ניסים קינן בראיון בלעדי ל'כיכר השבת'

"רבי אלעזר אמר לי: 'מה רוצים ממני? אז מה אם יש לי כסף"

ניסים קינן, כתב 'קול ישראל' בדרום, היה העיתונאי היחידי שעמד בקשר טלפוני עם רבי אלעזר אבוחצירא. בראיון בלעדי ל'כיכר השבת' הוא חושף שיחות שניהל עם רבי אלעזר: "רדפו אותו בלי סוף בתקשורת. הרב היה אומר לי 'מה הם רוצים ממני, אז מה אם יש לי כסף. עיניהם צרה במה שיש לי'" (בכיכר)

מנחם כץ | כיכר השבת |

ניסים קינן, כתב "קול ישראל" המיתולוגי בדרום, זכה במהלך עשרות השנים האחרונות ליחס מיוחד מהמקובל הנודע רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל, ה'בבא אלעזר'.

מלבד היותו העיתונאי היחידי שראיין פנים אל פנים את ה'בבא אלעזר', הוא זכה מפעם לפעם לקבל שיחות טלפון מרבי אלעזר שדרש בשלומו וביקש לשתף במספר נושאים בוערים.

לקרבה המיוחדת יש שתי סיבות עיקריות: ראשית, קינן היה שכן של רבי אלעזר במשך עשר שנים. שנית, אחותו של קינן הייתה התופרת של המקובל במשך שנים רבות.

בראיון בלעדי שהעניק קינן ל'כיכר השבת' בעקבות הרצח המזעזע בסוף-השבוע שעבר, הוא מספר על מסכת הקשרים שהייתה לו עם המקובל, השיחות האישיות, וסיפורים מאחורי הקלעים שטרם פורסמו, כאלה שגם שופכים אור חדש על החיים הצנועים והחשאיים שניהל ה'אבא של באר-שבע'.

נבואה במלחמה

"הראיון שערכתי עם הרב היה בשנת 1991 (תשנ"א), בתקופת מלחמת המפרץ", מספר קינן, "עוד לפני מה שהתרחש ועוד לפני שנפלו כאן טילים, אמר לי הרב 'שמספר הטילים יהיה קטן וגם אם יהיו טילים, לא ייגרם נזק גדול'. שאלתי את הרב אם אפשר למנוע את רוע הגזירה והוא השיב ש'הפתרון זה תהילים נגד טילים'. זה היה ראיון יחיד מסוגו בתקופה ההיא".

קינן הרגיש קירבה מיוחדת לרבי אלעזר. "הוא ניסה לקרב אותי אליו. למרות שאני אדם שלא נוהג להסתובב בחצרות רבנים, תמיד הערכתי אותו. כשרציתי לשאול משהו, תמיד הייתה לי אצלו אוזן קשובה".

קינן מספר שרבי אלעזר התקשר אליו מספר פעמים ושוחח איתו בכאב על הרדיפה. "רדפו אותו בלי סוף בכלי-התקשורת. הרב היה אומר לי בטלפון 'מה הם רוצים ממני, אז מה אם יש לי כסף... עיניהם צרה במה שיש לי'".

באחת משיחות הטלפון, כך לדברי קינן, רבי אלעזר דיבר כחצי שעה על הרדיפה התקשורתית. "הייתי בהלם מדבריי הרב, זה מאוד כאב לו. הרב אמר לי באותה שיחה: 'אנחנו עוזרים לנדכאים במסגרת 'קמחא דפסחא' ועושים את כל המשאבים למענם. אני כל כולי לציבור ויש מי שלא מרפה ממני. יש ניסיונות שאדם צריך להתנסות בהם, ניסיונות שאני עובר באהבה".

קינן מציין כי רבי אלעזר מעולם לא הגיש תביעה נגד עיתונאים שכתבו נגדו. "היו כתבות קשות נגדו בעיתונים, אולם הוא סירב תמיד להגיש תלונה. הרב היה מדבר איתי הרבה על התקשורת, הוא ראה בי נציג התקשורת. בכל מה שקשור לתקשורת, הוא ממש היה סגפן. כפי הידוע, מעולם לא הצליחו עיתונאים לצלם אותו".

טלפון מפתיע

שיחת הטלפון האחרונה בין קינן לרבי אלעזר הייתה לפני שנה וחצי, שבועות ספורים לפני חג-הפסח. "פנו אליי כמה תושבים מדימונה שסיפרו שיש מודעות גדולות בעיר על בואו של הרב אבוחצירא לאירוע התרמה לקמחא דפסחא. אותם תושבים התלוננו בפניי ש'הרי לרב יש הרבה כסף'. פניתי לרב כדי לבקש תגובה. בהתחלה הוא לא רצה להגיב, אבל מאוחר יותר הוא התקשר אליי אישית לטלפון הפרטי שלי. התפלאתי מאיפה השיג הרב את המספר.

"בכל אופן, הוא דיבר איתי ארוכות ואמר שלא התכוון כלל וכלל לנסוע לדימונה, אלא רק אחד מבניו. אמרתי לו שכתוב שהוא בעצמו יגיע וכך כולם בעיר חושבים. אחרי שעה, הרב התקשר ואמר לי שהוא החליט להגיע כדי למנוע חילול השם – והוא אכן הלך. זו כמדומני הייתה הפעם הראשונה שהוא היה באירוע כל-כך פומבי. הרב הסביר לי שהוא הולך לאירוע כדי למנוע חילול השם. כל הכסף שהוא גייס באירוע הלך לנזקקים במסגרת 'קמחא דפסחא'".

קינן, במסגרת עבודתו, סיקר לא פעם את המתרחש אצל רבי אלעזר. "הרב עמד בפרץ בניסיונות של חקירות, מס הכנסה ומה לא. עמד בזה בכבוד, גם בלחצים אדירים. לא פעם המליצו לו טובי עורכי-הדין לנקוט בפעולות משפטיות נגד אנשים שונים והוא לא הסכים בשום פנים ואופן".

רב בסיכון

בראיון ל'כיכר השבת' מגלה קינן כי עשרה ימים קודם הרצח המזעזע, ניסה מישהו לפגוע ברבי אלעזר. "משוגע מהדרום שהכה את אשתו שוחרר מבית-חולים באזור והגיע לחצר של הרב לקבל ברכה. הוא הסתובב שם מספר ימים ועשרה ימים קודם הרצח – הוא הגיע בחמת זעם ל'כולל' ואיים להרוג את הרב. הוא זרק אבנים והשתולל במקום. הוא נעצר מיד. על הרב אבוחצירא היו כל הזמן איומים - גם מכלי-התקשורת וגם מאנשים מטורפים".

על הרוצח של הרב, אומר קינן: "היו לו כל מיני דמיונות על אשתו והוא ביקש ברכה מהרב. מסתבר שהברכות של הרב לא מצאו חן בעיניו והוא חזר עם סכין כעבור מספר ימים ודקר את הרב".

לדברי קינן, "החשוד ברצח סיפר בחקירתו כי לא התכוון לרצוח את הרב אלא לפגוע בו".

קינן סיקר בשבוע האחרון את אירועי האבל במשדרי האקטואליה של 'קול-ישראל'. "זו אבדה מאוד כבידה, מאוד גדולה", הוא חותם את הראיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר