קשר אישי

הרב מ‘נשמת התורה‘ שמאתגר את ההורים

על רקע העלייה במתחים בין הורים למתבגרים כתוצאה ממשבר הקורונה והשלכותיו, יועץ חינוכי אחד בישיבה בירושלים מצא את הפיתרון לבעיה (חרדים)

אסף מגידו | מקודם |
(צילום: באדיבות המצלם)

לפני מספר שבועות, ערב חג מתן תורה, הוטלה על היועץ החינוכי הרב מוטי זולברג משימה מורכבת. ראש הישיבה החרדית-תיכונית נשמת התורה בירושלים, הרב אליעזר שטיינברגר, ביקש ממנו, כיועץ הישיבה, לקיים סדנה משותפת לתלמידים והוריהם, במסגרת ערב אבות ובנים לקראת החג.

"יכולתי, כמובן, למסור להם שיעור תורני", משחזר הרב זולברג, "אבל הציפייה היא מן הסתם שאביא בפניהם משהו מהעולם המקצועי שלי". וכאן בא הקושי הגדול: "על מה אדבר? אם על סמכות הורית – אני בבעיה מול התלמידים, כי הם תופסים אותי בדרך כלל כמו חבר ואיש סוד שלהם, ופתאום אני נותן טיפים להורים שלהם בהתמודדות מולם. ואם אדבר על דוגמה אישית הורית – האבות יכעסו עליי שאני כביכול מחנך אותם ומטיף להם לעיני הילדים".

כך, במקום להסתפק בהרצאה מקצועית, הוא חילק לכולם דפים וביקש מכל הורה ונער לכתוב באופן אנונימי מה הוא עצמו מרגיש מול האב/הבן שמולו. "אני הולך לעשות משהו קשה, אבל מבטיח לכולכם שיצא מזה דבר טוב", הקדים היועץ, והזמין כל הורה ותלמיד לבחור דף מהקבוצה ה"נגדית", לקרוא את מה שנכתב בו ולנסות להבין ולהרגיש את הצד השני, אולי אף להזדהות איתו.

"הדבר הזה פתח את האנשים בצורה מדהימה", מספר הרב זולברג בסיפוק. "אני הרי בא מעולם החינוך והטיפול ויודע שמספיק ליצן אחד שיזרוק הערה צינית, יקרר את האמבטיה ויהרוס הכל, אבל כאן הם לקחו את העניין ברצינות וכתבו בכנות ובפתיחות דברים שהפתיעו אותי מאוד. הם ישבו מרותקים, שיתפו פעולה וכמעט כולם אמרו שהם מעוניינים בעוד מפגשים כאלה".

השיא הגיע לקראת סיום: "בשקופית האחרונה שאלתי כל אבא ובן מה הוא מחליט לשנות מרגע זה ביחסים ביניהם, וראיתי דמעות גם אצל התלמידים וגם אצל ההורים. כולנו מכירים את זה שלפעמים אתה עושה פעולה כמתבגר ולא אכפת לך מכלום, או מעיר לבן שלך בצורה לא יפה ולא מבין מה זה עושה לו, ומה שעשיתי איתם פתאום שיקף להם כמו במראה הרבה מאוד דברים. בסוף הערב באו אליי אבות ואמרו שהחזרתי אותם 20 ו-30 שנה אחורה, לימים שהם עצמם היו נערים מתבגרים. כמות ההודעות שקיבלתי בימים הבאים בעקבות הסדנה הזו - זה היה משהו לא נורמלי".

הסדנה הספציפית הזו לשיפור היחסים בין הורים וילדיהם אמנם חדשה, אבל את הגישה עצמה מיישם הרב זולברג כבר שנים והוא אף הוציא על כך ספר בשם 'דע לך בני'. "לפעמים ילד בסך הכל לא קם לתפילה, אבל הוא לא מבין מה זה עושה לאבא שלו", הסביר. "ויש הורה שמבקש מהילד דבר מוגזם, בלי לקלוט שבגיל 14 הוא כבר לא יכול 'לשלוט' בו כמו כשהיה בן שנתיים או שלוש. צריך לתווך את הרגשות האלה ולדבר עליהם. יש כל כך הרבה מקורות תורניים על הקשר בין הורים לילדים, יש אלף ספרי חינוך – אבל לצערי הרב לא מדברים על זה בשום מקום, לא מתעסקים בזה".

"אצלנו בישיבת נשמת התורה המצב שונה", מעיד הרב זולברג, "הייחודיות שלנו היא בקשר האישי בין הצוות לתלמידים, ואני לא מכיר עוד דברים כאלה. אנחנו עובדים על דימוי עצמי וביטחון עצמי ובניית אישיות של כל בחור. נשכנע אותו, ואולי גם את הרבנים והמורים שלו, שהוא מוכשר ומוצלח – וזו נבואה שמגשימה את עצמה".

"כמו בכל תחום, גם בזה יש 'עשה ואל תעשה'", אומר הרב זולברג. "אצלנו, בישיבת נשמת התורה יש דגש על כבוד התלמיד, כמובן שאסור להשפיל ולהעליב ולעקוץ את הילדים, וגם שחצנות והתעלמות שלא נותנת להם במה ואת האפשרות לשאול הן מחוץ לתחום. אבל אני מדבר לא רק על 'סור מרע' – אלא גם על 'עשה טוב'. יש כמובן מקרי קיצון של נתק וריב ונשירה, אבל גם כשהיחסים הם נורמטיבים צריך כל הזמן לחזק את הקשר. תנו להם הקשבה אמפתית, תשומת לב, חום ואהבה, זמן איכות. הכניסו תוכן רגשי לשיחות ביניכם ספר לבן שלך על הקושי שהיה לך כשמישהו העיר לך בעבודה, על דילמה שיש לך, על התלבטות איזה מגזן או רכב לקנות, שיראה שאתה מחשיב אותו, שאתה מתייעץ איתו כמו אח. בקש ממנו לספר לך משהו טוב שקרה לו.

"רבים מוצאים את עצמם מתעסקים בכיבוי שריפות"

אני מחדד את זה כל הזמן להורים בנשמת התורה: שאלו את עצמכם האם אתם חברים של הילדים שלכם, כמה אתם מכיר אותם בכלל וכמה משקיעים בקשר איתם? לצערנו, 96% מהתקשורת בינינו מבוססת על עניינים טכניים, כמו 'למה שוב קמת מאוחר' או 'תוריד את הזבל', ורק 1 מכל 20 משפטים הוא בעל תוכן רגשי כלשהו".

לדבריו, ליועצים החינוכיים יש תפקיד חשוב בנושא זה, אך "רבים מוצאים את עצמם מתעסקים בכיבוי שריפות". בנוסף הוא מתאר כי "לפעמים אנחנו מפחדים לעמוד מול הורים, להסתכל להם בעיניים ולדבר איתם על הדברים האלה, כי אנחנו מרגישים שאנחנו כביכול מעירים להם, והרי אין לנו את המנדט לזה, אנחנו לא שוטרים".

הדבר הנכון בעיני היועץ הרב זולברג, מעבר להדרכת המורים ולשכנוע הנערים וההוריהם להשקיע בתחום זה, הוא לעסוק בכיתות באופן פוזיטיבי בדברים החיוביים, כפי שהוא עושה בישיבת נשמת התורה, ולהקנות לתלמידים כישורי חיים בתחומים שונים ובקשר בין התלמידים וההורים בפרט. מניסיונו הרב הוא יכול לבטיח שמדובר בהשקעה עם תשואה נהדרת, "נכס לכל החיים".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר