נפצע מכף של טרקטור: תאונת דרכים?

בעל עסק לחומרי בניין נפגע בראשו מכף טרקטור כשעמד לפני כ-7 שנים ליד חנותו. חברת הביטוח "אליהו" סירבה לשלם לו פיצוי בטענה שלא הייתה זו תאונת דרכים. בית המשפט פסק אחרת (משפט)

עו"ד ד"ר ליבה צנז | כיכר השבת |
הטרקטור פגע עם הכף המורמת בראשו. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בנובמבר 2009 עמד בעל עסק לשיווק חומרי בניין בסמוך לחנותו, כאשר טרקטור שהגיע להעמיס סחורה פגע עם הכף המורמת בראשו באופן שהותיר אותו עם בעיות נוירלוגיות ואורטופדיות באזור הצוואר.

מספר חודשים לאחר מכן הגיש הנפגע תביעת פיצויים לבית משפט השלום בתל אביב כנגד חברת הביטוח של הטרקטור "אליהו".

נפגעת?

עו"ד תאונות דרכים

הסוגייה המרכזית שבה עסק פסק הדין הייתה האם המקרה נחשב ל"תאונת דרכים" לפי החוק. אם מדובר בתאונה – התובע זכאי לפיצוי מחברת הביטוח, ואם לא – הוא ייאלץ לתבוע את נהג הטרקטורון כדי לקבל פיצוי. אלא שבניגוד לחברת הביטוח שיש לה "כיס עמוק", ייתכן שמהנהג הוא לא יצליח להוציא פיצוי ולכן עדיף לו שהתאונה תוגדר כתאונת דרכים.

התובע טען כי נפגע כשהטרקטור נסע לעברו והביא עדי ראייה שיאשרו זאת. לכן, לטענתו, הייתה זו תאונת דרכים. לחלופין, גם אם בית המשפט יחליט כי הטרקטור חנה ולא נסע – זו עדיין נחשבת לתאונת דרכים כיוון שפעולת הרמת כף של טרקטור היא פעולה תעבורתית היוצרת סיכון תחבורתי.

חברת הביטוח טענה מנגד כי הטרקטור בעצירה מוחלטת והתובע הוא זה שנתקל בו. אירוע כזה, לטענתה, לא נחשב לתאונת דרכים. נהג הטרקטור, שהעיד במשפט אישר זאת והוסיף כי הכף הייתה מונחת על גבי משטח ולא הייתה פעולה.

בתגובה טען התובע כי גרסת הנהג לא רק שאינה נכונה אלא אף לא קבילה כיוון שהועלתה בפעם הראשונה רק במהלך המשפט (ולא נמסרה לחברת הביטוח או בחקירת המשטרה), מה שהופך אותה ל"עדות כבושה" (עדות שניתנה באיחור ואינה נתפסת כמהימנה).

עו"ד ד"ר ליבה צנז. באדיבות המצלם

סיכון תחבורתי

לאחר שסקר בהרחבה את חומר הראיות וטענות הצדדים, הגיע השופט ד"ר מנחם קליין למסקנה כי הדין עם התובע. השופט אומנם נטה יותר להאמין כי הטרקטור היה במצב של עצירה אבל מצא כי אופן החנייה יצר סיכון תחבורתי שהוביל לפגיעה, ובכך קיבל את טענת התובע בדבר עדותו הכבושה של הנהג.

"נראה לי ברור כי חנייה והעמדה של הטרקטור בגובה פני אדם באזור קרוב לפתחה של החנות – יש בה סיכון תחבורתי, ללא נפקא מינה האם מקום החנייה אסור או מותר ומשחניית הרכב יצרה סיכון תחבורתי, אין חשיבות לעובדה שסיבה נוספת בדמות התנהגותו של התובע, גרמה לתאונה" כתב השופט בפסק הדין ופסק כי מדובר בתאונת דרכים.

שיעור הפיצוי שחברת הביטוח תצטרך לשלם לתובע הועמד על 370,656 שקל לאחר שהשופט קליין קיבל את חוות דעת המומחה מטעם בית המשפט שהעמיד את נכותו הרפואית והתפקודית על 25%. סכום הפיצוי נועד לכסות הפסדי שכר, הוצאות רפואיות ופיצוי על כאב וסבל. המבטחת חויבה גם בשכ"ט עו"ד בשיעור 15.4% מסך הפיצוי.

  • שמות ב"כ הצדדים לא מופיעים בפסק הדין

עורכי דין דיני תאונות דרכים • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עו"ד ד"ר ליבה צנז עוסקת בדיני נזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר