כלל הפלטפורמות באוויר וביבשה לטובת חילוץ והתערבות. היחידה תמשיך להילחם ולחלץ מכלל גזרות הלחימה, מהאוויר ומהיבשה ותמשיך לסייע למאמץ להשבת החטופים הביתה בשלום".

מפקד טייסת א׳ בטייסת הקרב ״חוד החנית״ (106), רס"ן י׳: "כדי להצליח לייצר מבצע כזה שהוא באמת מוצלח ומתוזמן, צריכים להשתמש בעשרות כלי טיס - מעולם מערך המסוקים, הכטמ״ם וגם עשרות מטוסים ממערך הקרב".

"יחד עם זה מגיעים גם עשרות חימושים, ויחד אנחנו מייצרים את טבעת האש הזאת, שמצליחה גם להכניס את הכוחות וגם להגן עליהם כשהם נמצאים בתוך הפשיטה", הוא מסכם, "הדבר האחרון זה גם לתת להם לצאת משם, אז בכל שלב הנסיגה והיציאה אנחנו מלווים אותם לאורך כל הדרך, ומאפשרים להם לצאת בבטחה מהאזור".

סמ״ט א בטייסת 123, רס״ן י, שהטיס חזרה ארצה את החטופים: "אתמול בלילה, כחלק ממוכנות של צוותים ומסוקים רבים, לקחנו חלק במבצע מרגש לחילוץ החטופים ברצועת עזה. בשבועות האחרונים אנו עובדים יחד עם כוחות הימ"מ, מייצרים תרחישי חילוץ אידאלים ומיישמים יכולות רבות נוספות טרום המבצע ובזמן אמת, תוך המתנה לעיתוי הנכון.

"אנשינו נערכו בעצימות גבוהה עם מספר רב של כלי טיס וצוותים מבצעיים, אלו היוו מעטפת משמעותית לפינוי וחילוץ לוחמים וכמובן חילוץ החטופים מלב הרצועה עם הגעתם בליווי הכוח הצבאי. שעות רבות של אימונים עם כוחות הימ"מ שאין שניים להם ברמה המקצועית והאתגר המקצועי, היו כח משמעותי ביציאה לדרך.

"באישון לילה טייסת 123 המריאה בדרך לחילוץ החטופים, ונחתנו בלב רצועת עזה. טסנו בטיסה מהירה בגובה נמוך באיזור חשוך ומאויים, נחתנו היכן שהכוח המתין לנו, העמסנו את החטופים בצורה הכי עדינה ורגישה שיכולנו, ולקחנו אותם לבית החולים תל השומר להמשך טיפול רפואי. חיל האוויר נמצא מעל הלוחמים, ומוכן לסייע ולחלץ - בכל זמן שצריך, בכל מקום שצריך".