אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות חולקו לנוסעי התחבורה הציבורית, ומי השיאנית?

בשנת 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ-24 מיליון שקלים | 92% מגובה הקנסות נכנסות לכיס של חברות האוטובוסים ורק 8% חוזר למדינה | כל הפרטים (חדשות)

בני סולומון | כיכר השבת |
פקח נותן דוחות באוטובוס (צילום: שאטרסטוק)

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התכנסה היום (ב'), לישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.

לפי נתוני משרד התחבורה, במהלך שנת 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום כולל של 24,045,306 שקלים.

אגד היא החברה שחילקה הכי הרבה דו"חות לנוסעים עם נתון של 197,599 דו"חות בשנת 2023, שמהווה כ- 83% מכלל הדו"חות שחולקו בכל שנת 2023. סכום הקנסות הכספיים שחברת אגד חילקה בשנה זאת עומד על 19,941,170 שקלים. חברת דן נמצאת במקום השני ברשימה במספר הדו"חות שחולקו בשנת 2023 עם 7,865 דו"חות שהגיעו לסכום כולל של 779,705 שקלים.

לפי משרד התחבורה, בסה"כ מועסקים 977 פקחים ע"י חברות התחבורה הציבורית. מתוכם, 862 בהעסקה פרטית ועוד 115 במימון המדינה. במשרד התחבורה טוענים כי הבקרים מועסקים על ידי חברות התחבורה הציבורית והמשרד לא מעורב בתנאי ובהסכמי העסקת הפקחים.

עמיחי לוי, מנהל אגף רישוי ותפעול תחב"צ, משרד התחבורה, אמר בדיון: "המפעילים שולטים בשכר של הפקחים. החברה שמפעילה את התחבורה הציבורית מקבלת 92% משווי הקנס ו- 8% הנותרים חוזרים למשרד התחבורה". איריס דוראון, ארגון 15 דקות: "מרבית כספי הציבור על הקנסות הולכים לכיס של החברות המפעילות ולא מגיעים חזרה לציבור".

עו"ד עופר לוי, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, טען: "מספר נוסעים גדול – מגדיל את ההכנסות של המפעילים, בזמן שכמויות גדולות של קנסות מורידות את חווית הנסיעה ומקטינות את כמות הנוסעים. המפעילים לא יוצאים נשכרים מאכיפת החוק באמצעות פקחים. אנחנו נמצאים בתהליך לגיבוש והפצה של נוהל חדש לגביי חלוקת קנסות שאמור להתחיל בתחילת חודש אפריל".

לדבריו, "יש הבדל משמעותי בסמכויות של הפקחים באוטובוסים לבין הפקחים ברכבת הקלה. לבקר של הרכבת הקלה יש סמכויות נרחבות יותר מאשר למקביל שלו שעובד באוטובוס".

גל הרשקוביץ', יועץ ביקורת וגבייה בחברת 'אגד': "כמות הדו"חות שמחולקים ע"י הפקחים של חברת 'אגד' משקפים 2.8 דוחות לפקח בכל יום. הפקח מחלק דוחות רק ל- 1.5% מכמות הנוסעים שהוא בודק. הפקחים שלנו בודקים כ- 800 אלף נוסעים בחודש, מתוכם מחולקים 15 אלף קנסות ומתקבלות כ- 200 תלונות בלבד על התנהלות הפקחים. אם ההתנהלות של הפקחים באוטובוסים הייתה לא ראויה באופן גורף, היינו מקבלים מבול של תלונות. כל מבקר של חברת אגד עובר הכשרה ע"י חברה חיצונית באמצעות מספר רב של סימולציות. העלות שאגד מוציאה על הכשרת הפקחים והמימון שלהם עולה על ההכנסות שהם מספקים לחברה".

לפי הנתונים של חברת 'כפיר' שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים: מאז התחלת ההפעלה של החברה באפריל 2021 , סך הכספים שנגבו בגין קנסות מהווה רק כ- 43% מעלות הפעלת מערך הפקחים והגבייה, כך שעלות מערך הפיקוח והגבייה גבוהה במיליוני שקלים מסך הכספים שנגבו.

לפי הנתונים של חברת 'תבל מטרו בע"מ' - מפעילת הקו האדום: ההוצאה החודשית הממוצעת בגין מערך הפיקוח היא כחצי מיליון ש"ח לחודש. מנגד, גובה הקנסות שנכנסים לחברה עומד על כ- 75,000 ש"ח לחודש.

עו"ד אפרת פילזר ביזמן, המועצה לשלום הילד אמרה בדיון: "קיבלנו במהלך הקיץ פניות רבות על יחס מזלזל ומבזה של פקחים כלפי בני נוער. במסגרת פרסום הנוהל החדש לפקחים בתחבורה הציבורית צריכה להיות התייחסות ממוקדת למגע עם בני נוער. אנחנו מבקשים לתת הערות לנוהל המתגבש עוד לפני שהוא מועבר לפקחי התחבורה הציבורית".

יוסי אוזן, יו"ר ועד הפקחים בחברת 'סופרבוס': "עובדים אצלנו היום המון פקחים מסקטורים שונים בחברה הישראלית, אך הם לא זוכים להכשרה והדרכה מספקת. הפקחים באוטובוסים נחשפים לאלימות כלפיהם בזמן שהן רק רוצים למלא את עבודתם נאמנה. אם לא נקבל את המעטפת המקצועית הראויה לא נוכל לעשות את העבודה שלנו. מעמד הפקח בישראל צריך להתרומם. לפני שאנחנו פקחים אנחנו נותני שירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר