בריאיון פומבי

בכיר נגד ניצן, מנדלבליט ואלשיך: "עבריינים בשירות החוק"

משה סעדה, סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים הפורש תקף בריאיון היום את בכירי מערכת החוק והצדק בישראל בעבר, שי ניצן, אלשיך ואביחי מנדלבליט: "עבריינים בשירות החוק" (ארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים משה סעדה תקף בריאיון היום (שני) לעמית סגל ב'חדשות 12' את האנשים שהיו אמורים להיות האחראים על חלק ממערכות החוק והצדק. בים היתר תקף את היועמ"ש לשעבר מנדלבליט, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן.

בריאיון תאר כי המחלקה לחקירות שוטרים הפכה להיות הבית שלו: "אולי אפילו הבית הראשון לרגעים כי מצאתי את עצמי עובד לילות כימים, מטפל בכל התיקים המוכרים של מח"ש בשני העשורים - השוטרים הנוקמים, רונאל פישר ורות דוד, תשעה ניצבים, סמפכ"ל המשטרה, פינטו-ארביב. הייתי בשר מבשרה של המערכת, הייתי יקיר המערכת".

עוד תאר בריאיון כי "הייתי ממש יקיר המערכת, זכיתי להערכות מכל פרקליטי המדינה - ערן שנדר, לדור, גם משי ניצן. מכתב, בעל פה. זכיתי להצטיינויות, תשבחות".

כשנשאל מתי היה הרגע בו הכל השתנה אמר: "זה תהליך, ולפעמים אתה מבין חלק מהדברים רק בדיעבד".

פרשת אבו אל קיעאן

תחילת שנת 2017, בתקרית עם פלסטינים נורה ונהרג הפלסטיני יעקוב אבו אל קיעאן. מפכ"ל המשטרה אלשיך מיהר להכריז כי מדובר בפיגוע.

סעדה תאר את הרגע בו שמע לראשונה על ההגדרה של האירוע כפיגוע: "כמו כל אזרח שמעתי את זה, אני זוכר, בבוקר בדרך לעבודה".

"חשבתי שזה גם נכון מה שהוא אומר, וחשבתי שאם זה קרה זה מה שצריך לקרות. זאת אומרת, מחבל ניסה לפגוע ומצא את מותו, והמשכתי לשגרת יומי. אנחנו במקביל עושים בדיקה רגילה, שגרתית, כדי לבדוק ורואים שהאירוע לא כפי שתואר לנו, זאת אומרת, הוא נוסע, יורים בו ורק אחר כך הוא דורס. באיזשהו שלב אנחנו מבינים שהחקירה משתבשת לנו, החקירה ממש משתבשת לנו".

עוד אמר כי "מישהו משבש את החקירה. ביחד השוטרים יושבים בחדר הימ"ר ומראים להם את הסרטון". שחזר. "המפכ"ל יוצא לתקשורת והוא מוסר את הגרסה של השוטרים כדי שכל השוטרים ידעו לפני החקירה שלהם".

כשנשאל אם הוא טוען כי המפכ"ל שיבש חקירה, השיב: "כן, חד-ערכי, חד-ערכי. עכשיו עזוב, בעיניי זה עוד הדבר הקל בסיפור הזה. מתחילים עליי לחצים שלא לחקור את התיק".

במענה לשאלה מי לוחץ, השיב סעדה: "אז בהתחלה זה לחצים יפים, 'משה, למה לחקור תיק כזה? זה לא נכון...'. ואז הוא אומר לי 'משה, אתה לא פטריוט, אתה יודע איך תפגע במדינת ישראל בעולם?'. כל דבר שאנחנו בודקים - חד-ערכי זה לא פיגוע, אין שאלה בכלל".

"תקלה טרגית מאוד אבל זה לא פיגוע. וגם מתברר לנו שהשוטרים משקרים. השוטרים זיהמו את החקירה, משקרים בחקירה, זה גם חד-ערכי. במקביל המפכ"ל לא מסתפק, פונה לאורי (ראש מח"ש דאז) ואומר לו 'אני אפרק את מח"ש'".

בהמשך תיאר סעדה כי נקבעה פגישה עם היועמ"ש. "קובעים לנו מפגש שבעגה העבריינית זה נקרא 'כיפה אדומה'. קובעים לנו מפגש, מי מגיע למפגש? אלשיך והעוזר שלו. אנחנו יושבים - היועץ המשפטי לממשלה בראש השולחן, אורי, אני, אלשיך והעוזר שלו. אנחנו באנו והתלוננו, 'נפגעי עבירה'. ואז במפגש הזה, פשוט מפגש הזוי, צעקות, צרחות".

סגל: מי צרח? סעדה: "העוזר של אלשיך, אלשיך שאומר 'אני אפרק, אני אפרק את מח"ש'. היועץ כולו רועד ומנסה ככה להרגיע את אלשיך 'לא... לא עכשיו, לא עכשיו, אני לא רוצה לדבר על כלום, זה לא מתאים', ואתה רואה שהוא חושש מאוד".

"אני מסתכל ואני לא אומר מילה, מסתכל מהצד. אתה מכיר את זה שאתה בתוך אירוע אבל אתה גם מחוץ לו, מסתכל מהצד? ואני אומר - בעולם שלי, אתה יודע, בעולם של בן ישיבה, זה קודש הקודשים. החדר של היועץ המשפטי לממשלה זה קודש הקודשים. במקום הזה היועץ נותן לחלל את הקודש. המאבטחים למטה אומרים לנו 'תגידו, מה זה הצעקות האלה מלשכת יועץ?'".

"שי ניצן, כשדיברנו בחדר הסגור והוא הרגיש פתוח, אז הוא אמר 'אתם יודעים, אין פה פיגוע, אבל אם יש פיגוע, יש פיגוע אחד - שאלשיך עשה על הפרקליטות'. הדבר הגדול שהוא לא מאפשר לקבוע, את מה שכל הדרג המקצועי אמר, שאזרח ישראלי חף מפשע נורה למוות".

'הסיבה להגנה על אלשיך - נתניהו'

כשנשאל למה הגיעה הגנה כה נרחבת לאלשיך השיב: "סיבה פשוטה - יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו. תיקי נתניהו באותה תקופה הופכים להיות הדבר הכי חשוב, כל המערכת מוכוונת תיקי נתניהו".

שי ניצן הגיב: "משה סעדה עבד עם שי ניצן משך שנים רבות ולא העלה במהלכן שום טענה אישית נגדו. לראשונה הועלו טענות אלה לאחר שסעדה התמודד על תפקיד מנהל מחש ולא נבחר לתפקיד. מאותה עת נלחם סעדה בעזרת השמצות מגוונות ושקריות בניצן".

"לאחר שניצן פרש מתפקידו הוחלט לפטר את סעדה בשל מגוון פעולות פסולות שלו. לניצן לא היה קשר לפיטורים אלה. לסעדה לא היה שום קשר להחלטות להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו ולדיונים שהתנהלו בענין זה וכל האשמותיו בנושא זה ובנושאים האחרים מצוצות מן האויר ונובעות משיקולים זרים ואישיים".

"בניגוד לטענותיו, כל הצעות הפרישה שהוצעו לו, הוצעו על מנת לאפשר לו פרישה בכבוד, לאחר שלא השלים עם העובדה שלא נבחר למנהל מחש, וביקש לפרוש מהפרקליטות, ובשום אופן לא 'כדי שישתוק'. טענתו בעניין זה הינה בבחינת שקר גס".

מרוני אלשיך נמסר: "הדברים הנאמרים שקריים מופרכים ונטולי אחיזה במציאות עד כדי שאינם ראויים כלל להתייחסות רצינית. למרות האמור ולמעלה מן הצורך, בכל פעם שהם מועלים מחדש, ופעם אחר פעם ללא כל חידוש, קיבלו התייחסות ישירה".

"לצערנו, מר סעדה אשר פוטר ממח"ש פורק את תסכולו שוב ושוב על מפכ"ל שהוביל מהפכה ערכית במשטרת ישראל, השיק מבדקי מהימנות ממוחשבים, הוביל עם השר לבט"פ ארדן את חוק ההתאמה התעסוקתית (המכונה בפי העם 'חוק הפוליגרף') ועוד".

"אלשיך, מעל כל במה ציבורית חזר ואמר כי משטרת ישראל צריכה מח"ש חזקה. בניגוד לסעדה, את הביקורת הערכית על גורמים נקודתיים במח"ש שכשלו נורמטיבית, העביר אלשיך בצינורות המקובלים לממונים על מח"ש, שבעצמם נוכחו עם הזמן בהקשרים חמורים נוספים במי המדובר ומה כנראה מניע אותם, מה שהביא אותם ובתוכם את סעדה למצבם הנוכחי ולתסכולם".

"לו היה סעדה נדרש לעבור את מבדקי המהימנות המחייבים שוטרים את בדיקות הפוליגרף המחייבות קצינים בכירים, נראה כי היה מוצא עצמו מפוטר בשלבים הרבה יותר מוקדמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר